Selasin tossa yks ehtoo vanhoja Hermeetikkoja ja huomasin niissä aikanaan pitäneeni taidenurkkaa. En sit käsitä miksen koskaan jatkanut tätä oivaa harrastetta vaikka me ei ikinä päästy Leonardoon saakka. Mutta kun elonpäiviä on siunattu eteenkinpäin niin aloitetaan homma sit vaikka nyt. Tutkitaan nyt vielä kerran William Blaken teosta Newton.



Kuvahan on aiheeltaan mitä yksinkertaisin. Kreikkalaista jumalaa muistuttava Isaac Newton siinä keksii luonnon lainalaisuuksia. Kuvaa on muuten yllättävän paljon käytetty nykypäivänä. Johtuen varmaan siitä että sen katsotaan olevan jokin symbolinen hetki kun luonnontiede irtautui uskonnon otteesta ja alkoi syntymään moderni tiede. Ei varmaan ihme että kuvaan törmää useimmiten tieteenhistoriaa käsittelevissä teoksissa, ja kuvaa ovat hyödyntäneet myös erilaiset ateistiset piirit jotka edustavat tätä kuulua tieteellistä maailmankuvaa.

Newton WilliamBlake

Vaan kun kuvaa katsoo tarkemmin, huomaa siinä yllättäen jotain outoa. Käsi joka pitelee harppia on liian pitkä Newtonin vasemmaksi kädeksi. Lisäksi se on jopa suurempi kuin Newtonin oikea käsi joka olisi karmea perspektiivivirhe. Oikeastaan sehän ei ole äijän käsi ensinkään vaan tulee lakanamaisen käärinliinan takaa.

Kuvan viesti onkin aivan erilainen. Todellisuudessa Newton ei siinä kehitäkään painovoimateoriaa omin päin vaan salaperäisen käden omistaja opettaa Newtonille miten painovoimalaki toimii. Newtonhan muuten itse taisi todeta, että painovoimalain osasivat jo muinaiset kreikkalaiset ja hän vain keksi uudelleen jo kertaalleen unohdetun.

Yksi arvoitus kuvassa on, että harpin tuottama varjo tekee A-kirjaimen vaikka harpissa itsessään ei ole sellaista poikkirakennetta joka sen tekisi. Mitä Blake on halunnut A-kirjaimella viestittää ei ole itselleni aivan selvää. Sen sijaan on selvitettävissä kuka harppia pitelee. Kun kuvaa suurentaa loputtomasti, alkaa havaita kivessä olevan pienen pieniä pääkalloja ja sammaleet muodostavat selkeän sanan GOLG… eli kreikaksi Golgota. Käsi joka pitelee harppia kuuluu siis itseoikeutetusti Jeesukselle ja lakanakin on käärinliina.

Tämä tästä ja yllättävän paljon näissä vanhemmissa tauluissa tuppaa olemaan noita nk jippoja. Ei se Leonardon viimeisen ehtoollinen salaperäinen tikarikäsi suinkaan ole ainoa.

Jukkis the taidemesenaatti
Gravatar
juppe
Jos vertaat muihin varjoihin, niin huomaat, ettei harpilla oo varjoa ollenkaan eikä muuten oo sillä oudolla kädelläkään. Se on samanlainen kun huono photoshoppaus.

Blake tykkäsi maalata mystisiä kuvia, niin että näille jutuille on turha yrittää ettiä mitään tarkotusta. Varmaan vaan ollu aineissa totakin maalatessa.

Piilota kommentointilomake