Myönnän että olen ollu vähän kylmäkiskoinen tohon aurinkosuuntaus -juttuun. mulla on se yleistuntuma että kaikki suuntaukset liittyy aina tavalla tai toisella maanviljelykulttuuriin joille tietenkin onkin ollut kalenterin seuraaminen ns. elämän ja kuoleman kysymys. Sen sijaan tälläselle merikulttuurille ne ei paljoa paina, lähinnä kai tähtitaivas navigoinnin välttämättömyytenä.
Verrattaessa varhaiskauden (9300eKr) megaliitteja loppukauden (n.4500eKr) on noissa punaisissa kivissä aistittavissa jonkinlainen tulkintamuutos. Mun mielestä noi vanhemmat näyttää siltä että niitä selkeästi haudotaan ja koska punaisesta munasta kuoriutuu koko maailma, on hautoja sitten itse luojaolento. Yleensä sen hahmon tunnistettavissa kivestä aikas selkeestikin.
Loppuvaiheen kivissä näyttäs pikemmin siltä että jokin eläin kuoriutuu punamunasta ja tästä vois niinku esittää et kolmijalkaisempi on jollain lailla hautovampi ja yksjalkanen kuoriutuva. ja tässä loppuvaiheessa on enää näitä jälkimmäisiä ja niiden muodot on paljon asbraktimpeja eli ei olla enää toinen jalka kiinni varsinaisessa paleotaiteessa vaan jonkinlainen murros on nähtävissä