Elokuvapäiväkirja

Lisää
4 vuotta 3 viikkoa sitten - 4 vuotta 3 viikkoa sitten #44338 : juppe
Vastaus käyttäjältä juppe aiheessa Elokuvapäiväkirja
Noilla vois pyöräyttää historiallisen dekkarin. Se vois olla sitä mettäkauhuakin, koska Suomessa on siitä metka tilanne, että rikollisimmat alueet on korpea. Järjestäytyny rikollisuuskin viihtyy ihan muualla.

Mä kasasin siitä linkkejä ja karttoja tonne viimeseen lukuun. Henkirikostilastot on jotenkin rumimmillaan Lapissa ja jännällä kaistaleella keskellä maalaisidylliä. Se on vähän kun Suomen aivot ja selkäranka.

bit.ly/2kpD2GJ
Viimeksi muokattu: 4 vuotta 3 viikkoa sitten juppe.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
4 vuotta 2 viikkoa sitten - 4 vuotta 2 viikkoa sitten #44341 : Antero
Vastaus käyttäjältä Antero aiheessa Elokuvapäiväkirja

Jukkis kirjoitti: Sitä ennen pitäs ruveta opetteleen noita erikoistehosteita. Miettiny sitä yhtä kaivosjuttua et ei se taida onnistua oikeessa kaivoksessa ja lavasteetkin on vähän kallis ja hoopo ajatus. mut tietokoneella kun upottaa vaan tyyppejä kaivoskuviin. Olen jo vähän opsiskellutkin youtubessa aihetta. pitää vaan ostaa toi vegas editori kun sitä sentään myydään suomessakin eli voi maksaa pankkikortilla. Sitä ennen pitää tietty ostaa uus tietokone ja se om vielä vähän hakusessa mut uskon et tonnin budjetilla vois saada jonkinlaisen. Tää nykyinen on kymmenen vuotta vanha, ja windowskin kuulemma lopettaa seiskan päivittämisen ens vuonna joten vaihtoon menis muutenkin. ainoo vaan kun tuli toi kytkinremontti joka söi vaivalla haalimani säästöt ja tottakai kun sen vie korjaamolle, löytyy lisääkin pikkumurheita.

Ostin keväällä Torista käytetyn fujitsu-merkkisen tietokoneen ja maksoin siitä 65 euroa. mukana tietenkin tuli virallinen Windowsin kymppi. Emännän veli oli neuvonantajana kun ammatikseen rukkaa niitä ja kehotti hakemaan koneen pois. Samalla siihen haettiin Keskiseltä 255 Giganen SDD-levy, joka on kymmenen kertaa nopeampi kuin nykyiset kiintolevyt. Käyttis vain kloonattiin sinne vanhasta. Viikonloppuna tilasin Alista 1Teran kokoisen SDD-levyn, kyttäsin että jos hinta asettuu 50 -60 euron tienoille niin tilaan sen. Tarjolla oli kaksi levyä, toinen meni pikkasen alle 60 eeron ja toinen meni pikkasen yli 60 eeron, eroa ei juurikaan ollut kuin euron verran. Kilautin emännän veljelle ja hän kehotti ottamaan sen kallimman koska halvemmassa oli teknisissä tiedoissa kummallisuuksia. Tällä hetkellä hinta ponkaisi 113 euroon kun alennuspäivä loppui, seuraava on Black Friday ja elokuvan tekoon kannattaisi kytätä 2 Teran levyä jos yhden teran tuntuu pieneltä:

www.aliexpress.com/item/32982346173.html...1.0.0.27424c4dqMh9Ij

Hankin myös www.tori.fi/ Brotherin värilaser tulostimen 50 eurolla. Siitä oli värijauheet loppunu ja myyjä ei viittiny hankkia uusia. Tilasin siihen kiinasta 14 eurolla neljä 40 gramman jauhepurkkia. Skanneri siinon näppärä syöttölaitteen ansiosta, satasivuisen irtosivu kirjanmonisteen saa kopioitua alle viidessä minuutissa tiedostoksi koneelle. Tekstintunnistus ohjelmaa en saanut asennettua, mutta ilmaisohjelmista löysin sopivan. Katso olisiko tuolle Vegasille jokin vastaava... Itse pyrin hakemaan avoimia "Open Source" ohjelmia.

Emännän veli on innostunut Droneista ja ensimmäisen DJI oli vakioversio, minkä hankki Torista 160 eerolla. Myi meikälle 130 eerolla kun osti seuraavan kehittyneemmän version sillä hintaa. Sen tuo myi pois 250 eerolla kun osti Espanjasta jonkin DJI:n kloonin. Heti perään hankki DJI:n pitkälti toista tonnia maksavan ammattilaisversion sieltä Tampereelta. Maksoi 60 eeroa siitä, myyjä oli ehtinyt myydä akun varaosiksi ja yksi moottori ei toiminut. Kiinasta varaosat maksoi satasen verran ja taas kopteri pelittää kuin uusi.

Niin joo, Tronea kun lennättää niin se on syytä kalibroida päivittäin ja kun menee uuteen paikkaan niin aina. Nykyään magneettinen pohjoisnapa liikkuu 300 metriä päivässä ja GPS-asetukset on heti pielessä ja kone voi tryykätä minne tahansa. Tuttu oli mennyt kuvaamaan Ylistaron kirkkoa, kun kone oli lähtenyt omille teille ja päätynyt kuusiaidan latvaan.
Viimeksi muokattu: 4 vuotta 2 viikkoa sitten Antero. Syy: tekstin fiilausta

Lisää
4 vuotta 2 viikkoa sitten #44342 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Elokuvapäiväkirja
Kateeks käy ihmisiä jotka jotain tietää tietokoneista. Minen tiedä tällä hetkellä muuta kun et gigantissa näkys tarvitsemani olevan jotain 1099e hujakoilla. Sieltä saa ton editointiohjelmankin, toinen maksaa 300e ja pro-versio 600e enkä tiiä mitä eroa niillä käytännössä on. mut eiköhän aloittelija pärjää halvemmallakin. on sit toi joku magix -ohjelma joka on vaan 99e ja ilmeisesti vielä suomenkielinenkin mut se taitaa olla liian lepsu ohjelma. Hyvä että myyvät koska mulla ei ole luottokorttia eikä niitä voi sen takia amerikoista latailla.
Tällä hetkellä ei ole intresseissä alkaa kaksituntista rainaa leikkaan vaan ihan tyytyä tekeen siihen erikoisefektejä. Aika näyttää joutuuko katuun päätöstään.

Hyvänä puolena sentään että muija on näyttäny vihreetä valoa. Varmaan siks et tässä nykysessä näytönohjain kaatuu toistuvasti eli väh pari kertaa viikossa ja oon pelotellu et joku päivä se tilttaa lopullisesti.

Lisää
4 vuotta 2 viikkoa sitten - 4 vuotta 2 viikkoa sitten #44343 : juppe
Magix on ainakin siinä maineessa, että sitä on helppo käyttää ja sopii elokuvan tekemiseenkin, mutta mitä mä Magix Music Makeria kokeilin, niin riemuun ei oo aihetta jos siitä saa muutaman kympin version ilmaseks, koska se ei osaa paljon mitään ja jokanen uus ominaisuus pitäis ostaa erikseen.

Vajaan viikon mä jaksoin kokeilla sen kanssa ennen kun asensin Cakewalkin. Se osaa kaiken eikä maksa mitään, mutta se ei oo yhtä helppokäyttönen. Magixilla kaikki pikkanen säätäminen on helpompaa ja hommat sujuu paljon nopeemmin.

Näistä jutuista voi kyselläkin joltain alan foorumilta. Mä ainakin tekisin niin jos vaihtehtona on joku Magixin rahastus.

Jos sä haluat tutustua Magixin rahastukseen, niin Music Makerista kokonaan ilmanen versio. Toiminnot on karsittu vähiin ja puodista saa täsmälleen sen verran sampleja ilmaseks, että pääsee kokeileen.

www.magix.com/fi/musiikki/music-maker/
Viimeksi muokattu: 4 vuotta 2 viikkoa sitten juppe.

Lisää
4 vuotta 2 viikkoa sitten #44344 : juppe
Sä voisit kanssa kokeilla Hitfilm Expressiä. Se on vähän riisuttu versio elokuvan tekemiseen tarkotetusta maksullisesta ohjelmasta, mutta ainakaan vanhemmista versioista ei puuttunu kun jotain turhia efektejä, joita ei normaalissa leffassa ees tarvii.

Se on aika raskas ainakin tämmöselle ikääntyvälle koneelle eli välitallennuksia kannattaa tehä, mutta EULA sanoo, että sitä saa käyttää kaupallisesti. Elikkä jos se välttää, niin katot vaan, että EULA ei oo muuttunu.

fxhome.com/hitfilm-express

YouTubesta löytyy kaikki tarvittavat opetusvideot.

Lisää
4 vuotta 2 viikkoa sitten #44345 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Elokuvapäiväkirja
Kyl mä ton magixin skippaan vaikka kuulostaakin hyvältä tälläsen opettelevan työkaluksi. Järkevintä olis tietenkin ostaa suoraan premier koska sitä käyttää kaikki muutkin mun ympärillä ja on niin ammattimainen ohjelma et varmaan viimeisin terminaattorikin on sillä tehty. Tosin se vaatii konekapasiteettia sitten ihan eri mitoissa ja käytännössä siinä pitäs olla joku parin tonnin pelikone. Jengi kyllä yleisesti puhuu et sillä on ikävä tapa kaatuilla kesken kaiken ja vielä tyypillisempää että se alkaa jökkiin jossain kohtaa ja nykii peevelisti vaikka kuinka olis muistikampaa sisällä.

Mulla on serkku opetellu tota vegasia ja se on oikeestaan yks syy miks se kannattaa hankkia jos on jotain hankkiakseen. Saa aina neuvoja tarvittaessa. Sen tiedän vaan että saatanallinen rahareikä tästä tulee mut toisaalta... tälläsenä renessanssi-ihmisenä häsää ja väsää kaikkialla muttei oikeen koskaan keskity mihinkään kunnolla, on vähän kun ulkopuolella kaikesta ja kieltäytyy erikoistumasta. Kun johonkin panostaa niin sitoohan se käsiä, mut jos isona sit oikeesti osais jotain.

Se multisillan tyyppi joka teki niitä starwrreckejään totes ihan oikein et suomessa pelätään näitä erikoistehoste-elokuvia vaikka niitten teko on nopeeta ja halpaa. Tyydytään tekeen lyhäreitä ihmisistä joilla menee huonosti ja siinä se taso on. Vaikka paraskin puhuja: niinhän se omakin viimeiseni.

ykskertayks
Sivu luotiin ajassa: 0.272 sekuntia