Tämä foorumi on omistettu salatieteelle ja muulle epäilyttävälle hermeettiselle menolle.

juttuvinkkejä mystiikan saralta

Lisää
11 vuotta 10 kuukautta sitten #11463 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Vs: juttuvinkkejä mystiikan saralta
Joo, tuota noitateemaa voisi käsitellä jos siihen keksisi jonkun näkökulman. pahaa pelkään että Marko Nenosen kirja aikanaan oli aikas tyhjentävä esitys.

Täytyy ehkä selittää. Oma näkökulmani on Arkadia. Sana joka tarkoittaa maanalaista esoteerista kulttuurivirtausta. Siellä missä tosiasiat kulkee mutta jota aikanaan kirkon arvovallan takia ei uskaltanut ääneen julistaa. Samahan se vieläkin; tosiasioiden sanominen nolaa oppineet joiden arvovalta kokee nolauksen. Tässähän olen kyllä ollut mestari ennenkin.
Ei se sattumaa ollut, että ammattimaiset muinaistutkijat kävi niin voimalla tuon 33-jutun kimppuun, sehän osoittaa että wirallinen muinaistutkimus on ihan riittämätöntä. Ne koki ittensä nolatuiksi. Cibola-kirjan esi-kolumbiaaniset amerikanyhteydet loukkasi yhtä turkulaista amerikan asutushistorian dosenttia, koska hän on uransa luonut wirallisen asutushistorian puitteisiin. Jos kosmologien pitäisi kommentoida suomalaisten tuhoa, arvaan kyllä mikä näkökulma olisi, kun joku maallikko kirjoittelee liian viisaita. Kokemusta siis löytyy siitä, kun arkadiaa esittelee julkisesti. Ajattelin jatkaa pääosin samalla linjalla, ja tumpata samoihin kansiin kaiken sen mitä ääneen ei saa sanoa.

Toisaalta, pakkokin on laittaa sekaan tätä perinteisempää kamaa, juuri näitä kummitusjuttuja koska lukija kuitenkin odottaa sitä puolta. Ei parane tuottaa pettymystä. Tässä tarttisin vähän apuakin, mutta onneksi olen saanut värvättyä innokkaita apureita sieltä täältä, mutta ei lisäapu pahaksi ole. Kansanperinnepuoli kun ei ole vahvaa ydinosaamista.

Henkilökohtaisesti tämä on puhdistava kokemus. Pukea samoihin kansiin kaiken tähän astisen, mitä tässä on vuosien aikana touhunnut. Siis todellakin ihan kaiken. Sen jälkeen kun kaikki on sanottu, ei tarvitse enää rakentaa uusia juttuja vanhojen pohjalta, vaan voi tehdä uusia oivalluksia uudelta pohjaltakin, josko pää vielä leikkaisi.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
11 vuotta 9 kuukautta sitten #11476 : finsailor
Vastaus käyttäjältä finsailor aiheessa Vs: juttuvinkkejä mystiikan saralta
Jukkis tekee hienoa työtä,
mutta haluaisin muistuttaa, että jos nyt yrität laittaa kaikkea maan ja taivaan välillä samojen kansien sisään niin helposti jokin asia voi jäädä vain ohimennen mainituksi tai varsinkin minun kaltaiset lukijat, jotka ei näitä asioita entuudestaan hyvin tunne, jää usein kaipaamaan lisää tietoa jostain asiasta niinkuin edellistenkin teosten kohdalla on käynyt. Ymmärrän toki että se on vaikeaa, koska kirjoittaja tietää niin paljon ja joutuu tekemään joitakin oletuksia, että muutkin sen tietää, eikä sitä tarvitse mainita tai selittää.
Innolla odotan mitä tuleman pitää, good job everybody :-)

Lisää
11 vuotta 9 kuukautta sitten #11481 : Trolli
Vastaus käyttäjältä Trolli aiheessa Vs: juttuvinkkejä mystiikan saralta
"Ymmärrän toki että se on vaikeaa, koska kirjoittaja tietää niin paljon ja joutuu tekemään joitakin oletuksia, että muutkin sen tietää, eikä sitä tarvitse mainita tai selittää."

Jukkis kirjoitti: Liian akateeminen asenne mokaa homman.

Tämä oli häiriköiden käyttöön tarkoitettu avoin nimimerkki, mutta ei ole enää.

Lisää
11 vuotta 9 kuukautta sitten #11482 : finsailor
Vastaus käyttäjältä finsailor aiheessa Vs: juttuvinkkejä mystiikan saralta
Olen samaa mieltä, mutta mun pointti oli se, että esitin toivomuksen, että tässä projektissa ei mentäis liian pinnalla vaan selitettäisiin asiaa minunlaiselle noviisillekin.

Tästä on jo aikaa, mutta kesätöissä ollessani tietyömaalla pari "lapiomiestä" kommentoi mun tekemisiä osuvasti: "Liika tarkkuus on ammatillista kypsymättömyyttä". Se jäi pysyvästi mun mieleen :-)

Lisää
11 vuotta 9 kuukautta sitten #11483 : Trolli
Vastaus käyttäjältä Trolli aiheessa Vs: juttuvinkkejä mystiikan saralta
päätoimittaja kauppaa lehteään mainontaluseena "kuppainen halppis" mitä odotat kirjoilta ? Suomen älykkäin aikakauslehti oli vartin verran iskevämpi tottamaar jos paskaa pitää myydä tekee tosi äijä sen avoimin kortein ! Luojalle laulamme kiitosta kunhan hermeetikko vain tekee näyttävän paluun = hermeetikko.net "rajatieteen raamatussa" odotettavissa on vanhat hermeetikko kirjoitukset kirjan kansissa älä odota muuta :huh: takaan jotta pinnalla mennään niin ettei vesi edes väreile.

Tämä oli häiriköiden käyttöön tarkoitettu avoin nimimerkki, mutta ei ole enää.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: finsailor

Lisää
11 vuotta 9 kuukautta sitten #11488 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Vs: juttuvinkkejä mystiikan saralta
Onhan se näin että matka suomen älykkäimmästä lehdestä kohti kuppaista halpista vaatii selityksen. vastauksen tarjoaa Sun Tzun sotataidon oppi: Kun olet heikko, teeskentele voittamatonta ja kun olet vahvoilla, esitä heikkoa.

En tiedä muuta sanoa Sinikiven menekistä kun että tuntuu kerrankin hyvältä kun ei tartte hypettää tai tärkeillä. Antaa lehden puhua itse sisältönsä kautta.

mutta tuohon kirjaan, että en suinkaan ole jäljentämässä mitään vanhaa hermeetikko-kamaa siihen. joo, ei ei ja vielä kerran ei. Ei istu tyyliin rahastella moneen kertaan samoilla jutuilla. tottakai jotain tulee mutta muokattuna, stilisoituna ja vähän aiheitakin karsittuna ja uudelleen funtsattuina. Toki uuttakin kamaa tulee - ja paljon.

Se on sitten taidelaji aavistaa missä menee tuhdin lukupaketin ja infoähkyn välinen raja. Lukijaa onneksi hemmotellaan siinä että tätä ei rahoita mikään akateeminen taho, joten ei ole varaa tehdä mitään listamaista puisevan kuivaa tietosanakirjaa. Meillä nälkätaiteilijoilla on perinteisesti matti kukkarossa eli ns. selkä seinää vasten eikä ole varaa haeskella erikseen floppeja. Kyllä sen täytyy olla lukunautinto, ja lukunautinnollisen tekstin juosta kauniin visuaalisen ilmeen ympäröimänä. ja tavaraa on oltava sen verran ettei sitä nyt ihan yhdellä vetäsyllä vedä. Tietty siinä on oltava myös se varsinainen punainen lankakin mukana.

Kyllähän minä sen sieluni silmin näen valmiina, mutten osaa sitä kertoa tai kuvailla sen tarkemmin. itse asiassa olen tainnut aina olla huono puhumaan kirjoistani.

ykskertayks
Sivu luotiin ajassa: 0.246 sekuntia