- Vastaanotettu kiitos 0
Arkeologit-keskustelussa tutkitaan Suomen muinaisuutta, historiaa ja vähän muutakin.
Mikä kivi?
3 vuotta 6 kuukautta sitten #45672
: Ainuska
Mikä kivi? kirjoittanut Ainuska
Hei!
Osaisiko joku kertoa mikä tämä kivi on?
Kohtalaisen kevyt kiveksi. Löytyi alle puolenmetrin syvyydestä puunkaadon yhteydessä, maastossa ei ole vastaavanlaisia kiviä.
Osaisiko joku kertoa mikä tämä kivi on?
Kohtalaisen kevyt kiveksi. Löytyi alle puolenmetrin syvyydestä puunkaadon yhteydessä, maastossa ei ole vastaavanlaisia kiviä.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
3 vuotta 6 kuukautta sitten #45694
: tarja
Vastaus käyttäjältä tarja aiheessa Mikä kivi?
Olisiko kivihiiltä ? En osaa sanoa onko kuva mustavalkoinen...
3 vuotta 6 kuukautta sitten #45696
: Fenix
Vastaus käyttäjältä Fenix aiheessa Mikä kivi?
Mulla sellainen hämärä muistikuva, että olen joskus ihmetellyt samannäköistä murikkaa. Se oli kevyt ja muistaakseni vasaralla tai jollain sen halkaisin. Sisus oli kiiltävän musta, eli jotain hiiltä varmaan.
3 vuotta 6 kuukautta sitten #45697
: Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Mikä kivi?
Mielenkiintoinen juu. Olen kattovinani että kun päällipinta on musta, saippuainen ja kiiltävä se olis piikiveä eli limsiötä. Sen saa tietää jos siihen pamauttaa tai hieroo raudalla niin pitäis kipinäpilven lentää. Limsiöthän on olleet oman aikansa sytkäreitä.
Sit näkyis olevan kvartsia alla.
Kyseessä siis vulkaanista kiveä ja jos se on suomen maaperästä, sen ikä lasketaan miljoonissa vuosissa. En nyt tiiä mut ainoa paikka josta noi voi löytää luonnostaan on Turun seutuvat, koska siellä puksutti tulivuori vielä jonkin aikaa sitten ns. geologista aikaa. Hieno koriste olohuoneen kirjahyllyyn tai kesämökin kuistille. Jos syvyydessä on yksi, niitä varmaan löytää joskus lisääkin.
Sit näkyis olevan kvartsia alla.
Kyseessä siis vulkaanista kiveä ja jos se on suomen maaperästä, sen ikä lasketaan miljoonissa vuosissa. En nyt tiiä mut ainoa paikka josta noi voi löytää luonnostaan on Turun seutuvat, koska siellä puksutti tulivuori vielä jonkin aikaa sitten ns. geologista aikaa. Hieno koriste olohuoneen kirjahyllyyn tai kesämökin kuistille. Jos syvyydessä on yksi, niitä varmaan löytää joskus lisääkin.
3 vuotta 6 kuukautta sitten #45742
: Etsijä197
Tieto lisää tuskaa
Vastaus käyttäjältä Etsijä197 aiheessa Mikä kivi?
Voisi olla myös Biotiittiä. Liitteenä kuva biotiittikivestä. Melko matalatiheyksinen mineraali joten voisi olla painoltaan kevyehköä.
Tieto lisää tuskaa
3 vuotta 6 kuukautta sitten #45755
: Amidontti
Vastaus käyttäjältä Amidontti aiheessa Mikä kivi?
Kuvasta päätellen se on savukvartsia, musta versio. Olen itse löytänyt myös niitä.

Sivu luotiin ajassa: 0.399 sekuntia