Suomen aateli

Lisää
5 vuotta 11 kuukautta sitten #35639 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Suomen aateli
Tää on vaikee aihe jo itsessään. On varmasti kumminki niin, että suomessa on vaikuutanut kaksi eri aatelistoa, tai siis kolme jos venäläisetkin lasketaan. Valitettavasti tästä ekasta ei ole olemassa minkäänlaisia tietoja. Väittäsin kumminkin että ne kaverit oli päävastuussa kivikirkkobuumista. Erikoista muuten että kivikirkotkin on lähes täydellinen mysteeri ajoitustensa kuin rakennuttajiensakin puolesta. Melkeen tekis mieli väittää, että sekin tieto on tahallaan kadotettu...

Ainoa johtolanka on edelleen kaikissa kivikirkoissa olevat vihkiristit. Jos ne on punaisia, se on templarimerkki ja jos se on mustaristi, se on teutonien. Ilmeisesti hansojen eli kauppasaksojen sisällä vaikutti monenkirjavaa perimätietoa kun ritarikunnat muuttui kauppiaiksi. Itseni kannalta on mielenkiintoista että niiden lähes kaikki takasinät on mitattu 0.55m mitalla ja yksi sauvamitta on silloin kuusi kyynärää eli 3.33m. On jotenkin kutina että nämä mittasysteemit on olleet elossa vielä keskiajalla - ja erityisesti tän ekan aateliston keskuudessa.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
5 vuotta 11 kuukautta sitten - 5 vuotta 11 kuukautta sitten #35640 : juppe
Vastaus käyttäjältä juppe aiheessa Suomen aateli
Varmaan tohon vaikuttaa sekin, ettei johtaminen välttämättä oo mikään unelmahomma jos osaa tehä muutakin. Aateliset on ollu vaan tyytyväisiä kun muut on halunneet niitten hommat.

Siks tämmönen yrittäjäsuvusta politiikkaan eksyny tyyppi kuin Bäckman voi sitten olla iso ongelma, koska se ei tajua olevansa enemmän johtaja kuin suunnilleen kukaan politiikassa pyörivä nilkki. Se on vaan puuhavinaan omiaan ja muut odottaa paskajäykkinä mitä se seuraavaks keksii, koska luontainen johtajuus raakana käytettynä on aika pelottavaa kun yhteiskunta on sellanen, että johtamista yritetään rajoittaa politiikan avulla ja poliitikot on etupäässä luokkaa ei kukaan eikä mitään.

Se nyt keskittyny Itä-Ukrainaan eikä ajattele yhtään mitä sen hommista Suomessa seuraa.

Jos jollain päähän ammutulla luuserilla on oikeus olla johtajatyyppiä vaan siks, että se saa vaaleissa paljon ääniä, niin Bäckmanilla täytyy sitten oikeus olla tavis ja tehä mitä huvittaa, niin että minkäs teet.

Tää on muutenkin aika jännä yhteiskunta, koska meillä on hirveesti tärkeitä tyyppejä, joita kukaan ei pidä paljon minään, ja sitten on ihan taviskansalaisia, jotka pystyy rauhottaan ikävänkin tilanteen ihan vaan lampsimalla ohi.

Tähän on päästy ihan vaan sillä, ettei päätöksenteolla oo vitunkaan tekemistä johtamistaidon kanssa vaan kaikista tärkeintä on mielipiteenvapaus.
Viimeksi muokattu: 5 vuotta 11 kuukautta sitten juppe.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
5 vuotta 11 kuukautta sitten - 5 vuotta 11 kuukautta sitten #35647 : Super-Electric
Vastaus käyttäjältä Super-Electric aiheessa Suomen aateli

Jukkis kirjoitti: Tää on vaikee aihe jo itsessään. On varmasti kumminki niin, että suomessa on vaikuutanut kaksi eri aatelistoa, tai siis kolme jos venäläisetkin lasketaan. Valitettavasti tästä ekasta ei ole olemassa minkäänlaisia tietoja. Väittäsin kumminkin että ne kaverit oli päävastuussa kivikirkkobuumista. Erikoista muuten että kivikirkotkin on lähes täydellinen mysteeri ajoitustensa kuin rakennuttajiensakin puolesta. Melkeen tekis mieli väittää, että sekin tieto on tahallaan kadotettu...


Se on selvää, että nämä varhaiskeskiajan ritarijärjestöt omasivat esoteerista tietoutta. Todennäköisesti niitä veti tänne pakanalliseen Suomeen myös tutkimushalu, tiedon tarve. Tänne oli vuosisatojen aikana kumuloitunut pakanallista viisautta, jonka nämä munkkiritarit halusivat tallentaa. Vähän niin kuin tämä natsisaksan Ahnenerbe, joka keräsi salatiedettä ympäri maailmaa hankkien yli 100 000 niteen kirjaston, josta ammensivat voimaa valtakunnan suuruuteen ja mahtiin. Nämä teutoniritarit olivat aivan samanlaisia kuin SS-upseerit ja sitä arvostetumpia ja pelätympiä olivat järjestössään, mitä enemmän omasivat tätä mysteeritietoa ja vanhaa viisautta.

Lähi-idän esoteria oli jo kaluttu luu 1200-luvulla, mutta pohjoiset kansat olivat säilyttäneet mysteerikoulujen tietoaarteet hermeettisesti saastumatta vuosisatojen ylitse. Tämä oli se rikkaus, jota teutoniritarit nyt havittelivat. Missä laajuudessa sitä pystyivät paikallisilta pakanoilta inkvisitionäärisesti puristamaan on arvoitus. Todennäköisesti tuo tiedon keruu oli järjestelmällistä ja keskusjohtoista.. Johonkin kammioon nuo maailman kaikki viisaudet ovat yhä kätkettyinä.. Onko ne Vatikaanissa vai Baijerissa kotkan pesässä, mene ja tiedä..

"Älä usko mitä luet tai kuulet puhuttavan, ellet itse koe sitä oikeaksi (Buddha)"
Viimeksi muokattu: 5 vuotta 11 kuukautta sitten Super-Electric. Syy: Tämä tuo sen ja nämä juo ne... kielioppi oli vähän viturallaan

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
5 vuotta 11 kuukautta sitten #35661 : Antero
Vastaus käyttäjältä Antero aiheessa Suomen aateli
Daavidin kapinaan liittyen Kyrönkankaantien sivustolla on Piispa Maunu II Tavast:n sovituskirja vuodelta 1439. Samalla piispa luettelee sovituskirjan allekirjoittaneiden joita oli 12 nimeä joka pitäjästä: Lainaan tekstin kokonaisuudessaan tähän:


www.kankaanpaa.fi/kyronkankaantie/david.htm

Daavidin kapinan asetuskirja ja allekirjoittajat

Syksyllä 1438 Ylä-Satakunnan talonpojat nousivat vesilahtelaisen Anian talollisen (bondekonung) Daavidin johdolla kapinaan verorasitusta ja rälssimiehiä vastaan. Pirkkalan Viikin Kartanossa (nykyisin Nokiaa) kapinalliset tappoivat neljä Jöns Tuurenpojan (Odygd-sukua) huovia. Tyytymättömyys kohdistui erityisesti Turun linnan päällikköön ja voutiin Hans Kröpeliniin, jota vihattiin. Toisaalta Kaarlen kronikan mukaan Kröpelin oli talonpoikien keskuudessa pidetty.

Myös Hämeen talonpojat olivat nousseet kapinaan, levottomuuksia esiintyi ainakin Lammilla. Lammilaisten vihan kohteena oli tuomari Olav Tavast, joka piti kuohuntaa Daavidin kiusantekona. Samanaikaisella Karjalan kapinoinnilla ei ole todettu yhteyttä Hämeen ja Ylisen Satakunnan liikehdintään.

Turun piispa Maunu II Tavas toimi aktiivisesti kapinoinnin taltuttamisessa, kuten matka Lempäälän Kuokkalaan tammikuussa 1439 osoittaa.

Daavid pakeni veljineen Rääveliin. Muut kapinalliset joutuivat allekirjoittamaan piispan johdolla laaditun sovituskirjan, joka on historiassamme ainutlaatuinen:


»Kaikille, jotka tämän kirjeen kuulevat luettavan, tunnustamme ja tiedoksi annamma me, jotka asumme Pirkkalan, Kangasalan, Lempäälän, Vesilahden, Kyrön sekä ylisen ja alisen Sastamalan pitäjissä, että olemme suuresta tyhmyydestä pahoin rikkoneet esivaltaamme, Ruotsin valtakuntaamme ja valtaneuvostoa sekä päämiehiämme vastaan seuratessamme tuota heittiötä ja hurjimusta Davidia ja hänen veljiänsä ja muita hänen joukostansa heidän konnuudessaan ja turmiossaan, jota he juonittelivat, niin että olimme rikkoneet henkemme ja tavaramme, sekä maat että irtaimet, valtakunnan lain mukaan. Semmoisen ikuisen turmion ja tyhmyyden ovat kuitenkin kunnialliset herrat ja Ruotsin valtaneuvokset meille Jumalan tähden ja hyvien miesten rukousten vuoksi armoksi kääntäneet sillä tavoin kuin tähän on kirjoitettu: että meidän tulee oikealla uskollisuudella esivallallemme ja valtaneuvostolle ja päämiehellemme, joka Turun linnaa halussa pitää ja hänen virkamiehilleen, kenet hän puolestaan siihen käskee, tottelevaisia ja kuuliaisia olla ja uskollisesti suorittaa kaikki, mitä olemme kuninkaallemme ja esivallallemme oikiasti velvolliset eikä koskaan ryhtyä esivaltaamme, valtakuntaamme eikä päämiestämme vastaan. Jos niin tapahtuisi, jonka Jumala estäköön, että me tai joku meistä sitä vastaan rikkoisimme semmoisella tai jollakin muunlaisella kavaltamiselle herrasväkeämme ja valtakuntaamme vastaan, niin velvoitamme kaikki itsemme siihen, että tämä asiamme, joka niin armollisesti on annettu anteeksi kuin edellä on kirjoitettu, on kaikkine oleva jälleen auki niin kuin sen vasta silloin olisimme tehneet, ja se silloin oikein oikaistava sen mukaan, kuinka lakikirja sanoo ilman armoa. Ja siitä, että edellä mainitut säännökset ovat vastaan sanomatta niin pidettävät kuin edellä mainitut säädökset on kirjoitettu, olemme me pyytäneet takaamaan puolestamme 12 miestä kustakin pitäjästä, jotka tässä luetellaan (nimet seuraavat)... Me kaikki edellä mainitut 12 miestä kustakin pitäjästä tunnustamme kädellä ja suulla luvanneemme rauhamme ja kristillisen uskomme kautta päämiehellemme Hannu Kröpelinille useiden hyvien miesten läsnä ollessa, joita ei tässä nimetä, herrasväen ja valtakunnan puolesta, kaikki edellä mainitut pykälät pitää ilman vääristelyä tulevaisena aikana. Suuremmaksi vakuudeksi, paremmaksi ja korkeammaksi pitämiseksi painamme maakuntamme sinetin tämän kirjeen selkään, joka on kirjoitettu ja annettu vuonna jälkeen Jumalan syntymän 1439 Lempäälän pitäjässä Kuokkalan kylässä perjantaina jälkeen loppiaisen (9 p. tammikuuta) ja sinetöity seuraavana Pyhän Henrikin aattona (18 p. tammikuuta), Ylistarossa Kokemäen pitäjässä, koska sinettinne ei ennen ollut saapuvilla.» (FMU 2279, 9.1.1439)

Sovituskirjan allekirjoittaneita talonpoikia

Lempäälästä: Marcus Wialasten, Llarens Laynin, Oleff Pagelusten, Ioonss Wayninj, Henric Klokkare, Henric Suppawaha, Henric aff Mwsmaga, Magnus Bikala, Staffuan Hullulasten, Paeder Mortenson, Ioons Hogalasten ja Niclis Tomenpoyca.

Vesilahdelta: Oleff Wanoynin, Niclis Gerwenrata, Olaff Mogris, Henric Paloff, Nicl(i)ss Wakkelaff, Bertil Kurala, Laurens Oyialta, Michi Hinzala, Oleff Hwika, Josse Taloynin, Laurens Nymenpae ja Henric Tappala.

Kangasalalta: Michel Rokala, Michyl Syrianthaka, Hinza Mellila, Larens Kyrolaeynen, Larens Paroynen, Olaff Lowiss, Llaurens Hallaynen, Heyki Wemere, Matti Tyala, Heyki Michelson aff Jokis, Heyki Koykala ja Onder.

Pirkkalasta: Hidzae Takawasten, Joonss Messakyla, Bengt Koykj, Laurens Ansyne, Andris Leoynen, Larens Yppinin, Nicles Kurgenpoyca, Joonss Pyktkani(e)mi, Beng(t) Kaeha, Jaerff Heyki Kotoniemi, Llarens Werenin ja Llarens Hawisten.

Kyröstä: Olaff Kalameess, Llarens Kaeyka. Paeder Kaeuin, Jooss Ollaysinpoyca, Olaff Kianin, Olaff Maykae, Olaff Warapoyca, Niclis Pulsw, Niclis Mwstasylmae, Paeder Ialexenpoyka ja Niclis Symoypoyca.

Ylä-Sastamalasta: Heyki Lwpae, Olaff Pawoypoyca, Olaff Iaerto, Olaf Raewhae, Enewald, Heyki Ortoma, Staffan i Wahalaxi, Paual Thupioki, Oleff Karhunpoyka, Paether Rosmaela, Josse Finnc, Josse Kykaerempoyka ja Iussa Haloypoyka.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

ykskertayks
Sivu luotiin ajassa: 0.221 sekuntia