Hakunilassa on paljon siirtolohkareita ja merkillisiä kiviä!

Lisää
6 vuotta 2 viikkoa sitten - 6 vuotta 2 viikkoa sitten #35819 : juppe
En mäkään näitä ihan suoralta kädeltä megaliiteiks luokittelis, mutta jos ajatellaan, että jos pohjosempaa on muuttanu väkeä etelän saarille, niin ne ehkä olis kasannu kotosia kivikkoja. Saamelaiset käyttää samanlaisia luonnonkivikkoja vieläkin seitoina ja on vähän outoo, että korkeelle paikalle on jotenkin muodostunu kivikasa.

Siirtolohkare siellä ja toinen täällä toimis vielä, mutta tollanen iso ja vähän jo levinnykin kasa, minkä mä kävin kuvaamassa, menee jo aika oudoks ja silti niitä vaan on.

Kannattais löytää jostain sellanen, mitä pääsis kaiveleen vapaasti, että näkis löytyykö sieltä mitään muuta.

Tossa Porvoon tapauksessa on sekin piirre, että sille samalle mäelle on raahattu kiviä linnan rakentamista varten, mutta käärmeenpesään ei olla koskettu, vaikka sen kierrättäminen olis säästänyt paljolta vaivalta. Siinä vieressä olevasta Näsinkivestä olis saanu vielä enemmän rakennustarpeita.

Näitä selvästi suojellaan ilman että tarviis sanoa ääneen, että niitä pitää suojella.

Sekin on aika outoo, etten mä oo törmänny tarinoihin, missä siihen olis pudonnu iso kivi taivaalta. Jumala vaikka ollu vihanen. Joku tämmönen juttu syntyy suunnilleen ittestään kun on vähänkin erikoisempi muodostelma, mutta nyt se vaikuttais puuttuvan.

Mä luulisin, että se iso murikka on halkeillu veden ja pakkasen takia, mutta se näyttää siltä kun se olis pudonnu taivaalta ja penskoille asiat pitää selittää tälleen.
Viimeksi muokattu: 6 vuotta 2 viikkoa sitten juppe.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
6 vuotta 1 viikko sitten #35942 : HAKUNILAN UKKELI
Oon vähän selvitelly noita Hakunilan kiviä. Eräs mies sanoi, että tuo kuvan 77 iso siirtolohkare olisi joskus ollut tuossa kehässä olevien kivien päällä. Ilmeisesti sen pelättiin joskus rojahtavan rakenteilla olevaa taloa päin niin se räjäytettiin pois kivikehän päältä.

Lisää
6 vuotta 1 viikko sitten #35943 : juppe
Mä kattelin vähän pääkaupunkiseutua Googlella ja sieltä löytyy kyllä kiviä. Tuokin muodostelma on aika samanlainen kuin se minkä mä kuvasin ja on vielä jotenkin kasaantunu mäen päälle.

esoteerinenmaantiede.blogspot.fi/2010_05_01_archive.html

Lisää
Lisää
6 vuotta 1 viikko sitten - 6 vuotta 1 viikko sitten #35945 : juppe
Wikipediassa on aika friikahtava luettelo Suomen siirtolohkareista, koska se on aika lyhkänen. Niitä on miljoonia ja tohon on valikoitu muutama sellanen, joka miellyttää jotenkin suomalaisen silmää. Ehkä niitä on vähän siirrelty ja muokattu.

fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_siirtolohkareista

Googlen haulla huomaa saman jutun. Siirtolohkare meinaa suomalaisille semmoista kiveä, mikä tuoksahtaa megaliitilta. Osa on kait oikeesti jääkauden siirtämiä, mutta niissä on kummiskin jotain samaa. Muut ei kelpaa vaan pitää poimia luonnosta just sellanen.

encrypted.google.com/search?q=nurmes+sii...ch&q=siirtolohkare&*

Ainaskin me tiedetään nyt, että jos näitä haluaa löytää, niin kannattaa kysellä paikallisilta asukkailta missä olis siirtolohkareita.
Viimeksi muokattu: 6 vuotta 1 viikko sitten juppe.

Lisää
6 vuotta 1 viikko sitten - 6 vuotta 1 viikko sitten #35946 : juppe
Tää saatais olla Jukkiksen siirtolohkareita.

Tää taas on muuten vaan tehdyn näkönen. Ylhäällä on ollu neliskanttista kivee enemmänkin, mutta osa on pudonnu alas.

jyrkikokko.blogspot.fi/2016/05/muuratsal...hdetta-kerralla.html
Viimeksi muokattu: 6 vuotta 1 viikko sitten juppe.

ykskertayks
Sivu luotiin ajassa: 0.227 sekuntia