Viimeisin pääkirjoitus

  • se kiitoksen puute... +

    Puhutaan nyt sitten keskustelukulttuurista kun kerran sitä on ylemmältä taholta koetettu viritellä päivän puheenaiheeksi. Yksi silmiinpistävä piirre kotimaisessa tasossa on, että siitä puuttuu tykkänään kiitollisuus, fanitus tai kehuminen, kuin korkeintaan tarkkaan rajatussa aitauksessa. Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan ja sellaista herraa ei ole vielä tehtykään jota suomalainen varauksetta kehuisi, kuten Väinö Linna sen toteaa.
    - Lue lisää -
  • 1

Lisää pääkirjoituksia

Minä olen ollut hiljaa. Olen tutkinut. Vertaillut muinaisia tieuria näihin 33-mittoihin. Nähnyt vahvan korrelaation. Samalla vähän pettynytkin, kun mystisen 33.3km mittaisen mitan esoteerinen osuus tippuu hissuksiin pois tarpeettomana. Toisaalta sehän on se hinta vakavastiotettavasta historiankirjoituksesta.


Kirjaa varten piti kaikki. Ja sitten tulee eteen koko ajan uusia ja uusia tutkimussuuntia  jotka vaatii huomiota. Päälinja on ollut miettiä että jos tämä kaikki kuului satakunnan historialliseen maakuntaan, niin minne asti nämä ylettyvät ts mitkä on tämän alueen äärirajat. Yksimielisyyttä siitä ei vallitse tutkijoidenkaan piiristä. Padasjoelle kumminkin. Miten syvälle hämeeseen? Vai onko ensinkään. On olemassa myös tietoa että tietyssä pakanakauden ajanjaksossa häme ja satakunta olivat samaa kulttuurivyöhykettä.

palkane lammi
Kirkkoja 33 kilometrin välein Pälkäneeltä Hattulan kautta Lammille. 


Tämän viikon kiistakapula on ollut 33-mitta Pälkäneen rauniokirkosta Hattulan pyhänristin kirkkoon. Siinä kulkee alla vanhempikin tieura josta Matti Vakkilainen toteaa:

”Tiereitin palautumisesta hamaan muinaisuuteen ei liene epäilystä. Uhrikivet, pyhitetyt lähteet ja kalmistot sen varrella kertovat jo pakanuuden aikana syntyneistä asujaimistoista ja piirtävät taustalle kuvaa niitä yhdistäneistä kaukopoluista... Hattulan seutua on otaksuttu muinaiseksi kauppa-  ja kokoontumispaikaksi ja sellaisten vaiheilla myös hiisilehdehtot ja käräjämäet”.  

”Vanajaveden seuduilla, Hämeen vanhimpien kirkkojen läheisyydessä, löytyy pari muinaistietä, jotka eivät sovi yhteen myöhempien paikallisteiden kanssa.  Toinen on Tyrvännön Anomaan mailla, ja toinen Hattulasta vanha, pensastunut, muistoissa säilynyt kirkkotie ns hauholaisten tie”. Näin taas totesi Väinö Voionmaa jo satakunta vuotta sitten.

vanhoja ovat. Vanhoja ovat sano. Ja niissä on 33-mitta. Teknisesti Hattulasta on menty kangasalan kautta tammerkosken sillalle ja siitä kokemäenjoelle. Vaan ei ole mittoja. Toisaalta matkan varrelta on kadonnutkin paljon raja- ja matkakiviä  jotka vain perimätieto tuntee. On ollut Immonkiveä, köykkäkiveä ja huovinkiveä jotka ovat aikaa sitten kadonneet. Etelään päin menee paremmin. Hattulasta on mitta Lammin kirkolle ja sen eteläpuolella Hämeenkosken kirkolta Janakkalan kirkkoon tasamitta. Se menee aikaa sitten kadonnutta muinaistietä pitkin sillä Janakkalasta on menty Lammille raakasti suoraan itään sysimetsien läpi Hämeenkosken kautta.

vanhat maantiet lammi
Vähän tuli skannattua vinoon joo... mutta onpahan jotain esittää varhaiskeskiajan tai rautakauden aikaisesta polkuverkostosta.

Lammilta pitäisi lähteä (myöhempi) Viipurintie Lahden kautta pitkin salpausselkää. Lahteen onkin Lammilta mitta mutta sen ongelma on sama kuin mitta Hämeenlinnaankin. Modernit kaupungit ovat peittäneet mahdolliset merkit alleen, eikä asiaa voi oikein todistaa muuten kuin vain teoreettisesti. Yhtä kaikki, pidän tätä  Lammia etelärajana satakuntalaisvaikutukselle vaikka myönnän että palasessa yhtenä viipurintien säiettä eli Myrskylän ja Elimäen etäisyyttä 33.2km ärsyttävänä koska se seisoo siellä yksin omassa ylhäisyydessään keskellä kymenlaaksoa.   

Toisaalta – yllättävästi nämä 33-mitat hämeessä tuntuisivat sijaitsevan kahden ley-linjan välissä. Läntisempi, Hämeenlinna – Hausjärvi -  Porvoo ja itäisempi pelkistä linnavuorista koostuva Siurosta Haminaan tuntuvat jättävän nämä 33-mitat väliinsä. Tietenkin rajaten ne vain hämeen puolelle.

murrerajat ley linja
Pari vähän pidempää ley-linjaa hämeen halki. karkeasti esitettynä tottakai. Näemme että 33-mitat jäävät  viivojen sisään. mutta mielenkiintoiseksi sen tekee kun sitä vertaa tähän murrekarttaan. Murteet tosin liikkuu kuten ihmisetkin jotka sitä puhuu ja ovat liikkuneet noista päivistä. Tästä voi kuitenkin aistia että murreraja 3 olisi alkujaan ollut punaisen linjan länsipuolella, 4B hallinnut keskustaa ja 4A sekä 4C pysytelleet mustan linjan itäpuolella. Pikanttina yksityiskohtana että murrerajat 3 4B ja 4A leikkaavat 33-alueen eteläpäässä. Mitä tämä kaikki tarkoittaa? Älkää minulta vaan kysykö - minä olen vasta alkumatkalla tämän ymmärtämisessä...


Joka tapauksessa olen hissuksiin vastakin kun pitää edelleen tutkia näitä vanhoja teitä, verrata missä määrin kuppikivien alue korreloi 33-mittojen kanssa – ja ovatko hämäläiset olleet jotenkin kahtia jakaantunut heimokunta, verrata eri aikakausia rautakaudelta keskiajalle, ja ennen kaikkea mitä murrerajat paljastaa. Tämä se on tietokirjailijan painajainen. Juuri kun luulet saaneesi homman pakettiin, löytyy uusia aiheita, jotka ovat kokoluokaltaan suuria ja tutkimisen arvoisia ja vievät aikaa. Jos tämän kaiken joskus vielä  kirjaksi pakkaa, tuskin sitä ainakaan kannattaa vielä keväällä odottaa vaikka näin onkin tullut vihjattua.eihän se päämäärä vaan se matka.

Jukkis
Gravatar
Iku-ri
Mistä toi karttakuva noista poluista on skannattu?
Gravatar
Iku-ri
Ei tartte vastata.
Gravatar
StadinEka
Viimeinen säilynyt Ruotsin valtaa edeltänyt Suomea koskeva asiakirjalähde on päivätty 27.8.1249 (REA 12, SVL 57). Siinä paavi Innocentius IV ottaa Suomen piispan, papiston ja kansan sekä Suomen hiippakunnan Pyhän Pietarin ja paavin suojelukseen samalla tavoin kuin edeltäjänsä paavi Gregorius IX. "Nulli ergo omnino hominum liceat honeste protecciones paginam nostram infringere vel ei ausu temerario contraire. Si quis autem attemptare presumpserit, indignacionem omnipotentis Dei et beatorum Petri et Pauli, apostolorum eius, se noverit incursurum". (Älköön siis kenenkään ihmisen olko lupa rikkoa tämän kirjeen rehellistä suojelusta vastaan tai sitä uhkarohkeasti vastustaa,. Jos joku kuitenkin aikoo sitä yrittää, hän saa huomata joutuvansa kaikkivaltiaan Jumalan ja Hänen apostoliensa Pyhien Pietarin ja Paavalin epäsuosioon.) Ruotsalaiset kuitenkin ylenkatsoivat tuota kieltoa kaikkivaltiaan Jumalan sekä Pyhän Pietarin ja Pyhän Paavalin tulevaisesta vihasta välittämättä.
Gravatar
StadinEka
Jos kiinnostuit lukemastasi niin linkki aiheeseen, jossa Suomen alku historiaa on koottuna kronologiseen ja yhdistetty senaikaiseen maailmanpolitiikkaan, kuin koottu sinikiven sirpaloituneet keskustelut yhteen. Koko linkin pitkä kirjoitelma kannattaa lukea alusta sillä se on loppua kohden avaa huikeita näkymiä maailmanpolittisesta pelistä ja peilaa tai siis kuvastaa hyvin nykyisyyttä. Nyt kumarretaan EU:lle ja ennen Paaville.

http://www.narvasoft.fi/kalevanpojat/sources/pyhimyskultti.html


Gravatar
Piirakkatari
Laitan tämän tähän hätäpäissäni, ja liittyy kuitenkin etäisesti aiheeseen. Ruotsi ei ole syypää, vaan kristinusko. Kristinusko valtasi Ruotsin, ja Ruotsin avulla kristinusko valtasi Suomen. Kaikki pakanauskoon viittaava tuhottiin. Tämä oli tärkeää, koska Suomeen kristinusko tuli viimeisenä, ja meillä olisi ollut siksi parhaimmat mahdollisuudet muistaa miten asiat olivat ennen. Pakanausko on sama asia kuin luonnonusko, uskominen luontoon. Enää emme usko luontoon. Emme siis enää usko itseemme, koska mekin olemme luontoa, osa luontoa. Kristinusko on aikaansaanut kaiken pahan mitä nykyään on. Kaikki on käännetty väärinpäin. Minulla olisi paljon sanottavaa kaikenlaisista asioista, mutta yritän käyttää tietokonetta niin vähän kuin mahdollista, koska sekin on sitä pahaa. Jos ette usko ja ymmärrä, voin luetella liudan perusteluja, mutta toivottavasti minun ei tarvitse ja ymmärtäisitte itse, koska haluan elää oikeaa elämää, en elää kytkettynä koneeseen. Muistakaa numero/luku 3 ja 33.
Gravatar
StadinEka
Arkeologisten havaintojen perusteella tiedämme, että hautaustapojen valossa kristinusko levisi Suomeen ensiksi Kalannin alueelle jo 1000-luvulta alkaen, ja sieltä edelleen muuhun Suomeen siten että koko eteläinen Suomi siirtyy kristilliseen hautauskäytäntöön noin 1100-luvun puolimaissa. Eroa Varsinais-Suomen ja Hämeen välillä ei ole havaittavissa (Kivikoski 1955), mikä olisi luonnollisesti välttämätöntä, jos ruotsalaisten aiemmin oletettu Varsinais-Suomen valtaaminen ja kristillistäminen olisi tapahtunut eri aikaan kuin Hämeen valloitus. Sen sijaan kristinusko ei ole saanut heti joka paikassa yliotetta, vaan pakanalliset hautaukset jatkuvat paikoittain vielä pitkäänkin, vieläpä sellaisissa paikoissa kuin Nousiaisissa, jonka pitäisi olla vanhemman kristillisen Suomen keskus. Tämä puolestaan osoittaa , että kristinuskoa ei omaksuttu vieraasta pakosta, vaan vähitellen omasta tahdosta ja vapaaehtoisesti. Jatkuu->
Gravatar
StadinEka
Vanhin säilynyt Suomea koskeva asiakirjalähde ns. Gravis admodum -kirje vuodelta 1171 tai 1172. (FMU 24) kertoo suomalaisten pyytäneen Ruotsista apua vihollisen heitä uhatessa ja luvanneet vastavuoroisesti ottaa vastaan kristiuskon, mutta vaaran mentyä ohi ja ruotsalaisen sotajoukon poistuttua vähät välittäneet lupauksistaan. Asiakirjasta käy selvästi ilmi, ettei Ruotsilla tuossa vaiheessa ole vielä valtaa Suomessa.
Gravatar
StadinEka
Lähes sata vuotta kestävään sisällissotaan vuonna 1156 ajautuneella Ruotsilla ei voinut ollut resursseja Suomen pysyvään miehittämiseen 1100-luvun jälkipuoliskolla tai 1200-luvun alkupuoliskolla, sillä kuten Sigtunan hävityksestä ja arkkipiispa Jonin surmasta samoin kuin ruotsalaisten epäonnistuneesta Lihulan retkestä Viroon vuonna 1220 ilmenee, Ruotsin menestys Itämeren alueen taisteluissa ei ollut vielä tuolloin kovinkaan kehuttava. Kun Ruotsi on sitten sisällissodissaan edelleen heikentynyt, ruotsalaisten sijalle suomalaisten kristinuskoon kääntymisen edesauttajina ovat sitten 1100-luvun lopulta lähtien astuneet tanskalaiset, kuten heidän annaalinsa kertovat. (Ruuth 1909, 1911,1925) Ruotsalainen vaikutus Suomessa tuntuu kuitenkin vielä 1200-luvun alkupuoliskollakin, kuten ilmenee paavin kirjeistä vuosilta 1221 ja 1237
Gravatar
StadinEka
Suomi alistui paavilliseen suojelukseen (REA2, SVL 19)) 1220-luvun lopulla.(Vrt. Jaakkola 1958 s.226-237) Suomalaiset olivat tuolloin kärsineet murskaavan tappion venäläisiä vastaan (FMU 70, SVL XIV) ja olivat sen lisäksi uhattuina sekä lännestä että etelästä. Alistumalla paavin suojelukseen lännen ja etelän uhka eliminoitui ainakin joksikin aikaa ja venäläisiäkin vastaan saatiin sekä diplomaattista että sotilaallista apua. Kuitenkin kirkko siis näyttää saaneen haltuunsa Suomen vanhan pakanallisen kulttimaan vasta tässä yhteydessä, mikä selvästi puhuu ruotsalaisten oletettua aikaisemmin tapahtunutta valloitusta vastaan.
Gravatar
StadinEka
Viimeinen säilynyt Ruotsin valtaa edeltänyt Suomea koskeva asiakirjalähde on päivätty 27.8.1249. Siinä paavi Innocentius IV ottaa Suomen piispan, papiston ja kansan sekä Suomen hiippakunnan Pyhän Pietarin ja paavin suojelukseen samalla tavoin kuin edeltäjänsä paavi Gregorius IX. "Nulli ergo omnino hominum liceat honeste protecciones paginam nostram infringere vel ei ausu temerario contraire. Si quis autem attemptare presumpserit, indignacionem omnipotentis Dei et beatorum Petri et Pauli, apostolorum eius, se noverit incursurum". (Älköön siis kenenkään ihmisen olko lupa rikkoa tämän kirjeen rehellistä suojelusta vastaan tai sitä uhkarohkeasti vastustaa,. Jos joku kuitenkin aikoo sitä yrittää, hän saa huomata joutuvansa kaikkivaltiaan Jumalan ja Hänen apostoliensa Pyhien Pietarin ja Paavalin epäsuosioon.) Ruotsalaiset kuitenkin ylenkatsoivat tuota kieltoa kaikkivaltiaan Jumalan sekä Pyhän Pietarin ja Pyhän Paavalin tulevaisesta vihasta välittämättä.
Piilota kommentointilomake

Maailmanmeno

  • se kiitoksen puute...

    Puhutaan nyt sitten keskustelukulttuurista kun kerran sitä on ylemmältä taholta koetettu viritellä päivän puheenaiheeksi. Yksi silmiinpistävä piirre kotimaisessa tasossa on, että siitä puuttuu tykkänään kiitollisuus, fanitus tai kehuminen, kuin korkeintaan tarkkaan rajatussa aitauksessa. Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan ja sellaista herraa ei ole vielä tehtykään jota suomalainen varauksetta kehuisi, kuten Väinö Linna sen toteaa. - Lue lisää -
  • Susien puolustuspuhe

    Susien puolustuspuhe

    Varmaan taidan olla useimpien kanssa erimieltä kun sanon sen mitä otsikkokin lupaa - puhua susien puolesta. Sille lajille ei yleensä asianajajia löydy, sillä susiviha ja -pelko on aina ollut hellittämätöntä. Aihe nousi nyt tapetille kun eduskunnassa käsiteltiin susimetsästyksen aloittamista. - Lue lisää -
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72

Oudot jutut

  • Randi on poissa...

    Randi on poissa...

    James Randikin tuossa otti ja kuoli. Ajattelin pari sanasta sanoa kun jossain määrin on vaikuttanut omaanikin elämääni, miksi allekirjoittaneesta tuli sellainen kuin tuli. Nämä nekrologit ovat siitä hankalia, että perinteisesti ei vainajista pahaa, mutta ihan kokonaanhan sellaista ei voi välttää. - Lue lisää -
  • Hitler ja Risto Ryti

    Hitler ja Risto Ryti

    Hitlerologia eli Hitlerin elämänkerran tutkiminen on tunnetusti tieteistä jaloin. Nyt on onneksi ihan pätevääkin asiaa sillä on tullut aika paljastaa jotakin, jota oikeastaan ei tiedä kukaan. Mikä oli Hitlerin suhde vapaamuurareihin ja ennen kaikkea mitä tapahtui Immolan kentällä 1942, kun Ryti oli vastaanottamassa saksalaisvierastaan. - Lue lisää -
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40

Muinaisaiheet

  • Rikalanlääni

    Rikalanlääni

    Jatkaessamme muinaisten maakuntien tutkintaa, on nostettava nyt esiin jotakin, josta harva on ikinä kuullutkaan - Rikalanlääni. Oma auvoinen kauppa-alueensa tuossa Salon ympäristössä. Se eli ja vaikutti joskus viikinkikaudella ja rikastui ilmeisesti ihan sillä, että viikinkien idänreitti meni siitä alta. Tavaraa tuli ja meni. - Lue lisää -
  • Satakunnan kuningaskunta?

    Satakunnan kuningaskunta?

    Kuten otsikkokin kuuluu - oliko Satakunta oma suvereeni kuningaskuntansa ennen sen "ruotsalaistumista" - mukavan provoava kysymys, johon itse vastaan kyllä. Se vähä tietenkin koostuu vain induktiotodisteista eikä yksikään ratkaise sinällään mitään, mutta yhdessä ne osoittavat suuntaa johonkin suuntaan. Tutkitaan sekin vähä mitä on. - Lue lisää -
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50

Populaari

  • Noidankorpi traileri

    Noidankorpi traileri

    Ilo esittää taas yksi trailerintapainen. Toivottavasti itse elokuvakin nähdään ens vuoden puolella ja miksei nähtäis? Ei muuta kun kattelemaan vaikka näissä trailereissa on aina se rakennevika, että samalla ne tapaa mennä tahattomasti juonipaljastusten puolelle. - Lue lisää -
  • Viimeinen kuvauspäivä tehtynnä

    Viimeinen kuvauspäivä tehtynnä

    Ei huonosti. Saatiinhan se Jukkiksen vihoviimeisin elokuva purkkiin. Siinä ja siinä sillä näin kireellä aikataululla ei ole ennen tehtykään. Kerronpa nyt päivästä ja sanon heti alkuun toisillekin elokuvantekijöille että älkää vaan tehkö ellua pyhäinpäivänä, kuolleiden päivänä, jolloin aaveet liikkuu. Meillä ainakin hommaa hidasti että jouduttiin kummittelun uhreiksi - ihan totta. - Lue lisää -
  • 1