Homer in Baltic

Lisää
11 vuotta 4 kuukautta sitten #9812 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Vs: Homer in Baltic
Jäi ihan kokonaan muuten mainitsematta, että Odysseyshan ei ole ainoa myyttinen hemmo, joka kulmilla on piipahtanut. odysseyksen harharetket on aikas paljonkin velkaa edeltäjälleen Jasonille, joka ettiskeli tätä kultaista taljaansa sieltä täältä.

Jotkut sijoittaa Jasonin seikkailut arkisesti lähitienoille, mutta tavallisesti hänen arvellaan heiluneen jossain pohjoisilla vesillä. Tarinassahan kuvaillaan Riphesin vuoristoa, joka keskiajalle jatkuneen konsensuksen mukaan olis ollu skandinaviassa. Toiset lähteet taas mainitsee Riphesin lumisten vuorten olleen Hyperboreassa, eli viiltävän pohjoistuulen lähtömaassa ts. skandinavian lapissa. Ei siis mikään ihme, että suomalaisnoidat saikin hyvin kaupaksi näitä tuulipussejaan. Nyt kun asiasta tuli puhetta, muistelen että Laestadius mainitsi lappalaisnoitien kaupitelleen niitä vielä 1800-luvullakin, mutta tässä kohtaa voi ulkomuisti pettääkin.
Melkoisen varmaa on, että Jasonin seikkailut sijoittuu vähintään pohjanmerelle joten tiettyä logiikkaa olisi siinä, että Odysseyksen harharetket jatkais tätä samaa kirjallista perinnettä, joskin itämerelle sijoitettuna.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
11 vuotta 4 kuukautta sitten #9815 : Jaska
Vastaus käyttäjältä Jaska aiheessa Vs: Homer in Baltic

Finsailor kirjoitti: Jukkikselta hyvä karttakommentti, niinkuin koko Cibola kirjakin. Hämmästyttävintä lienee se etelänavan vanha kartta, joka kuvaa sen ilman jäätä.

Sen on osoitettu olevan todennäköisesti vain väärään paikkaan uudestaan sijoitettu Etelä-Amerikan rannikko; Piri Reisin kartta kun on koottu useamman kartan pohjalta. On myös kaukaa haettua olettaa jokaisen huonosti ja väärillä mittasuhteilla piirretyn kartan esittävän jotain jääkaudenaikaista – vanhaan aikaan ei vain ollut keinoja tehdä maita ja meriä uskollisesti toistavia karttoja.

Finsailor kirjoitti: Olen kyllä nyt hiukan pettynyt yliopiston Jaskaan, kun heti lonkalta torpeedoi kaikki Hermeettiset jutut alas (ehkä) tutustumatta ollenkaan aiheeseen. Jaska taitaa edustaa yliopisto-huuhaa-filosofiaa, joka sopisi tietty tänne hyvin, jos kommentit olisivat hiukan rakentavampia

En toki ole torpedoinut kaikkea täällä, vaan ainoastaan muutamassa sellaisessa ketjussa esitettyjä juttuja, joista minulla sattuu olemaan tieteellistä tietoa. Täällä on varmasti myös paljon sellaista spekulaatiota, jota ei voida osoittaa vääräksi tai erittäin epätodennäköiseksi – sellaisissa aiheissa spekulointi on ihan paikallaan. Tosin spekulaatioillakin on erilaisia uskottavuusasteita.

Finsailor kirjoitti: Tai sitten Jaska olet oikeasti "alan ihminen, joka näkee tämän heti sattumanvaraiseksi arvailuksi tai ei vakavasti otettavaksi", mutta jotta sen uskoisin niin ymmärtämättä suuremmin asiaa kaipaan kyllä perusteluja sille, miksi sinä väität tätä sattumanvaraiseksi arvailuksi tai ei vakavasti otettavaksi! Kun maallikkona minulle koko Vincin juttu oli kyllä looginen ja hyvin perusteltu.

Listaa minulle vaikka mielestäsi uskottavimmat paikannimivertailut niin minä kerron mitä vikaa niissä on. En jaksaisi tuhlata aikaani kokonaisten huuhaakirjojen arvostelemiseen, koska sellainen vaatisi usein kokonaisen toisen kirjan kirjoittamisen.

• h3pe
  • Poissa
  • Konkari
  • Konkari
  • To boldly go where Appelgren has never gone before
Lisää
11 vuotta 4 kuukautta sitten #9817 : h3pe
Vastaus käyttäjältä h3pe aiheessa Vs: Homer in Baltic
Muistaakseni insinööri DaVinci ei väittänyt kirjaa tehdessään olevansa oikeassa, mutta sinä haluat ehdottomasti osoittaa hänen olevan väärässä. Kuka se saksalainen insinööri oli, joka tiedeyhteisöä uhmaten lähti etsimään muinaista Troijaa? -Ja löysi! Kuka oli väärässä?

Miksi DaVinci ei saisi siis vielä pohtia Pohjolan osuutta?

Lisää
11 vuotta 4 kuukautta sitten - 11 vuotta 4 kuukautta sitten #9821 : Kane
Vastaus käyttäjältä Kane aiheessa Vs: Homer in Baltic

Jaska kirjoitti: Listaa minulle vaikka mielestäsi uskottavimmat paikannimivertailut niin minä kerron mitä vikaa niissä on. En jaksaisi tuhlata aikaani kokonaisten huuhaakirjojen arvostelemiseen, koska sellainen vaatisi usein kokonaisen toisen kirjan kirjoittamisen.

On totta, että on turha käyttää aikaa turhaan mutta kuten edellä ilmeni, Vinci ei alkujaan ole verrannut mitään nimiä mihinkään, vaan nimet olivat vain hauska lisäkurisioteetti.Vincin tutkimukset perustuvat siis alkujaan matkakuvauksiin, ei nimiin. Vinciä on siis oikeastaan turha yhdistää vakavasti millään tavoin kieliin tai niihin viittaaviin tieteisiin.
Lukemani perusteella Vinci ei esitä tosissaan mitään kovinkaan mullistavaa, sillä historiasta tiedämme kreikkalaisten muutoinkin hilluneen näillä nurkilla. Etäisyyksistäkin sen verran, että Ateenasta kävelee Helsinkiin parissa kuukaudessa.

Just joo...
Viimeksi muokattu: 11 vuotta 4 kuukautta sitten Kane.

Lisää
11 vuotta 4 kuukautta sitten #9822 : finsailor
Vastaus käyttäjältä finsailor aiheessa Vs: Homer in Baltic

Jaska kirjoitti: En toki ole torpedoinut kaikkea täällä, vaan ainoastaan muutamassa sellaisessa ketjussa esitettyjä juttuja, joista minulla sattuu olemaan tieteellistä tietoa.
Listaa minulle vaikka mielestäsi uskottavimmat paikannimivertailut niin minä kerron mitä vikaa niissä on. En jaksaisi tuhlata aikaani kokonaisten huuhaakirjojen arvostelemiseen.

Jaahas, nyt Jaska puhu itsensä kyllä aika pahasti pussiin.
Sanot nyt, että sinulla on tieteellistä tietoa kommentoimiisi asioihin, mutta et näköjään tiedä tästä asiasta otsikkoa ja yhtä paikannimeä enempää.
Lonkalta taidat ampua kaikkea mikä liikkuu, ilman tähtäämistä.
Ei taida olla paljon Jaskan puheisiin uskomista. Tuhlaa vain kaikkien aikaa turhanpäiväisiin kommentteihin.
Minäkin lankesin siihen, mutta Jukkiksen valaisemana en onneksi enään tämän jälkeen.

Lisää
11 vuotta 4 kuukautta sitten #9824 : Amonin Kobra
Vastaus käyttäjältä Amonin Kobra aiheessa Vs: Homer in Baltic
Kane kirjoitti:

sillä historiasta tiedämme kreikkalaisten muutoinkin hilluneen näillä nurkilla. Etäisyyksistäkin sen verran, että Ateenasta kävelee Helsinkiin parissa kuukaudessa.

Ehkäpä joku kaunis päivä tämä reittikin todistetaan Ley-linjojen tai vastaavien avulla. On voitu todistaakin, ei ole vaan mun silmään sattunut.

Barbarus hic ego sum quia non intellegor me ulli

ykskertayks
Sivu luotiin ajassa: 0.271 sekuntia