Operaatio Rautaristi

Lisää
5 vuotta 6 kuukautta sitten #36631 : Jukkis
Työnimenä on siis tällä hetkellä Rautaristi jonka tossa muutan jahka alkaa olla kirja hahmollaan - jos siitä tulee ikinä valmista. Ideana on antaa kokonaaan uutta näkökulmaa kolmannen valtakunnan tapahtumiin ja näkökulma on yksinomaan ja vain akselivaltojen. Jonkinlainen linjanveto liittyis siihen että kaikki aiheet on strategisia eli niillä on tekoa yksinomaan ja vain kokonaiskuvan kannalta ja on olleet vaikuttamassa voittoihin tai tappioihin sodan mitassa. Tollaset tuhanteen kertaan leivotut Stalingradit ja Normandiat saatte unohtaa kuten kaikki kliseisesti esitetyt jutut muutenkin.

Aattelin kyllä - luettavuuden nimissä - kertoa jotain sellaistakin jolla ei ole tekemistä kokonaiskuvan kanssa, mutta jotka on harvinaista ja vähän tunnettua tietoa, jopa niin vähäistä ettei niistä mitään tiedetäkään. Yhdenhän olen aikanaan selvittänyt ihan omatoimisesti liittolaisten puolelta eli Japanin keisarillisen armeijan ja amfetamiinin väliltä joka on vaatinut ihan omatoimista tutkimusta. Siitä me päästäänkin toiseen liittolaiseen eli Suomeen.

On tuhanteen kertaan hehkutettua miten Talvisodassa norjalaiset lähetti ambulansseja ja sotapoikia vapaaehtoisina Suomea auttamaan. Jostain olen löytänyt pienen pienen tiedonjyvän että vaikka Ruotsi ja Suomi katseli sivusta kun saksmannit valtasi Norjaa, niin siellä kumminkin nähtiin suomalaisia vasta-avussa. Keitä nämä suomalaiset vapaaehtoiset olivat? Miten heille kävi? Miksi koko aihepiiri tuntuu olevan lähes kielletty kotimaisessa sotahistoriassa? En ole kuullut aiheesta edes kenenkään muistelmia? Onko takana jonkinsortin sensuuri? Jos on niin sehän vetää allekirjoittanutta heti puoleensa...

Sen tiedän että keväällä 1940 ruotsalaiset oli niin hyvää pataa saksalaisten kanssa että heidän toimiaan voi pitää suoranaisena puukoniskuna norjalaisten selkään. Lisäksi ruotsalaiset olivat suhteellisen oma-aloitteisia norjan vastarintaliikkeen kukistamisessa joka ymmärrettävästi koetti rakentaa tukikohtia ruotsin puolelle. Tämä ei tietenkään estänyt ruotsalaisia kommunisteja sotimassa norjalaisten riveissä huhtikuussa 1940 ja usein törmää ruotsalaisten kertomuksissa mainintoihin myös "suomalaisiin nuorukaisiin" jotka ilmeisemmin saattavat käsittää myös pohjoissuomalaisia kommunisteja. Nythän tää nouseekin esiin eli kukahan tästä aiheesta tietäis jotain? Se on kai aikas selvää että mikään virallinen taho ei mitään ja jos näitten nimi keikkuu suomen puolella, arvattavasti käpykaartin puolella sillä Valpo varmaan olisi mielellään jutellut heidän kanssaan jo kesällä 1940. mutta tutkitaan... google on ihmeellinen laite.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
5 vuotta 6 kuukautta sitten - 5 vuotta 6 kuukautta sitten #36632 : juppe
Vastaus käyttäjältä juppe aiheessa Operaatio Rautaristi
Toi mysteeri vois selittyä sillä, että saksalaiset oli liittolaisia ja Norjassa niitä vastaan tapelleet suomalaiset olis ehkä jouduttu luovuttaan pois jos asiasta oltais oltu tietosia. Yks niistä harvoja asioita, missä suomalaiset on tosissaan hyviä, on tää, että kukaan ei ihan varmasti oo nähny eikä kuullu mitään.

Suomalaiseen johtamistaitoon vois pureutua sillä viisiä, että justiinsa delannu Koivisto ei pitänyt Lauri Törnin johtamistapaa ees oikeestaan johtamisena, mutta myöhemmin jenkit piti sitä yhtenä parhaista upseereista mitä niillä oli.
Viimeksi muokattu: 5 vuotta 6 kuukautta sitten juppe.

Lisää
5 vuotta 6 kuukautta sitten #36633 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Operaatio Rautaristi
Mä oon jotain tätä selvitelly ja oslosta vähän koilliseen sijaitsee kungsvingenin linnoitus jota puolustaan tuli norjalaisten lisäksi ruotsalaisia, suomalaisia ja kuulemma muutama virolainenkin. Ruotsalaiset oli pitkälti samoja jotka oli nähty jo talvisodassa vahvennettuna kommunisteilla. Taisteluthan käytiin linnoituksen ympärillä kunnes ruotsi antoi kauttakulkuoikeuden saksalaispanssareille ja puolustajat joutu alakynteen. Loppu onkin vetäytymistä pohjoiseen kahakointien välillä kunnes toukokuussa koko porukka astui rajan yli ruotsin puolelle internoitavaksi - eikä niistä sen koommin kuulla. Ilmeisesti nää tyypit vaan oli sodan ajan ruotsissa ja varmaan iso osa sen jälkeenkin. Kumma ettei aiheeseen ole kukaan koskaan tarttunut mut tätä vartenhan mä elän ja oon olemassa.

Lisää
5 vuotta 6 kuukautta sitten - 5 vuotta 6 kuukautta sitten #36635 : juppe
Mä löysin sellasen johtolangan, että ruottalaisien sotilastiedustelu elikkä G-sektionen sekaantu näihin juttuihin aktiivisesti, mutta sen arkistoista on siivottu nimet pois.

Tätä pitäis selvitellä silleen, että kyselis ketä siellä on ollu ja miten niilee on käyny.
Viimeksi muokattu: 5 vuotta 6 kuukautta sitten juppe.

Lisää
5 vuotta 6 kuukautta sitten #36636 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Operaatio Rautaristi
Ei se ole sillain oleellista mutta antaa uniikin näkökulman asioihin. Tän päivän oon miettiny kans et onhan siinä jotain esoteeristakin oltava ja sen takia oon ttas tutkinu noita hitleriä esittäviä maalauksia jossa on noi sormet M-asennossa. Ollaan sitä täälläkin aikanaan käyty tossa juslenius -ketjussa. Mulla ei riitä taidot sen avaamiseen mut joku silmäätekevien ja kuninkaallisten koodi se on. Kattelin jo olisko se taiteilija heinrich knirrin omakeksimiä tekosia, mut toi knirr vasta mystinen tyyppi onkin. Lisäksi näitä sormikoodi maalauksia on ainaskin kaksi, tosin toinen voi olla vaan kopioitu alkuperäisen ideasta.

Maalaus tuntus liittyvän hitlerin suhteidenluontivuosiin joten sen merkitys varmaan on enemmän siinä, että aatu halusi esittää ittensä salonkikelpoisena paremman väen silmissä. Hyvä kuriositeetti se kumminkin on. Mielenkiintoisin juttu liittyy kumminkin göringiin joka keksi roomalaisen hedonismin toogineen ja taiteineen jossa ei kaihdettu morfiinia eikä naistenvaatteita. Göring saattaa olla hyvinkin avainhahmo kun miettii miksi luftwaffe katosi taivaalta.

Lisää
5 vuotta 6 kuukautta sitten #36637 : juppe
Tää on sellanen aihe, että se vois kiinnostaa enemmän kun joku natsikirja, joita on jo valmiiks paljon, koska tästä ei oo kuullu paljon kukaan muukaan.

Jätkät lähti sinne kunniavelan takia, niin että se on poikkeuksellistakin. Ei ollu isäm maata puolustettavana ja eri aatteiden edustajat oli vaihteeks ihan samalla asialla.

ykskertayks
Sivu luotiin ajassa: 0.266 sekuntia