muinaiskunkkujen agenda
Aivan. Eli sinulla ei siis ole esittää oikeaa kritiikkiä?Jukkis kirjoitti: En oikein käsitä sitäkään, että tiedemaailmaa ei saisi arvostella kun se kuitenkin on julkisin varoin ylläpidettyä, joten mielestäni sitä kohtaan saa esittää kritiikkiä siinä missä muitakin julkisia tahoja kohtaan; esim politiikkoja tai virkamiehistöä etc.
Siinä olet tietenkin oikeassa, että jos kritiikin kärki on siinä, että eivät hyväksy allekirjoittaneen maailmankuvaa, sellainen kritiikki on heikkoa.
Tieteessä todistustaakka on väitteen esittäjällä. Ellei löydy uskottavia perusteita, ei ole tarvetta eikä syytä uskoa että muinaisen Suomen alueen kuninkaat olisivat tunteneet senaikaisia naapureitaan korkeampaa matematiikkaa.Jukkis kirjoitti: Ilokseni voin kuitenkin sanoa, että olen tässä asiassa yksinomaan sanansaattaja, eikä omia teorioita tähän kunkku-hommeliin sanottavammin ole. Kyllä tämä messeniuslainen tulkinta on melko laajalle levinnyttä, jopa akateemisissa piireissä. Se että se on tuomittu sepitteelliseksi ilman riittäviä päteviä perusteluja, on melko noloa. Tieteenvastaisesti.
Tässähän on vielä paljon muitakin epävarmuustekijöitä:
1. Ei ole lainkaan varmaa, mihin alueisiin nimityksillä Kvenland ja Finland on viitattu; on anakronistista tulkita rautakauden Finland nyky-Suomeksi vain sillä perusteella että nykyisen Suomen valtion nimi on ulkomaaksi Finland. Finn-nimitystä on käytetty lisäksi saamelaisista, ja myös vendeistä on käytetty samantapaisia nimityksiä.
2. Vaikka nämä muinaiset kuningaskunnat olisivatkin sijainneet nykyisen Suomen alueella, ei ole mitään varmuutta siitä että rahvas oli nimenomaan itämerensuomalaista, koska Länsi-Suomessa on ollut rautakaudella myös ainakin saamelaisia ja germaaneja.
3. Vaikka rahvas olisikin ollut itämerensuomalaista, ei ole mitään varmuutta siitä että kuningaskin olisi ollut samaa kansaa – maailma on pullollaan esimerkkejä hallitsijoista jotka hallitsevat muitakin kansoja kuin sitä josta ovat itse lähtöisin.
4. Kuningas-sanan kielenulkoinen tarkoite ei ollut rautakaudella sama kuin vaikka uudella ajalla tai keskiajalla, koska yhteiskunnallinen järjestäytyminen oli toisenlaista. Suomalaisheimoilla kuningas on todennäköisimmin ollut jonkinlainen maakuntapäällikkö, jonka mahdollisesti ainoa toimi oli sotajoukkojen kerääminen ja johtaminen. Muina aikoina hän on lannoittanut peltojaan kuten muutkin maatalonisännät.
Nyt pitäisi enää löytyä todisteita että joku todella noin toimii – kuvitelmia tai vainoharhoja ei voida pitää todisteina, ainakaan tieteessä.Jukkis kirjoitti: Enkä näe että olisin kritisoinut missään kohtaa tieteellisiä metodeja, pikemmin etukäteisasennetta, eli sitä, että objektiivisen totuuden sijasta haetaan subjektiivista (ts. poliittisesti korrektia) totuutta.
Se että sorrut käyttämään solvauksia on yleensä osoitus hiiltymisestä.Kane kirjoitti: Onko joku hiiltynyt? Itse ainakin olin tosissani siitä hyvästä vaikutuksesta jota olet täällä saanut aikaiseksi.
Ihmettelen vain tuota aineiston valikoimista. Saman etäisyydenhän pitäisi kai toimia kirkosta toiseen laajemminkin, eli naapurikirkosta taas eteenkinpäin.Samuliloov kirjoitti: Niin. 33,3km-välimatkasysteemiin lasketaan kirkkojen väliset etäisyydet mitkä ovat 33,3km. Jos naapurikirkko on väärä termi niin kerro sinä kielitieteilijänä parempi.
Eli olet suosiolla jättänyt käsittelemättä kaikki muut kirkot kuin ne, jotka löytyvät oikealta etäisyydeltä? Juuri tästä syystähän se kriitikkojen huoltoasemavertauskin toimii: kirkkojen paljoudesta olet valinnut nähdä vain ne jotka ovat sopivalla etäisyydellä, unohtaen kaikki siinä välillä ja ympärillä olevat kirkot!Jukkis kirjoitti: On tietenkin totta, että oikeanlainen tutkimustapa on liian aikaavievä. Enkä itsekään tunne mitään vetoa aloittaa moista `likaista työtä´. Nopeampi ja tehokkaampi tapa onkin ennustava mallintaminen eli vain haarukoi eri suunnista tulevat 33.3 –mitat ja kun tietää kohdan, asian tarkistaminen käy nopeasti.
[url] www.elisanet.fi/alkupera/ [/url]
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kane kirjoitti:
Mistä ihmeen solvauksista oikein horiset?Jaska kirjoitti: Se että sorrut käyttämään solvauksia on yleensä osoitus hiiltymisestä.
10.11.2011 klo 0:27 kirjoitit:
Solvaukset lihavoitu. Sinä siis sorruit käyttämään solvauksia, vaikka takaportin varmistaaksesi kirjoititkin että vain esittäisin tuollaista. Mutta kuten sanottu, jo solvausten käyttäminen korreloi vahvasti hiiltymisen kanssa.Jaskassa on todella positiivista se, että esittämällä vajaaälyistä idioottia hän on saanut "palstalaiset" vastailemaan, puolustelemaan ja kirjoittelemaan enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
Etkö lukenut mitä kirjoitin? En suinkaan väittänyt sinun solvanneen minua vaan vain käyttäneen solvauksia. Sinä et siis nimitellyt minua "vajaaälyiseksi idiootiksi", vaan ainoastaan käytit solvaavia sanoja "vajaaälyinen idiootti", minkä tulkitsin hiiltymisen merkiksi.Kane kirjoitti: Jos olisin solvannut, olisin kirjoittanut Jaska on vajaaälyinen idiootti. Koska et tiettävästi ole vajaaälyinen idiootti(?), niin vain esität vajaaälyistä idioottia. Lisäksi esitin asian positiivisessa yhteydessä.
Minulla ei ole myöskään tapanani käyttää minkäänlaisia "takaportteja", joten lauseistani on turha yrittää vääntää toissijaisia- tai muita piilomerkityksiä yms.
Tällä asialla ei siis ole mitään tekoa solvaamisen kanssa tai jos mielestäsi on, kyseenalaistan kykysi ymmärtää ja käsittää Suomenkieltä.
PS. Ei ole olemassa asetelmaa hermeetikkolaiset vastaan Jaska, tai kukaan mukaan vastaan Jaska.
Juuri tätä kutsuin takaportiksi: et solvannut minua vaan sen sijaan puit käyttämäsi solvaussanat ehdotuksen muotoon. Ja nyt käytit tämän takaportin kun puolustelit, ettet ole solvannut minua, vaikka en koskaan ole väittänytkään sinun solvanneen minua.
En myöskään ole puhunut mitään asetelmasta hermeetikkolaiset vs. Jaska, joten en tiedä mihin viimeinen kommenttisi liittyy.
Tämä hermeetikkolaiset vs. sinä jako tulee esiin lähes jokaisessa viestissäsi. Olet näkevinäsi tänne kirjoittavissa ihmisissä heterogeenisen ryhmän, jonka niputat yhteen milloin mielipiteiden, milloin arvojen ja milloin uskonnon perusteella.Jaska kirjoitti: En myöskään ole puhunut mitään asetelmasta hermeetikkolaiset vs. Jaska, joten en tiedä mihin viimeinen kommenttisi liittyy.
Vasta äskettäin nimitit tätä ryhmää kultiksi. Annoit siis ymmärtää meidän muiden kirjoittajien – minä mukaanlukien – olevan jonkin kultin jäseniä.
Kane oli kiitettävän diplomaattinen, kun sanoi sinun vain näyttelevän vajaaälyistä. Itse en välttämättä olisi malttanut laittaa sanojani noin hienotunteisesti.