Tämä foorumi on omistettu salatieteelle ja muulle epäilyttävälle hermeettiselle menolle.

Megaliittikivien arvoitus

Lisää
6 vuotta 10 kuukautta sitten - 6 vuotta 10 kuukautta sitten #35397 : Super-Electric
Vastaus käyttäjältä Super-Electric aiheessa Megaliittikivien arvoitus

Jukkis kirjoitti: Widdu kun tulis toi kesä, vahva kutina parista paikasta jo...

Nythän on mitä parhain keli. Pikku pakkanen ja minimaalisesti lunta, metsänpohja jäässä ei tarvi rämpiä. Nastalenkkarit vaan jalkaan niin ei liukastele kalliolla. Itse ajattelin käydä nuo salmipaikat tsekkaamassa, kunhan aurinko alkaa paisteleen.

"Älä usko mitä luet tai kuulet puhuttavan, ellet itse koe sitä oikeaksi (Buddha)"
Viimeksi muokattu: 6 vuotta 10 kuukautta sitten Super-Electric.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
6 vuotta 10 kuukautta sitten #35408 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Megaliittikivien arvoitus
Mä oon ny eniten kiinnostunu noista nyrkinkokoisista kivilinnuista ym koriste-esineistä. Mulla on kutina että sellaisia voi hyvinkin löytää sieltä sun täältä. Yleensähän ne on sellaisia avokallioita jossa kasvaa puolukkaa joten sellaisia voi hyvinkin pistää silmään. Tuolla nokian suunnalla oli yks maakivi jonka päältä kurkisteli linnunmuotoinen kivi - nokka ja kaikki - joten tarttis kehittää menetelmä jolla päästä tarvittaessa kapuaan maakiven päällekin. Koriste-esine ei jätä tulkinnan varaa ja jos on onnee matkassa, niin seuraavan kesän jälkeen niitä on jo aimo kokoelma.

Lisää
6 vuotta 10 kuukautta sitten #35410 : juppe
Vastaus käyttäjältä juppe aiheessa Megaliittikivien arvoitus
Mä olen jo kokeillut tuota ja kiviä näkyis olevan pakko kaivella. Ylhäällä niitä vois löytyä jostain mullan alta ja alhaalta niistä kasoista, mikä tavara on valunu.

Jos sieltä jotain löytyy vaan kattelemalla, niin se on pelkän tuurin varassa, koska aikaa on kulunu paljon.

Mä löysin jonkun kiven, missä on paljon pieniä ja aika syviä koloja tiheessä tietyissä kohissa, mutta se on varmaan ollu vaan työkalu, mitä on käytetty kun on porattu jotain muuta. Ei ihan talteen ottamisen arvonen.

Lisää
6 vuotta 10 kuukautta sitten #35432 : StadinEka
Vastaus käyttäjältä StadinEka aiheessa Megaliittikivien arvoitus
Hei,

jotain tällaista visuaalista yhteenvetoa olen toivonut koko kivikesustelun.
Ihan huippaa nupissa karttoja kahlatessa. Kuinka hienosti ne sopivat saaristolais asutukseen teoriaan.

SUOMEN SYNNYN SARJAKARTAT:

www.kolumbus.fi/rastas/s_kartta/sk_menu.html

Lisää
6 vuotta 9 kuukautta sitten #35434 : Antero
Vastaus käyttäjältä Antero aiheessa Megaliittikivien arvoitus
Kartassa on 16000 -12000 vuotta ekr. näkyvissä vielä Doggerlandia. Jos lähdetään siitä ajatuksesta ettei jääkautta ollut, tällöin Doggerlandian vajoaminen olisi aiheuttanut Ruotsin alueen erkaantumisen Suomesta ja sen myötä syntyi Kainuunmeren ja Itämeren allas maan vajotessa ja josta on jäänteenä Ruotsin korkearannikko ja Merenkurkun luodot. Ihmiset jotka ovat tuona aikana olleet, ovat siirtyneet vajoamisen aikana itään ja asuttaneet myös Suomen alueet sitä mukaa kun on maata alkanut vapautumaan. Esim. Irlannista on siirrytty Egyptiin ja jossa syntyi ja kukoisti Hygsoslaakson kulttuuri...

Lisää
6 vuotta 9 kuukautta sitten #35452 : StadinEka
Vastaus käyttäjältä StadinEka aiheessa Megaliittikivien arvoitus
Olisko näin, että saaristolaisia olisivat olleet Swidryn ja Brommen kulttuurien edustajat.
Kun tietäsi, että löytyykö megeliitteja näiden kulttuurien syntysijoilta...tai vastaavaa rakennelmaa.
Ajoitus sopisi mainiosti.

www.kaltio.fi/vanhat/indexd82c.html?53

"että Pohjanmeren ja Itämeren piirissä eli jään reunamilla "jääkauden eskimoja", joiden kerrallisesta todennäköisestä olemassaolosta jäänteet ovat kokonaan hävinneet valtavien luonnonmullistusten takia. Tämä hypoteesi on vieläpä niin todennäköinen, "

Jäänteet voisi olla megaliitteja...

, eli siis "jääkautinen eskimokulttuuri", josta ei ole jäänyt arkeologisia jäänteitä. On tietysti selvää, ettei tähän ongelmaan saada kaiketi koskaan vastausta, mutta siitä huolimatta on mielestäni lupa esittää tällainen
hypoteesi.

Doggerland?

Tanskasta Pohjanmeren aikanaan mereen vajonneelle laakiolle ja itäisimpään Englantiin. Näin selittyy myös yksi varsinaisen Suomen alueen varhaisimman asutuksen lähtökohdista - pohjoinen eli siis Komsan kulttuuri. Kaiken aikaa on tietenkin pidettävä mielessä se mahdollisuus, että joukko kieliä on Euroopassa - myös pohjoisessa Euroopassa - kadonnut. Kuitenkaan emme voi väittää niistä mitään, koska emme tiedä mitään.

ykskertayks
Sivu luotiin ajassa: 0.241 sekuntia