Micmac ja Suomi

Lisää
11 vuotta 9 kuukautta sitten #10958 : Fenix
Micmac ja Suomi kirjoittanut Fenix
Tunnen erään, jo varsin iäkkään miehen, jonka äidinkieli on Micmac.
Tämä ystäväni kertoi minulle kerran, kuinka valtavan paljon hänen kielessään ja Suomen kielessä on yhtäläisyyksiä, ja siksi onkin täysin vakuuttunut, että kansamme ovat joskus haarautuneet toisistaan. Mies on tutkinut Suomen kieltä ja haluaisikin oppia kielemme hyvin, voidakseen selvittää mm. sen, milloin tämä haarautuminen oikein tapahtui.
Hänen kansansa perimätietohan ulottuu kertomansa mukaan aina Atlantiksen aikoihin ja vieläpä sinne asti, kun ihminen saapui maan päälle eräältä toiselta planeetalta.
Esitellessään minulle erästä kirjaa, jonka kirjain- tai sanamerkit olivat varsin kiinnostavan näköisiä, kertoi hän samalla kieltemme yhtäläisyyksistä. Samoja sanoja, jotka vielä tarkoittavatkin samaa asiaa, oli vaikka kuinka paljon joista muistan nyt tähän hätään vain sanat puu ja kuu.
Myös Kalevalaiset runomme kulkevat saman kaavan mukaan kuin hänen kansansa perinteiset runot: esim. sama asia kerrotaan aina kahteen kertaan jne. Muitakin yhtäläisyyksiä oli, mutta en nyt muista tarkemmin.
Kerran mainitsin tälle ystävälleni, että kuulemani mukaan Suomen kieli muistuttaa jonkin verran myös Ketsuan kieltä, johon hän totesi, että ei lainkaan verrattuna hänen kieleensä...
Itse olen vähän laiska näissä kieli-asioissa, mutta alan harrastajille ja asiantuntijoille tässä voisi olla jotain vinkkiä.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
11 vuotta 9 kuukautta sitten #10959 : caratta
Vastaus käyttäjältä caratta aiheessa Vs: Micmac ja Suomi
Tuolla olisi englanti-micmac sanakirja. En kyllä nopealla selailulla löytänyt yhtäläisyyksiä suomen kielen kanssa.

Lisää
11 vuotta 9 kuukautta sitten #10960 : Fenix
Vastaus käyttäjältä Fenix aiheessa Vs: Micmac ja Suomi
Joo, en itsekään löytänyt tuosta sanakirjasta samankaltaisuuksia. Mies tosin kertoo puhuvansa jotain ns."primoldiaanista" kieltä, siis jotain alkuperäistä kieltä, jossa ei kuulema esiinny edes minä-sanaa. Kertoi myös että micmac-kieli nykymuodossaan on jotain aivan muuta. Eiväthän ne kai osaa enää kunnolla tulkita edes näitä vanhoja kirjoitusmerkkejäkään. Sitä kieltähän on kai vasta ihan lähivuosina alettu pistämään nykymuotoiseen kirjoitusasuun. Ihan vakavissaan mies minulle oman kielensä ja Suomen kielen yhtäläisyyksistä kuitenkin puhui ja esimerkkejä antoi, mutta kai sitten varmaan pitää puhua jostain ihan eri kielestä kuin mitä tämä Micmac ainakin nykymuodossaan on.

Lisää
11 vuotta 9 kuukautta sitten #10961 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Vs: Micmac ja Suomi
Olenko käsittänyt - voin olla väärässäkin - että micmac on aikas laaja käsite, jolla voidaan käsittää useita itärannikon heimoja. Tässä yhteydessä saatetaan puhua näistä pohjoisemmista heimoista jotka on saaneet paljon sanastoa viikingeiltä. Itselleni jäi aikanaan mieleen rikasta tarkoittava intiaanisana Ricmanen, koska siinä on tuo -nen pääte.

Eiväthän ne kai osaa enää kunnolla tulkita edes näitä vanhoja kirjoitusmerkkejäkään.

Jos haluaa oppia tulkitsemaan ikivanhaa micmac-intiaanien kuvakieltä, niin pitää ostaa jokin egyptin hieroglyfeistä kertova kirja sanakirjaksi. Pahinta ettei tämä ole edes vitsi.

Lisää
11 vuotta 9 kuukautta sitten #10963 : Fenix
Vastaus käyttäjältä Fenix aiheessa Vs: Micmac ja Suomi
Kirja jota pääsin silmäilemään oli kirjoitettu juuri näillä "hieroglyfeillä" ja ainakin mies, jonka hallussa kirja on, osaa tulkita tekstiä. Voi kuulostaa satuilulta, mutta hän väitti myös, että on todennäköisesti ainut elossa oleva henkilö, joka täydellisesti hallitsee tämän vanhan kielen.
Samankaltaisuudet Suomen kielen kanssa ovat luultavasti huomattavasti vanhempaa perua kuin viikinkiajoilta lähtöisin, ainakin itse ymmärtäisin. Tosin varmaan siellä Pohjois-Amerikassa viikingeiltäkin on sanoja tarttunut paikallisten kieleen myöhempinä aikoina. En kylläkään mikään asiantuntija ole, joten paha sanoa yhtään mitään.

Lisää
11 vuotta 9 kuukautta sitten #10964 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Vs: Micmac ja Suomi
Tottakai skandinaviasta on käyty amerikoissa jo ennen viikinkejäkin. minulla olisi paljonkin asiaa siitä mitä kieltä he puhuivat, mutta joskus toisella kertaa.

Mutta palataan pääruokaan eli micmacien kuvakieleen. Nehän ovat identtinen kuvakieli egyptiläisten hieroglyfien kanssa. Mikä erikoisinta, ne on talletettu kirjoihin ja kansiin jo 1738 eli sata vuotta ennen kuin Chompollion oppi tulkitsemaan hieroglyfejä. Käytännössä kuka tahansa koulupoikakin olisi voinut tulkita hieroglyfit jos vaan olisi tajunnut katsoa micmacien kirjoituskieltä.
Tästä asiasta on muuten hemmetisti juttua kirjassani Cibolassa. Tällä sivulla taitaa muuten olla PDF jossa on näitä kahta rinnakkain:
www.sinikivi.com/15/hermeetikon-kraasapa...seman-kaupunkia.html

Tiedän tiedän, tätä ei ole haluttu koskaan euroopan puolella hyväksyä koska juttu kuulostaa paksummalta kuin mummovainaan kaurapuuro, mutta faktat ovat kiistattomat. Kerran eräällä luennolla näytin rinnakkain hieroglyfejä ja micmacien kuvakirjoitusta ja voi niitä ilmeitä – olisi varmaan kuullut nuppineulankin putoavan lattialle.
Jos taas ihmettelee miten ihmeessä kaksi kulttuuria olisi voinut kehittää identtiset kirjoituskielet niin viiden pisteen vihjeenä tarjoan tämän muinaisegyptiläisen aurinkokalenterin – joka muuten löydettiin Iowasta 1874, ja on edelleen paikallisen museon suurin aarre.
Liitetiedostot:
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Aragorn, Fenix

ykskertayks
Sivu luotiin ajassa: 0.228 sekuntia