× Arkeologit-keskustelussa tutkitaan Suomen muinaisuutta, historiaa ja vähän muutakin.

Leväluhdasta Gotlantiin

Lisää
28.04.2018 16:59 #39820 : Jukkis
Jukkis vastasi aiheeseen: Leväluhdasta Gotlantiin
Mukava saada palauttaa tämäkin ketju uomiinsa taas pitkästä aikaa. Suomessakin on hissuksiin aloiteltu tätä DNA-tutkimusta ja eka kohde on näemmä ollut sitten tämä Leväluhta. Kuuleman mukaan saamelaisia.

Nyt on ihan pakko paukuttaa henkseleitä että minähän olen sanonut tämän saman jo kauan sitten - kirjojani myöten - ihan puhtaalla loogisella päättelyllä. Johtuen tietenkin pienikokoisuudesta. Nythän on jokin tiedetulkinta että leväluhdan vainajat eivät ole olleet sen lyhyempiä kuin ihmiset keskimäärin muutenkaan mutta tässä mennään nyt kyllä pahasti metsään. Kun verrataan vaikka aikalaisia, eli hämäläiskalmistoja, niin niissä ihmisten keskipituus on sama kuin nykyisinkin 175cm kun ne leväluhdalla ovat edelleen parhaimmillaankin 160cm. ja usein varsin reippaasti alikin.

Samaten uskon edelleen olevani oikeassa että ne on viskottu sinne yhdessä rytinässä. Hiiliajoitushan antaa aikas lavean aikajanan johon voi haksahtaa jossei yhtään tiedä miten se homma toimii. Usein näissä näytteissä ajat voi olla mitä vaan joten sen takia otetaan mittava määrä näytteitä ja se mitä on eniten, ja joka yleensä on keskiarvo, on yleensä myös se oikea vuosiluku. Tässä tapauksessa tutkijat ovat vain laajentaneet keskiarvon käsitettä jostain 400-luvulta aina 800-luvulle, noin niinkuin varmuuden vuoksi vaikka oikea aikahaarukka olisi varmaan 600-luvun loppupuoli tai 700-luvun alkupuoli. Tutkijat ovat tässä asiassa paljonkin ymmällään koska heille koko konteksti on tuntematon.

Itsehän en ole sitä salannut että kyse on sodasta ja valtaosa leväluhdan porukasta on naisia ja lapsia - ja varmaan joku urospuolinen vanhuskin - jotka ovat sotapakolaisia jotka huonoksi tuurikseen ovat jääneet juuttisoturien käsiiin. Ilmeisesti miehet ovat menehtyneet siinä kuulussa kyrönmetsän taistelussa aiemmin yhdessä viimeisen suomalaiskuninkaan kanssa.

En viittis olla retee mutta jostain syystä mulla ainoana tuntuu olevan homma hanskassa näissä asioissa - ja olen myös se ainoa jota kukaan ei sanottavasti kuuntele.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

ykskertayks
Sivu luotiin ajassa: 0.230 sekuntia