Jeesuksen muija on taas otsikoissa

Lisää
9 vuotta 7 kuukautta sitten - 9 vuotta 7 kuukautta sitten #22230 : rcislandlake
Vastaus käyttäjältä rcislandlake aiheessa Jeesuksen muija on taas otsikoissa
Mielenkiintoinen asiayhteys Jeesuksen omasta kehoituksesta liittyen perheeseen
Matteus 10
35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.
37 Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;
38 ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.
Tässä kohtaa ei vaimoa mainita.
Mutta Luukas 14
25 Ja hänen mukanaan kulki paljon kansaa; ja hän kääntyi ja sanoi heille:
26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
27 Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni.
Jeesus käski muita ihmisiä vihaamaan koko perhettänsä, mikäli halusi olla Jeesuksen opetuslapsi.
Eikö se olisi ristiriidassa, jos hänellä itsellään sellainen olisi ja muilla ei saisi olla ?

1. Kor. 9:5 Eikö meillä olisi oikeus kuljettaa muassamme vaimoa, uskonsisarta, niinkuin muutkin apostolit ja Herran veljet ja Keefas tekevät?
Herran veljillä ainakin oli vaimot. Juutalaisen perinteen mukaan mies tulee "aikuiseksi" 13 vuoden iässä. fi.wikipedia.org/wiki/Bar_mitsva
Ei ole syytä uskoa, etteikö Jeesuskin olisi sen läpikäynyt. Jeesus aloitti julkisen saarnaamistyönsä 30-vuotiaana. Siis 17-18 vuotta hänen elämästään oli tavallista juutalais -"aikuisen" miehen elämää. Mitäpä siihen sitten liittyikään, emme tiedä. Isänsä Joosef oli joko rakennusmies, kivimies tai puuseppä tai noita kaikkia ja mitä ilmeisemmin Jeesus teki samoja töitä isänsä kanssa. Perhetilanteesta tiedämme hyvin vähän.
Luukas 4 :
22 Ja kaikki lausuivat hänestä hyvän todistuksen ja ihmettelivät niitä armon sanoja, jotka hänen suustansa lähtivät; ja he sanoivat: "Eikö tämä ole Joosefin poika?"
23 Niin hän sanoi heille: "Kaiketi aiotte sanoa minulle tämän sananlaskun: 'Parantaja, paranna itsesi'; 'tee täälläkin, kotikaupungissasi, niitä suuria tekoja, joita olemme kuulleet tapahtuneen Kapernaumissa'."
24 Ja hän sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ei kukaan profeetta ole otollinen kotikaupungissaan.
Noh... eivät ottaneet kotikaupunkilaiset sanaa vissiin kauhean todesta.
Matteus 11 :
23 Ja sinä, Kapernaum, korotetaankohan sinut hamaan taivaaseen? Hamaan tuonelaan on sinun astuttava alas. Sillä jos ne voimalliset teot, jotka ovat tapahtuneet sinussa, olisivat tapahtuneet Sodomassa, niin se seisoisi vielä tänäkin päivänä.
24 Mutta minä sanon teille: Sodoman maan on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin sinun."
Mikä niin suuri synti tapahtui Jeesuksen kotikaupungissa, että se oikein piti kirota Helvettiin.

Minkä tähden käytiin tämä keskustelu ?
Matteus 19
3 Ja fariseuksia tuli hänen luoksensa, ja he kiusasivat häntä sanoen: "Onko miehen lupa hyljätä vaimonsa mistä syystä tahansa?"
4 Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi'
5 ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'?
6 Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."
7 He sanoivat hänelle: "Miksi sitten Mooses käski antaa erokirjan ja hyljätä hänet?"
8 Hän sanoi heille: "Teidän sydämenne kovuuden tähden Mooses salli teidän hyljätä vaimonne, mutta alusta ei niin ollut.
9 Mutta minä sanon teille: joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden ja nai toisen, se tekee huorin; ja joka nai hyljätyn, se tekee huorin."
10 Opetuslapset sanoivat hänelle: "Jos miehen on näin laita vaimoonsa nähden, niin ei ole hyvä naida".
11 Mutta hän sanoi heille: "Ei tämä sana kaikkiin sovellu, vaan ainoastaan niihin, joille se on suotu.
12 Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon."
Syyttivätkö fariseukset Jeesusta erokirjan ottamisesta ? Jospa Maria teki huorin eli harrasti seksiä jonkun toisen kanssa ja Jeesus luopui vaimostaan sen tähden, kun tämä oli avioon keplaamaton tehdessään itsestä sellaisen ja sitten Jeesus teki Taivasten valtakunnan tähden puolestaan itsestään itsestään avioon kelpaamattoman tämän tapahtuman jälkeen ja luopui sukupuolielämästään (selibaatti) ?

Jeesus "mitätöi" vaimouden Taivasten valtakunnasta, sillä siellä ei ole sukupuolellista ruumista, on sukupuolettomuus. Keskustelu ilmeisesti kiusasi hieman Jeesusta, joka kyllä tiesi kirjoitukset, mutta selvitti Taivasten valtakunnan puolen vaimon monista miehistä. Siis myös mahdollisesti Jeesuksen vaimon toisesta miehestä.
Markus 12
18 Ja hänen luoksensa tuli saddukeuksia, jotka sanovat, ettei ylösnousemusta ole; ja he kysyivät häneltä sanoen:
19 "Opettaja, Mooses on säätänyt meille: 'Jos joltakin kuolee veli, joka jättää jälkeensä vaimon, mutta ei jätä lasta, niin ottakoon hän veljensä lesken ja herättäköön veljellensä siemenen'.
20 Oli seitsemän veljestä. Ensimmäinen otti vaimon, ja kun hän kuoli, ei häneltä jäänyt jälkeläistä.
21 Silloin toinen otti hänet, ja hänkin kuoli jättämättä jälkeläistä. Niin myös kolmas.
22 Samoin kävi kaikille seitsemälle: heiltä ei jäänyt jälkeläistä. Viimeiseksi kaikista vaimokin kuoli.
23 Ylösnousemuksessa siis, kun he nousevat ylös, kenelle heistä hän joutuu vaimoksi, sillä hän oli ollut kaikkien noiden seitsemän vaimona?"
24 Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa?
25 Sillä kun kuolleista noustaan, ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaissa.

גברי (בן מלחמתי) יוחָנָן חסיד משיח אִי אגם - Gav'riy (ben milchamtiy) yochanan hasid masiach iy agam
Viimeksi muokattu: 9 vuotta 7 kuukautta sitten rcislandlake.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
9 vuotta 7 kuukautta sitten #22274 : JPCB
Vastaus käyttäjältä JPCB aiheessa Jeesuksen muija on taas otsikoissa
Tuosta "yli-ihminen" -käsitteestä. Eli sehän on vain sellainen
tapa joko a) hakea oikeutusta olla menemättä eteenpäin
henkisessä kehityksessään tai b) uskonnollisten tai muun-
laisten yhteisöjen "alista ja hallitse" ajatustapaa, jolla tosiaan
voi hallita niitä, jotka ei tohdi nousta auktoriteettiaan vastaan.
Niinpä ainakin tämmöisiä ajatusmalleja on vastassa, kun
pitää puskea eteenpäin kehityksessään. :whistle: :)

Lisää
9 vuotta 7 kuukautta sitten #22326 : MacThunder
Vastaus käyttäjältä MacThunder aiheessa Jeesuksen muija on taas otsikoissa
No niin tässähän sotketaan taas perinteiseen tapaan historiallinen henkilö Jeesus ja uskonnollinen henkilö Jeesus.
Historiallisella henkilöllä, Jeesuksella on varmasti ollut vaimo ja lapsiakin... useita historiallisia todisteita tästä löytyy...
Taasen uskonnollisella henkilöllä, Jeesuksella ei ole ollut vaimoa taikka lapsia, nykyisen hyväksytyn raamatun mukaan.
tämä uudentestamentin kokoelmahan hyväksyttiin 325 jKr. Nikean suurkokouksessa. Silloiset kirkon päämiehet vaan
kylmän viileästi päättivät että nämä kirjat / kirjeet hyväksytään Raamattuun ja muita ei hyväksytä!
Valituiksi tulleissa kirjoissa oli sisällöllisesti yhtäläistä Jeesuksen "yli-ihmistäminen", kun taasen hylätyissä käsiteltiin Jeesusta historiallisena henkilönä
"tavallisena" miehenä.

Toki itse olen sitä mieltä että kaikki ns. vanhat uskonnot täyttävät paikkaansa ja pyrkivät vain selittämään yksinkertaistamalla tavalliselle kansalle vaikeita asioita.
Eiköhän tämä ollut kaikkien uskontojen alkuperäinen tarkoitus...
Kaikista vanhoista suurista uskonnoista löytyvät omat Jeesuksensa, neitsyt syntymänsä, ristiinnaulitsemuksensa ja kuolleista heräämisensäkin...
Liekö tällä tarkoitettu vuoden kiertokulkua, neitsyeen merkin alla syntymistä, ja uuden vuoden alkua 3. päivänä (talvipäivän seisauksena päivä on yhtäpitkä perättäisinä päivinä ja alkaa jälleen pidentyä kolmantena päivänä...)

ykskertayks
Sivu luotiin ajassa: 0.278 sekuntia