Suomalaisten tuho 10 000 - 20 000 vuotta sitten

Lisää
7 vuotta 8 kuukautta sitten - 7 vuotta 8 kuukautta sitten #27031 : Kaapu
Tällaiseen juttuun törmäsin:
www.sciencedaily.com/releases/2015/05/150511095358.htm

Mikäköhän on ollut syynä tuohon suureen väestön harvenemiseen? Mitä ajattelette asiasta, onko tällaista esitetty ennenkin, vai onko tämä oikeasti joku uusi havainto? Jukkiksellahan on tosin mainio kirjakin aiheesta....

Edit: Hesarissa näköjään sama suomeksi:
www.hs.fi/tiede/a1431493377981

Sonus ad infinitum
Viimeksi muokattu: 7 vuotta 8 kuukautta sitten Kaapu. Syy: toinen linkki

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
7 vuotta 8 kuukautta sitten #27034 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Suomalaisten tuho 10 000 - 20 000 vuotta sitten
Joo, onhan se hyvä että jotain tietoa tihkuu viimein tännekin. Toteen kyllä että niin hämärä nimi kun tolla mun kirjallani onkin ollut, se vaikutti sittenkin enteelliseltä kun katteli tota lehtiotsikkoo. Loppujen lopuksi tälläset jutut on pääsääntösesti kiellettyjen listalla, koska se panee ton äkillisen katastrofin etusijalle staattisempaa jääkausiteoriaa vasten.

Eikä tässä puhuta yksinomaan ihmismäärien vähenemisestä, vaan myös mittavasta sukupuuttoaallosta, tsunamien jäljistä jne jotka ei ollenkaan sovi tohon jääkauden taustafilosofiaan aktualismiin. Kai näitä on pimitetty senkin takia, että ei haluta kreatonistien saavan nooalaista tulvavettä myllyynsä. Tässä mielessä pleistoseenikauden tapahtumat on hyvinkin yhteiskunnallispoliittisia, eikä niistä voi eikä saa puhua avoimesti ja kaikkia todisteita puntaroiden.

Raaka totuus kyllä on, että tapahtumat silloin on olleet huomattavasti monimutkaisempia. Pelkkä sukupuuttoaalto – mammutteineen kaikkineen – saattas vielä mennä jonkun kataklysmin piikkiin, mutta tapahtui myös kokonainen evoluuttinen hyppäys, jollaisia tapahtuu keskimäärin kerran viidessä miljoonassa vuodessa. Sitten on tuo nuoremman dryaksen ilmaantuminen, jolloin keskilämpötila muuttui äkillisesti ja niin radikaaleihin lukemiin, ettei niitä selitetä enää maapallon omilla mekanismeilla. Samoin kun sen äkillinen päättyminen kuin seinään, jolloin keskilämpötila nousi vain muutamassa vuosikymmenessä muhkeat 20 astetta. Nämä ilmiöt vaatii jo taustakseen jonkin kosmisen selitysmallin, ja vieläpä tän kosmisen vaikutuksen maapallon evoluutiota ohjaavana toimintona. Sitten mennäänkin jo sci-fi –osastolle, koska tavalliselle ihmiselle joka ei ees tiedä tästä peruskatastrofista pleistoseenikauden päättäjänä tuon taivaallista, tässä tulee kerralla liikaa ja liian paljon.

Uskoisin että tavallinen ihminen on vielä samalla tasolla kuin kotimainen perusgeologi: jääkaudessa ja radikaalimmillaan jääkauden sulamisvaiheen aiheuttamissa paikalliskatastrofeissa. Tämä näkökulma kuitenkin kattaa vasta muutaman prosentin kaikesta evidenssistä. Tuho – oudosta nimestään huolimatta – avaa kuitenkin sen maailman josta ei kadunkansalle juurikaan puhuta koska mittasuhteet on niin isot. Jos asia olis aikanaan ollut mun vallassani, kirjan nimi olis ollu Nemesis, koska se selittää kaiken tämän yksinkertaisella mallilla. Harmillisesti itsekin jätin tämän käsittelyn kokonaan pois vaietusta muinaisuudesta koska se on tyhjentävästi selitetty jo Tuhossa, ja toisekseen aattelin että kun Tuhokin meni valtaosalta hilseen yli - yks tyyppi kysy suoraan onko se tehty vitsiksi - niin en viittinyt radikalisoida uutuutta sen enempää.

mutta sitten kun puhutaan suomalaisista alkugeeneistä niin tutkimus varmasti on totta. Ihan nykysuomen kohdallahan silloiset esi-isämme eivät eläneet vaan venäjän mammuttiaroilla ja hautautuivat sinne samalla tavalla kun mammutitkin. Itse asiassa on näytettävissä että alkusuomalaiset - mitä sanalla ymmärrämmekään - asuivat pohjoisempana kuin silloiset alkusaamelaiset jotka vissiin oli tohon aikaan sama kun magdlanenian kulttuuri saksanmaalla. Väittäsin aikas pitkälle että saamelaiset on syntyneet pleistoseenin aikaan alkubaskien ja alkusuomalaisten risteytyessä keskenään jossain siinä 14 000 vuotta sitten.

Lisää
7 vuotta 8 kuukautta sitten #27035 : juppe
Vastaus käyttäjältä juppe aiheessa Suomalaisten tuho 10 000 - 20 000 vuotta sitten
^ Kun sulla on se kirja mitä esitellä niin voisit kysellä haluaisiko iltapulut sulta haastattelua. Mä en usko että sillä tasolla on niin tärkeetä onko asiantuntijalla tohtorin vai hitsarin parerit kunhan sillä vaan on lisää tähän aiheeseen liittyvää tietoa.

Sitä kautta kun pääse suuren yleisön tietoisuuteen niin moni muukin ovi voi avautua.

Lisää
7 vuotta 8 kuukautta sitten #27036 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Suomalaisten tuho 10 000 - 20 000 vuotta sitten
itse asiassa mulla on sinne päin yks juttu kierroksessa mut oon ollu hiirenhiljaa. Lähinnä siksi etten meinaa omaa tuuriani saada kertaheitolla ajatuksiani heitettyä kolmelle miljoonalle lukijalle ja kun etukäteen kehuu - tuppaavat aina kaatumaan jollain tavalla

ykskertayks
Sivu luotiin ajassa: 0.259 sekuntia