- Vastaanotettu kiitos 65
Suomen kuppikivet
- Luolamiehen blogi
- Poissa
- Konkari
-
Jukkis kirjoitti: ps. luolamiehelle ja julseille sanottakoon että mikä ikinä puuhaankaan näiden ajatusrakennelmien kanssa, varsinaissuomeen ne eivät liity. niiden kuppikivillä on ihan oma historiansa.
Eli tällä teorialla ei ole mitään tekemistä Varsinais-suomen kanssa - voi olla tyhmä kysymys, mutta miksi näin? Jos ne ovat karttoja Lempäälässä niin mikä niiden funkitio esim. Loimaalla, 70 kilometrin pääsä, on ja miksi se on muuttunut niin radikaalisti tämän lyhyen matkan aikana?
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- Vastaanotettu kiitos 14
Kuppikiviä näyttää olevan Pohjois-Karjalassakin, Kesälahden Hummovaarassa.
Hummovaara mainittu! Liittäisin mielelläni edelliskesällä ottamini kuvia, mutta en osaa käyttää Linuxiakaan...
Muinais-Kainuusta olikin jo kuppikivien yhteydessä puhetta ja tuo Pirunpöytä sijaitsee Kainulan tilan mailla.
Kohteelle oli tiluksilla hyvät opasteet ja fakta-osassa kerrottiinkin alueella olleen vahvaa kaskiviljelyä. Haluttiin mainita viljelyn saapuneen seudulle oletettua aiemmin, mutta mitään ajoitusta ei valitettavasti annettu.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Eli tällä teorialla ei ole mitään tekemistä Varsinais-suomen kanssa - voi olla tyhmä kysymys, mutta miksi näin? Jos ne ovat karttoja Lempäälässä niin mikä niiden funkitio esim. Loimaalla, 70 kilometrin pääsä, on ja miksi se on muuttunut niin radikaalisti tämän lyhyen matkan aikana?
Niin joo...anteeksi pyydellen. en huomannut tarkentaa että asutushistoria kantahämäläisten osalta laatokka-savo-päijänne-häme ei omaa yhteistä tekoa varsinaissuomen kanssa, eikä tietenkään silloin kuppikivikulttuurikaan. Kuppikivet niillä kulmilla ovat ilmeisemmin balttilaista perua ja tulleet sitä kautta. niiden karttaidea voi hyvin todennäköisesti olla sama - joka tarkoittaa että niitä pitäisi katsoa karttoina myös Viron puolella ainakin rautakatisten osalta. en jaksa (vielä) uskoa että pronssi- tai kivikauden kupit omaisivat välttämättä samaa ideaa. saati sitten balttilais-suomalaisen maanviljelykulttuurin ulkopuoliset mutta sen tiedämme ajan saatossa
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- Luolamiehen blogi
- Poissa
- Konkari
-
- Vastaanotettu kiitos 65
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Jossan itä-Virossa on näitä pronssikauden aikaisia kuppeja, ja ne ovat ilmeisesti tämän koko balttilais-suomalaisen kuppikivikulttuurin kaukainen alkukoti. Sitten se porukka on rautakauden alkupuolella alkanut vaeltamaan yleisen kansainvaelluksen mukana, ja haarautunut moneen suuntaan. Voisi kuvitella että ryhmä A on liikkunut Viron länsipuolelle, saarenmaahan ja sinne päin, ja omannut jo yhteistä kulttuuripohjaa varsinaissuomen kanssa. Jossain vaiheessa vaan koko poppoo on muuttanut suomenlahden pohjoispuolelle varsinaissuomeen ja jatkanut kuppikivien nakuttelua sitä mukaa kun niiden teko Virossa loppui uusien kansojen vallatessa vanhat tanhuat.
Toisaalta on sitten ollut ryhmä B joka on liikkunut Laatokan suuntaan, ja siitä sitten kääntynyt asteittain kohti länttä – suurinpiirtein samaan aikaan kun virolaiset muutti pysyvästi varsinaissuomeen, hylkäsi ryhmä B laatokan ja siirtyi kohti kerimäkeä. Näistä tuli sittemmin kantahämäläisiä mutta välttämättä nämä ryhmät eivät enää kohdanneet niin tiiviisti kulttuurisella saralla että olisivat olleet sama, vaan kaksi erillistä heimoa.
Vaikka varsinaissuomalaisilla kuppikivillä ei olekaan mitään eroa muiden maakuntien kuppikivien puolesta, ei tarkoitusperiensä, tekniikkojensa ym suhteen, kannattaa pitää mielessään että niiden tekijät ovat eri heimoa ja siksi voi varautua joihinkin paikallisiin yllätyksiin ja vivahde-eroihin. En tiedä tuleeko sellaisia vastaan, mutta pidän sitä periaatteessa mahdollisena. Eli se mitä hain, on eroavaisuus itse asutushistoriassa.
Mistä pääsemme sitten tähän toiseen ongelmaan. Nyt on kansainvaellusten avulla maassa kaksi voimakasta kuppikivikulttuuria niin varsinaissuomessa kuin hämeessäkin. Yksi löytyy vielä pohjanmaaltakin, ja sen alkuperästä en sano vielä juuta tai jaata. Kysyä sopii, miksi kuppikivet jäivät tekemättä uudellemaalle kuin satakuntaankin, kun ne sopivat peltoviljelyyn paremmin kuin hyvin? Tämä on se asia jota ei ole pohdittu mutta oma vastaukseni liittää vastauksen heti kansainvaelluksen jälkeiseen aikaan. Niissä oli jo toiset kulttuurit tai ne olivat liian haasteellisia niin pienille väestöpohjille. eivätkä ne ehtineet sitä vallata koska järjestäytyminen kansainvaellusten jälkeen alkoi uudelleen tanskan ja novgorodin suunnassa, joka vuorostaan korvasi kuppikivikulttuuritkin.
Tähän loppuun vielä pakollinen mainostus. On tottta että tavastia-kirja on ohut, aaiheiltaan laaja (levinnyt), ylimalkainen ja lähinnä viihteellinen enemmän kuin tieteellinen. Silti kun sen tietoja tässä kuorii, se avaa kokonaisia maailmoja ja taitaa olla ensimmäinen kerta kun tein niin viisaan kirjan että vasta itsekin alan jälkikäteen ne oivaltaa. Parempaa kirjaa keskustelupohjaksi ei ole vähään aikaan tehtykään.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Siihen kun lisätään vielä noituus niin lopputulos on se että jokainen kuppi tarkoitti asuinpaikkaa tai henkilöä ja kun haluttiin esim. kirota
joku niin tehtiin loitsuja kyseiseen kuppiin.
Kuppeja tuskin tehtiin ihan maantieteellisesti pikselin tarkkuudella, ne on voineet olla myös enempi suuntaa antavia.
Wanha kansa kertoo myös kuppien parantavasta vedestä ja entisaikoina oltiin kovia loitsimaan toisia suohon.
Muinaisten asioiden äärellä täytyy ajatella muinaisten ihmisten mukaan.
Kuppikivissä riittää vielä pitkäksi aikaa ihmettelemistä.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
