- Vastaanotettu kiitos 35
Arkeologit-keskustelussa tutkitaan Suomen muinaisuutta, historiaa ja vähän muutakin.
Hiidenheppa, hirwi vai hiirikö se on ?
7 vuotta 2 kuukautta sitten #33321
: JanneK
Hiidenheppa, hirwi vai hiirikö se on ? kirjoittanut JanneK
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
6 vuotta 2 kuukautta sitten #37991
Vastaus käyttäjältä JanneK aiheessa Hiidenheppa, hirwi vai hiirikö se on ?
Hox hox! Eikö kenelläkään ole mitään kommentoitavaa erikoiseen "viisarikiveen" ?
Itse näen siinä hewosen pään mutta toisaalta voi se susikin olla.
Kyseessä on siis wanha rajapaikka, joka todennäköisesti on ollut hiisipaikka ennen rajaksi muuttumistaan. En ole noin selkeää eläinhahmoa nähnyt viisarikivenä aiemmin (enkä jälkeenkään päin). Paikka on siis todennäköisemmin ollut hiisi, joka sittemmin on merkitykseltään muuttunut rajapaikaksi.
Itse näen siinä hewosen pään mutta toisaalta voi se susikin olla.
Kyseessä on siis wanha rajapaikka, joka todennäköisesti on ollut hiisipaikka ennen rajaksi muuttumistaan. En ole noin selkeää eläinhahmoa nähnyt viisarikivenä aiemmin (enkä jälkeenkään päin). Paikka on siis todennäköisemmin ollut hiisi, joka sittemmin on merkitykseltään muuttunut rajapaikaksi.
6 vuotta 2 kuukautta sitten #37992
: Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Hiidenheppa, hirwi vai hiirikö se on ?
En oo omasta puolestani tollasta ennen kyllä nähnyt joten tarttee pureskella hetkinen. Yleensä kun oon nähny viisarikiviä noitten yhteyksissä ne tapaa sijaita kivikehän ulkopuolella. Mun mielestä se näyttää suhteellisen alkeelliselta lapinrauniolta josta on tehty uhripaikka laittamalla toi hevosenpää uhrikiveksi. Tai siis samaa funktiotahan ne tapaa olla, onhan niistä löydetty väliin ihmisluitakin. Ilmeisesti ne on myös toimineet kauppapaikkoina rannikko- ja sisämaan asukkien välillä ja aina väliin on sit joku kaupoissa huijannu tai muu pahantekijä hoidettu pois pelistä ns. hyvässä hengessä. Tää ny on vaan mun tulkintani ja tarkistan sitä sitä mukaa kun informaatiota ilmenee. mistä päin suomee toi muuten on - oonko iha hakoteillä?
6 vuotta 2 kuukautta sitten #37993
Paikka on historiallisesti tunnettu Hausjärven ja Janakkalan raja vuodelta miekka ja kypärä. Muitakin rajoja se on vuosisatojen mittaan määrittänyt, mm. Kytäjän kartanon tiluksia.
Vähän suorastaan hirvittää paljastaa tarkempi sijainti, sillä huomasin että foorumilla on häiriköinyt nimimerkki Storyan kummallisine höpötyksineen jotka liippaavat tätä paikkaa läheltä.
Tuo kivikasa viisareineen on nimittäin Hiivola (=Hiitola) nimisen kylän kupeessa, Hiirenkallion (=Hiidenkallio) korkeimmassa kohdassa. Riihimäen ja Hyvinkään / Hämeen ja Uudenmaan rajalla siis ollaan.
Vähän suorastaan hirvittää paljastaa tarkempi sijainti, sillä huomasin että foorumilla on häiriköinyt nimimerkki Storyan kummallisine höpötyksineen jotka liippaavat tätä paikkaa läheltä.
Tuo kivikasa viisareineen on nimittäin Hiivola (=Hiitola) nimisen kylän kupeessa, Hiirenkallion (=Hiidenkallio) korkeimmassa kohdassa. Riihimäen ja Hyvinkään / Hämeen ja Uudenmaan rajalla siis ollaan.
6 vuotta 2 kuukautta sitten #37994
Lisäyksenä vielä että "hewoisen pää" on selvästi ollut pystyssä aiemmin, se on kaatunut vuosisatojen melskeessä. Tarkemmin tutkimatta veikkaisin että on koilliseen katsellut.
6 vuotta 2 kuukautta sitten #37995

Sivu luotiin ajassa: 0.222 sekuntia