Tämä foorumi on omistettu salatieteelle ja muulle epäilyttävälle hermeettiselle menolle.

Megaliittikivien arvoitus

Lisää
6 vuotta 9 kuukautta sitten #35453 : StadinEka
Vastaus käyttäjältä StadinEka aiheessa Megaliittikivien arvoitus
Doggerlandiasta pakoon lähteneet kulttuurit olisivat vieneet megaliittikivikulttuurin ympäri Pohjanmeren jään/veden alta paljastuneille maa-alueille...huikeeta. Eli megaliitteja pitäisi etsiä myös Pohjanmeren pohjasta.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
6 vuotta 9 kuukautta sitten #35455 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Megaliittikivien arvoitus
Oisin aikas vissi että tän kesän ohjelma olis pienten kiviesineiden etsiskely. Niitä voi arvattavasti löytää sieltä mistä isompiakin megaliitteja ja tietenkin noita kotapohjia. Paleotaiteessa ne on olleet peruskauraa jo neandherdaleista saakka ja vaikka niitä on tehty jotakuinkin 50 000 vuotta, ei niitä ole koskaan suomesta löydetty. Siperiasta kylläkin jossa happaman maaperän ansiosta löytyy luisia ja puisiakin mut luulis et saaristokulttuuri on suosinut kiveä.
Yksi kaksi on jo plakkarissa ja yhdet karkeat kivityökalut mutta jos on ollut noin paljon aloittelijan tuuria, niin pakkohan niitä on olla lisääkin. Ne jotka noita muinaissaaria alkaa kans koluta, pitäköön silmänsä avoimena nyrkinkokoisten kimpaleiden varalta. Luulen kuitenkin näiden kahden perusteella että ihan gneissi ja arkinen graniitti ei ole kelvannut vaan kivilaji on aina jotain hienompaa.

Lisää
6 vuotta 9 kuukautta sitten #35460 : Jukkis
Sit on yks mihin tarttis kiinnittää huomionsa on noi megaliittikivien vieressä olevat kivikehät. Niitähän on isompia ja pienempiä mut harvoin telttakokoa pienempiä. Tällä alueella ei tässä maassa asiantuntemusta ole ollenkaan koska meillä ei tiedetä mitään paleoliittisesta kaudesta. Veikkaisin kumminkin mäkiä kolunneena et tässä olis aikas yleisin asumustyyppi.

Näitähän voi googlailla itse kukin. Vaikka tästä alkaa salapoliisityönsä
www.google.fi/search?biw=1366&bih=634&tb...igCA&emsg=NCSR&noj=1

Mitä olen kattellut alustavasti niin magdalenian kulttuurin teltat olis aika lähellä meidänkin mäkiemme kivipohjia. Mielenkiintoista muuten että tällöin opittiin tekeen pitkiä - todella pitkiä - telttoja yhdistelemällä niitä toisiinsa. Myönnän kyllä että monikymmenmetrisiä pitkulaisia kivimuotoja ei ole tullut (vielä) vastaan.
Liitetiedostot:

Lisää
6 vuotta 9 kuukautta sitten #35461 : juppe
Vastaus käyttäjältä juppe aiheessa Megaliittikivien arvoitus
Jos sä haluat löytää niitä kiviesineitä, niin sä otat kiltisti lapion matkaan ja alat kaivaa niitä kasoja, joita mä neuvoin kattelemaan jossain ketjussa. Sillä ylhäällä saattaa olla jotain, mutta niissä kasoissa ihan varmasti on jotain.

Aikaa on kulunu niin paljon, että melkein kaikki, mikä on joskus ollu ylhäällä, on tullu alas ja vielä levinnykkin joka suuntaan. Siellä missä on kiviä ja heikkaa, on kohta kasvustoakin ja sen tuottama multa sitten työntää kiviä ja hiekkaa muualle. Vesisateet ja lumien sulaminen sitten hoitaa loput.

Mä suosittelen katteleen puutarhaliikkeistä jotain muovisia tai hiilikuitusia rensseleitä, koska ne ei naarmuta kiviesineitä ja työt edistyy nopeemmin kun lusikalla ja pullasudilla. Joku viiden euron muovinen puutarhalapio vois olla hyvä matkassa kodanpohjia varten, mutta alhaalla tarvitaan jotain vähän isompaa. Kenttälapio vähintään.

Ehkä jopa kannattais yrittää saada megaliiteista kiinnostunutta porukkaan kaiveleen, niin kun mä jo neuvoin, koska niitä kasoja tässä maassa piisaa. Kummiskin niissä näkyis yleensä olevan mettää päällä, joten kaivauksien kannatla hyvän löytyminen ei sitten ookkaan niin helppoa, koska sä et voi kaataa puita jokamiehen oikeudella.

Lisää
6 vuotta 9 kuukautta sitten #35462 : Jukkis
Paitsi että... kun ollaan näillä korkeuksilla merenpinnasta niin puusto on kyennyt vaivalloisesti ne valtaan jos ollenkaan. Omana aikanaan ne oli avokalliota jossa kasvo lähinnä kanervikkoo ja puolukkaa - eikä maastotyyppi ole sanottavammin ees muuttunut. Sen näkee paljaalla silmälläkin koska maastopyyppi muuttuu avarammaksi. Eli jutun vitsi on, että humusta ei käytännössä ole kun joku 5-12cm ja se on niin ohut, et käytännössä liukastelee. Se valkoinen kalliojäkälä on muuten pahin.

En minä tästä muuten puhuiskaan ellei kaikki olis pinnassa. Kakkulapiolla jonkun hehtaarin kokoinen alue nyt vaan on mahdoton tutkia ja vielä jos ettii neulaa heinäsuovasta eli ei oo hajuakaan mistä pitäs alottaa ja ees mitä ettiä. Sellaset hommat sopii johkin rajattuun alueeseen kuten hautoihin ym mut kokonaisen elinympäristön tutkiminen on poissuljettu juttu tolla keinolla. Siinä ny ei tässä kohtaa ole vielä muuta metodia kun hyvä tuuri.

Lisää
6 vuotta 9 kuukautta sitten #35471 : Arthos
Vastaus käyttäjältä Arthos aiheessa Megaliittikivien arvoitus
Tuli sellanen mieleen että tätäkin ketjua varmaan seuraa joku Jukkikselle kateellinen toimistoarkeologi joka alkaa aavistelemaan että näissä "portable rock art" jutuissa vois olla perää Suomessakin... Ja kohta on taas vihaajat kimpussa ja sanomassa ettei tossa oo mitään perää, ja samalla tekevät piilossa omaa tutkimusta, tai sitten kyttää että rikotaanko lakia; kun Suomen muinaismuistolakihan on niin kepulisti suunniteltu että se kieltää järjestään sellaisiinkin muinaismuistoihin kajoamisen joiden ei edes vielä tiedetä olevan muinaismuistoja, tai että kaikki yli satavuotias irtaimisto mitä löytyy maasta, kuuluu valtiolle (ja tästä on tietysti vaivaa itse museovirastollekkin jolla ei ole resursseja)...

blogi.nba.fi/2017/luvaton-kajoaminen-vau...aa-muinaisjaannoksia

Kunhan vainistelen ;)

Mutta Jukkishan vois tehdä tälle Portable rock art aiheelle oman ketjun, kun voisi olla ihan mielenkiintoinen aihe erikseen :)

ykskertayks
Sivu luotiin ajassa: 0.247 sekuntia