- Vastaanotettu kiitos 41
Arkeologit-keskustelussa tutkitaan Suomen muinaisuutta, historiaa ja vähän muutakin.
Muinainen Salon (Saulin) ja Taavin (Davidin) kuningaskunta
9 kuukautta 3 viikkoa sitten - 9 kuukautta 3 viikkoa sitten #50272
: Storyan
Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.
Vastaus käyttäjältä Storyan aiheessa Muinainen Salon (Saulin) ja Taavin (Davidin) kuningaskunta
Italialaisen Benedetton Euroopan kartassa nykyinen Suomen alue oli 1500-luvun alkupuolella merkitty nimellä "Gottimaa orientalis". Ruotsia ei mainittu kartassa ollenkaan, vaan se kuului Norjaan. Sen jälkeen svedut ilmeisesti saivat vallan, ehkä tuon mainitsemasi armeijan avulla?
Sä tarvitsisit metallinpaljastimen. 80 eurolla ja jopa halvemmalla saa jonkinlaisen värkin. Garret on yksi suosittu merkki, lähtien n. 250e.
En osaa muuten arvioida noita rautaa sisältäviä möhkäleitä. Nää heimot tane/danai jne. tunsivat raudan jo 1200 eaa. Välimerellä, kun merikansoina aiheuttivat pronssikauden romahduksen ja alkoivat työstämään rautaa.
Luistarissakaan kaikissa haudoissa ei ollut metallia, että niitä hautoja voi olla muuallakin. Pitää olla todella varovainen, jos huomaa kalmiston paikan. Esim. tuon koruneulan vauvan hauta on aivan maanpinnassa. Sulamisvedet on huuhtoneet sen vähäisenkin maan/maannoksen päältä. Vauvalla on ollut ohutnahkainen paita ja sen päällä nuttu. Alaosa on nahkaa. Siinä näkyy vielä jäänteitä paidan helmasta ym. Vauvan vatsa on valunut möykyksi paidan helman alle.. Ollut ilmeisesti käärittynä kovaan taljaan tms. Tää on enemmänkin tikku-ja pensselihommaa, lapiolla vaan tuhoaa haudan. Täytyy siis olla todella varovainen.
Museoviraston mk-taustaiset "asiantuntijat" eivät ollenkaan ymmärrä, jos osoittaa mv-metalliväen kalmiston hautakivien perusteella. Pitää olla jokin esine, että tsuhnukkakin ymmärtää kyseessä olevan muinaisjäänteen/ haudan.Sit ne ottaa tärkeinä fosforinäytteitä ja jos kohonneita fosforipitoisuuksia ei ole juuri näytepaikalla, tsuhnukat päättelevät, että yksittäinen eränkäyntipaikka tai irtolöytö.
Merovingi-viikinkiajan ruumiit (jos ruumishautaus) näkyvät yleensä jotenkin vielä. Pää on möykkymäinen, maatunut möhkäle, jossa ehkä vielä on kallon jäänteitä ja hampaita tai hammaskiillettä. Niistä voi saada dna:n. Lapset haudattiin yleensä pintaan. Edellämainitun vauvan kalloa ja muita luita on mahdollisesti osittain jäljellä.
Läheisellä kalliolla on muuten myös kolmio kallion pintaan kaiverrettuna. Siellä on ilmeisesti ollut ainakin nahankäsittelypaja ja maja. Keskuspaalun alla on jotain metallia, jos nyt oikein arvioin sen paalunpaikan. Lisäksi kalliolla todennäköisesti vartioitiin, sieltä näkyy kauas. Nää olivat saman heimon jäseniä, kuuluneet samaan kulttuuriin ja kenties kuningaskuntaan tai jonkinlaiseen organisoituun järjestelmään tuolloin. Tavastian Sakamaa kuului samaan. Että kyllä täällä on ollut jos jonkinlaista muinaissuomenkielisten R1a- sakojen kirjoitustaitoista yhteiskuntajärjestelmää, juontaen jo pronssikaudelta.
Pitkätalo tai pyöreän majan paalujäljet näkyvät tummina pyöreinä läikkinä maassa. Kuten tässä 500-luvun Kokemäen Villiönsuvannon talossa.
kalmistopiiri.fi/2020/05/20/kokemaen-vil...lusajalle-n-500-jaa/
Tää kylä, johon mainitsemani vauvan hautakin kuului, sijoittuu Loimijoen lähistölle, tosin useamman kilometrin päähän joesta, mutta järveä pitkin pääsi lähelle jokea.
Mk-taustaiset eivät kykene ymmärtämään, että nämä alkuperäiset kalmistokulttuuriset suomenheimot olivat aivan eri kansaa kuin niiden omat mk-pyyntikulttuuriset esi-isät ja vaikuttivat laajalla alueella mukaanlukien Intia ja Välimeren kuningaskunnat. Ei sillä, etteivätkö nämä sakaheimotkin olisi metsästäneet ja kalastaneet, mutta heidän toimintansa ei rajoittunut pyyntiin.
Tässä linkki danai - merikansaan. Siinä mainitaan Muksos, Mupsus tms. ja yksi versio on voinut olla myös esim. Muhos. en.m.wikipedia.org/wiki/Denyen
Samson- kultti jatkui Merovingien piirissä. Erityinen voima oli hallussa vain, jos hiukset olivat pitkät. Merovingit olivat pitkähiuksisia, eikä lyhyttukkainen Merovingi saanut hallita. Eli jokin tärkeä symboliikka sisältyi hiuksiin. Harald Fairhairkin oli originaalisti Kautukka, ei Kaunotukka. On ilmeistä, että pitkähiuksisia oli Kauttualla ja siellähän on Luistarikin sekä se Nuoranteen muinaiskaupunki/kylä.
Mielenkiintoista on myös, että engl. count on foneettisesti kaunt eli oli varmaan alunperin Kaun. Kaunis, kauppa, Kauko, kauk jne. liittynevät näihin kau-provinssilaisiin kautukkiin. Ketkä vttu täällä ovat olleet mv-metalli-kalmistokulttuurisia, elleivät nämä sakat?
Pseudosuomalaisten siperianrikastusten ja tsuhnukoitten "akateemisten" mielestä nuo (kau ym. ) ovat "germaanisia lainasanoja".
Kauniisti sanoen täkäläinen nykytutkimus on alkeellisen apinatarhan selittelyä. Muinaissuomenkieliset R1a- sakaheimot eli alkuperäiset "suomalaiset"
olivat todellisuudessa niitä pseudosuomalaisten tsuhnukoitten "germaanisiksi" ja "skandinaavisiksi" luokittelemia. Tässähän on vaan alkeellinen yritys kykkiä arjalaisten suomenheimojen historialla, ikäänkuin näillä mk olisi jokin originaalisuomalaisten geneettinen jatkuvuus nykypäivään. Sitähän ei ole, vaan N1c- siperianjyystöt ovat geneettisiä isolaatteja niin Suomessa kuin Euroopassakin. I-ydna puolestaan oli ei-suomalainen mk, jonka puhumasta kielestä ei ole tietoa, ehkä saami. Tosin viikinkiajalla näitä asutettiin itään ja Laatokalle, sekä värvättiin tientekoon ja sotaankin tietysti. Sama oli myös nyk. Norjan alueella.
Sä tarvitsisit metallinpaljastimen. 80 eurolla ja jopa halvemmalla saa jonkinlaisen värkin. Garret on yksi suosittu merkki, lähtien n. 250e.
En osaa muuten arvioida noita rautaa sisältäviä möhkäleitä. Nää heimot tane/danai jne. tunsivat raudan jo 1200 eaa. Välimerellä, kun merikansoina aiheuttivat pronssikauden romahduksen ja alkoivat työstämään rautaa.
Luistarissakaan kaikissa haudoissa ei ollut metallia, että niitä hautoja voi olla muuallakin. Pitää olla todella varovainen, jos huomaa kalmiston paikan. Esim. tuon koruneulan vauvan hauta on aivan maanpinnassa. Sulamisvedet on huuhtoneet sen vähäisenkin maan/maannoksen päältä. Vauvalla on ollut ohutnahkainen paita ja sen päällä nuttu. Alaosa on nahkaa. Siinä näkyy vielä jäänteitä paidan helmasta ym. Vauvan vatsa on valunut möykyksi paidan helman alle.. Ollut ilmeisesti käärittynä kovaan taljaan tms. Tää on enemmänkin tikku-ja pensselihommaa, lapiolla vaan tuhoaa haudan. Täytyy siis olla todella varovainen.
Museoviraston mk-taustaiset "asiantuntijat" eivät ollenkaan ymmärrä, jos osoittaa mv-metalliväen kalmiston hautakivien perusteella. Pitää olla jokin esine, että tsuhnukkakin ymmärtää kyseessä olevan muinaisjäänteen/ haudan.Sit ne ottaa tärkeinä fosforinäytteitä ja jos kohonneita fosforipitoisuuksia ei ole juuri näytepaikalla, tsuhnukat päättelevät, että yksittäinen eränkäyntipaikka tai irtolöytö.
Merovingi-viikinkiajan ruumiit (jos ruumishautaus) näkyvät yleensä jotenkin vielä. Pää on möykkymäinen, maatunut möhkäle, jossa ehkä vielä on kallon jäänteitä ja hampaita tai hammaskiillettä. Niistä voi saada dna:n. Lapset haudattiin yleensä pintaan. Edellämainitun vauvan kalloa ja muita luita on mahdollisesti osittain jäljellä.
Läheisellä kalliolla on muuten myös kolmio kallion pintaan kaiverrettuna. Siellä on ilmeisesti ollut ainakin nahankäsittelypaja ja maja. Keskuspaalun alla on jotain metallia, jos nyt oikein arvioin sen paalunpaikan. Lisäksi kalliolla todennäköisesti vartioitiin, sieltä näkyy kauas. Nää olivat saman heimon jäseniä, kuuluneet samaan kulttuuriin ja kenties kuningaskuntaan tai jonkinlaiseen organisoituun järjestelmään tuolloin. Tavastian Sakamaa kuului samaan. Että kyllä täällä on ollut jos jonkinlaista muinaissuomenkielisten R1a- sakojen kirjoitustaitoista yhteiskuntajärjestelmää, juontaen jo pronssikaudelta.
Pitkätalo tai pyöreän majan paalujäljet näkyvät tummina pyöreinä läikkinä maassa. Kuten tässä 500-luvun Kokemäen Villiönsuvannon talossa.
kalmistopiiri.fi/2020/05/20/kokemaen-vil...lusajalle-n-500-jaa/
Tää kylä, johon mainitsemani vauvan hautakin kuului, sijoittuu Loimijoen lähistölle, tosin useamman kilometrin päähän joesta, mutta järveä pitkin pääsi lähelle jokea.
Mk-taustaiset eivät kykene ymmärtämään, että nämä alkuperäiset kalmistokulttuuriset suomenheimot olivat aivan eri kansaa kuin niiden omat mk-pyyntikulttuuriset esi-isät ja vaikuttivat laajalla alueella mukaanlukien Intia ja Välimeren kuningaskunnat. Ei sillä, etteivätkö nämä sakaheimotkin olisi metsästäneet ja kalastaneet, mutta heidän toimintansa ei rajoittunut pyyntiin.
Tässä linkki danai - merikansaan. Siinä mainitaan Muksos, Mupsus tms. ja yksi versio on voinut olla myös esim. Muhos. en.m.wikipedia.org/wiki/Denyen
Samson- kultti jatkui Merovingien piirissä. Erityinen voima oli hallussa vain, jos hiukset olivat pitkät. Merovingit olivat pitkähiuksisia, eikä lyhyttukkainen Merovingi saanut hallita. Eli jokin tärkeä symboliikka sisältyi hiuksiin. Harald Fairhairkin oli originaalisti Kautukka, ei Kaunotukka. On ilmeistä, että pitkähiuksisia oli Kauttualla ja siellähän on Luistarikin sekä se Nuoranteen muinaiskaupunki/kylä.
Mielenkiintoista on myös, että engl. count on foneettisesti kaunt eli oli varmaan alunperin Kaun. Kaunis, kauppa, Kauko, kauk jne. liittynevät näihin kau-provinssilaisiin kautukkiin. Ketkä vttu täällä ovat olleet mv-metalli-kalmistokulttuurisia, elleivät nämä sakat?
Pseudosuomalaisten siperianrikastusten ja tsuhnukoitten "akateemisten" mielestä nuo (kau ym. ) ovat "germaanisia lainasanoja".
Kauniisti sanoen täkäläinen nykytutkimus on alkeellisen apinatarhan selittelyä. Muinaissuomenkieliset R1a- sakaheimot eli alkuperäiset "suomalaiset"
olivat todellisuudessa niitä pseudosuomalaisten tsuhnukoitten "germaanisiksi" ja "skandinaavisiksi" luokittelemia. Tässähän on vaan alkeellinen yritys kykkiä arjalaisten suomenheimojen historialla, ikäänkuin näillä mk olisi jokin originaalisuomalaisten geneettinen jatkuvuus nykypäivään. Sitähän ei ole, vaan N1c- siperianjyystöt ovat geneettisiä isolaatteja niin Suomessa kuin Euroopassakin. I-ydna puolestaan oli ei-suomalainen mk, jonka puhumasta kielestä ei ole tietoa, ehkä saami. Tosin viikinkiajalla näitä asutettiin itään ja Laatokalle, sekä värvättiin tientekoon ja sotaankin tietysti. Sama oli myös nyk. Norjan alueella.
Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.
Viimeksi muokattu: 9 kuukautta 3 viikkoa sitten Storyan.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
9 kuukautta 3 viikkoa sitten - 9 kuukautta 3 viikkoa sitten #50273
: Storyan
Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.
Vastaus käyttäjältä Storyan aiheessa Muinainen Salon (Saulin) ja Taavin (Davidin) kuningaskunta
Tässä pari kuvaa siitä vauvan paidan jäänteestä ja nutusta. Valokuvassa ei näy kovin hyvin, mutta siinä on joka tapauksessa paidan helmaa ja nutun jäänteitä. Jos tarkasti katsoo, nutussa näkyy jäänteitä koristelusta, mm. aryan- tyyppinen risti ym. Nuolet osoittavat vatsan jäänteisiin. Koruneula oli sijoitettu pystyyn maahan työnnettynä vauvan oikealle puolelle haudan yläosaan.
Vaikea tosiaan huomata näitä. Tämän lounas- koillinen- haudan todennäköisesti joka puolella, mutta ainakin eteläpuolella on myös muotoilua, mikä viittaa vastasyntyneen hautaan. Siinä on jotain kovaa orgaanista materiaalia vauvan hahmossa, mikä on samalla muotoiltu naisen pääksi. Tässä on ilmeisesti äiti ja lapsi kuolleet synnytykseen..Päällä on vielä ollut talja tms. mikä on pehmeämpää ja hajonnutta materiaalia noiden muotoilujen ympärillä. Muuta siinä päällä ei olekaan.
Koruneula- vauvan haudan eteläpuolella aivan vieressä (punainen viiva ylhäällä merkkaa tämän vauvan haudan eteläsivua) on rivissä hahmomuodostelmia, joista ykaksi on vastasyntyneen vauvan kokoisia, n. 50cm pitkiä. Siinä on myös ainakin yhden naisen kasvot ja nämä ovat kovaa materiaalia. Kun haudattiin pintaan, vainajat piti suojata jollain parkkiaineella käsitellyllä pinnalla tms. Synnytys oli riski niin vauvalle kuin äidillekin. Tässä on ilmeisesti aivan vastasyntyneiden ja heidän äitiensä hautoja.
Mä en ole missään raportissa huomannut, että näitä yksilöityjä vainajien personoituja hautamuotokuvia tms. olisi missään tuotu esille ja kuvailtu. Mainitaan vaan, että onko puuarkun tai taljan jäänteitä ja saivarrellaan statusasemasta puuarkkujen suhteen.
Tuossa kuvassa vasemmalta oikealle keltainen kuvaa vauvankokoista hahmoa, hieman epäselvä, siinä voi olla myös naisen kasvot. Punaisella näkyy selkeä vauvan hahmo, pää on suojattu jollain kovalla aineella. Samaan on muotoiltu naisen kasvot (oranssilla). Silmät ja suu on merkattu kivillä.
Vaikea tosiaan huomata näitä. Tämän lounas- koillinen- haudan todennäköisesti joka puolella, mutta ainakin eteläpuolella on myös muotoilua, mikä viittaa vastasyntyneen hautaan. Siinä on jotain kovaa orgaanista materiaalia vauvan hahmossa, mikä on samalla muotoiltu naisen pääksi. Tässä on ilmeisesti äiti ja lapsi kuolleet synnytykseen..Päällä on vielä ollut talja tms. mikä on pehmeämpää ja hajonnutta materiaalia noiden muotoilujen ympärillä. Muuta siinä päällä ei olekaan.
Koruneula- vauvan haudan eteläpuolella aivan vieressä (punainen viiva ylhäällä merkkaa tämän vauvan haudan eteläsivua) on rivissä hahmomuodostelmia, joista ykaksi on vastasyntyneen vauvan kokoisia, n. 50cm pitkiä. Siinä on myös ainakin yhden naisen kasvot ja nämä ovat kovaa materiaalia. Kun haudattiin pintaan, vainajat piti suojata jollain parkkiaineella käsitellyllä pinnalla tms. Synnytys oli riski niin vauvalle kuin äidillekin. Tässä on ilmeisesti aivan vastasyntyneiden ja heidän äitiensä hautoja.
Mä en ole missään raportissa huomannut, että näitä yksilöityjä vainajien personoituja hautamuotokuvia tms. olisi missään tuotu esille ja kuvailtu. Mainitaan vaan, että onko puuarkun tai taljan jäänteitä ja saivarrellaan statusasemasta puuarkkujen suhteen.
Tuossa kuvassa vasemmalta oikealle keltainen kuvaa vauvankokoista hahmoa, hieman epäselvä, siinä voi olla myös naisen kasvot. Punaisella näkyy selkeä vauvan hahmo, pää on suojattu jollain kovalla aineella. Samaan on muotoiltu naisen kasvot (oranssilla). Silmät ja suu on merkattu kivillä.
Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 9 kuukautta 3 viikkoa sitten Storyan.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
9 kuukautta 3 viikkoa sitten - 9 kuukautta 3 viikkoa sitten #50274
: Storyan
Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.
Vastaus käyttäjältä Storyan aiheessa Muinainen Salon (Saulin) ja Taavin (Davidin) kuningaskunta
Yleensä nämä personoidut, hautajaisiin tai muuhun kulttuurielämään liittyneet kiviveistokset ilmentävät selkeästi joko naista tai miestä. Onkohan vaan yksi tuhansista, joita olen nähnyt, ollut epäselvä piirteiltään. Siis ei ole pystynyt sanomaan, onko kyseessä nainen- vai miesveistos. Siinä mielessä genderin, muusukupuolisuuden ensisijainen liittäminen identiteettiin on kyseenalaista tutkimusta, kuten tässähttps://www.is.fi/kotimaa/art-2000008182301.html
Ensisijainen identiteettihän näillä muinaisilla oli heimoidentiteetti. Toinen oli kansallinen identiteetti mari, jota myös näkyy protosiinain symbolilla. Heimotunnus kolmio löytyy vakiona kaikista tane-paikoista. On jotenkin kyseenalaista agendaa haahuilla genderistä identiteettinä, ikäänkuin mv- heimo- tai kansa-identiteetiä ei olisi ollut ollenkaan.
Jos esim. tuo Suontaan hauta olisi tutkittu kunnolla ja dokumentoitu myös heimotunnus ja hautakivi tai muu personointi, vaikkapa orgaanisesta aineesta tehty vainajaa esittävä muotoilu, ei tarvitsisi haahuilla mv- väen identiteettiasioista. Itseasiassa jopa Suontaan haudan paikalla sijaitsevat hautakivet ilmentävät selkeästi sukupuolta ainakin naiskiven puolesta. Naiskivessä on jopa tuttu tane- kolmio. Noissa hautakivissä on myös muuta kaiverrusta, mistä ei saa selvää kuvan perusteella. Naiskivessä voi olla myös miehen muistoveistos, ei saa selvää kuvan perusteella.
Tämä on pienempi, selkeä naiskivi heimotunnuksineen. Tosin naisen silmien yläpuolella näkyy koverrus, mikä voisi kuvata miehen silmiä. Samaan hautakiveen on voitu veistää pariskunnan muotokuvat, tämä on ihan normaali, jopa käytännöllinen ja taloudellinen, ei muusukupuolisuuteen liittyvä ilmiö.
Tässä sit, mikä näkyy kuvan perusteella oletetusta mieskivestä. Ei ollenkaan tyypillinen mieskivi, mitkä yleensä uhkuvat maskuliinisuutta tai ainakin luonnetta. Tuossakin kivessä on paljon symboleita, ehkä kirjoitusta. Hohhoijaa. Sirppihän on yleensä jalkopäässä ja henk. koht. esineet vartalon yläpäässä. Tässä tapauksessa sirppi oli laitettu rinnalle ja yksi arvomiekka myöhemmin hieman ylemmäs. Veikkaan, että paikalla on ollut myös toinen hauta ja tämä hauta ratkaisis hieman arvoitusta. Ehkä se myöhempi arvomiekka oli sit tuon tane -naisen, jota naista esittävä hautakivi kuvaa. Naishahmo on tietysti voinut olla tuon vainajan äitikin ja paikka esim. suvun hauta-alue. Joka tapauksessa isomman kiven kasvojen silmät on veistetty eri tasolle, antaen tarkoituksellisen höntin vaikutelman. Ja suu ikäänkuin auki kuin vajaamielisellä.
Tässä näkyvät molemmat hautakivet. Olennainen osa hautauksia, mutta näitä ei vaan kyetä näkemään.
Kuva Kalmistopiiri, Ulla Moilanen
kalmistopiiri.fi/2021/07/16/hattulan-suo...lien-joustavuudesta/
Kromosomipoikkeavuuksia on ollut kautta aikojen, mutta tuskin ne ovat olleet kenenkään ensisijaista identiteettiä kuvaavia millään tasolla.
Suontaan epäillyn XXY- kromosomisen syndroomaan kuuluu n. 15 pisteen vajaaälyisyys normaaliin verrattuna, mikä voisi selittää tuon hönttiä (kuvan perusteella) kuvaavan hautakiviveistoksen. Olisi mielenkiintoista tietää mitä kaikkea kirjoitusta tms. siihen on kaiverrettu.
Nää muinaissuomenkieliset heimot olivat matemaattisia ja kirjoitustaitoisia. 15 pisteen vajaus normaaliälystä ja oppimisvaikeudet eivät mun mielestä oikeuta hehkuttamaan "gendereistä" identiteettikysymyksenä. Oksettaa jo vttu mitä pskaa.
Täällä mun paikallakin on eräässä kalmistossa yksi hautamuistokivi muotoiltu selkeästi kehitysvammaista ilmentäväksi. Jos se on ruumiskalmisto (en ole avannut), sieltä saa varmaan dna:n. Ja sit sitä voi verrata hautamuistokiven ilmentämään persoonaan.
Kehityshäiriöisetkin olivat varmaan rakkaita perheenjäsenilleen ja saivat hautaukset siinä missä muutkin, ainakin arianistien tane- heimon jäsenten keskuudessa.
Tässä on tutkimus R1a-ydna-esiintyvyydestä viikinkiajan Englannissa. Mm. suomenkielisellä Wirral- paikalla muiden muassa oli runsas R1a- asutus. Nämä olivat "viikinkejä", muinaisia metalli- kalmistokulttuurisia suomenkielisiä suomenheimojen jäseniä, joiden kuninkaat ja kirjurit kirjoittivat Mahabharatan ym. vedat suomeksi. Ei ole ollut muita "suomalaisia".
www.nature.com/articles/s41431-020-00747-z
Ensisijainen identiteettihän näillä muinaisilla oli heimoidentiteetti. Toinen oli kansallinen identiteetti mari, jota myös näkyy protosiinain symbolilla. Heimotunnus kolmio löytyy vakiona kaikista tane-paikoista. On jotenkin kyseenalaista agendaa haahuilla genderistä identiteettinä, ikäänkuin mv- heimo- tai kansa-identiteetiä ei olisi ollut ollenkaan.
Jos esim. tuo Suontaan hauta olisi tutkittu kunnolla ja dokumentoitu myös heimotunnus ja hautakivi tai muu personointi, vaikkapa orgaanisesta aineesta tehty vainajaa esittävä muotoilu, ei tarvitsisi haahuilla mv- väen identiteettiasioista. Itseasiassa jopa Suontaan haudan paikalla sijaitsevat hautakivet ilmentävät selkeästi sukupuolta ainakin naiskiven puolesta. Naiskivessä on jopa tuttu tane- kolmio. Noissa hautakivissä on myös muuta kaiverrusta, mistä ei saa selvää kuvan perusteella. Naiskivessä voi olla myös miehen muistoveistos, ei saa selvää kuvan perusteella.
Tämä on pienempi, selkeä naiskivi heimotunnuksineen. Tosin naisen silmien yläpuolella näkyy koverrus, mikä voisi kuvata miehen silmiä. Samaan hautakiveen on voitu veistää pariskunnan muotokuvat, tämä on ihan normaali, jopa käytännöllinen ja taloudellinen, ei muusukupuolisuuteen liittyvä ilmiö.
Tässä sit, mikä näkyy kuvan perusteella oletetusta mieskivestä. Ei ollenkaan tyypillinen mieskivi, mitkä yleensä uhkuvat maskuliinisuutta tai ainakin luonnetta. Tuossakin kivessä on paljon symboleita, ehkä kirjoitusta. Hohhoijaa. Sirppihän on yleensä jalkopäässä ja henk. koht. esineet vartalon yläpäässä. Tässä tapauksessa sirppi oli laitettu rinnalle ja yksi arvomiekka myöhemmin hieman ylemmäs. Veikkaan, että paikalla on ollut myös toinen hauta ja tämä hauta ratkaisis hieman arvoitusta. Ehkä se myöhempi arvomiekka oli sit tuon tane -naisen, jota naista esittävä hautakivi kuvaa. Naishahmo on tietysti voinut olla tuon vainajan äitikin ja paikka esim. suvun hauta-alue. Joka tapauksessa isomman kiven kasvojen silmät on veistetty eri tasolle, antaen tarkoituksellisen höntin vaikutelman. Ja suu ikäänkuin auki kuin vajaamielisellä.
Tässä näkyvät molemmat hautakivet. Olennainen osa hautauksia, mutta näitä ei vaan kyetä näkemään.
Kuva Kalmistopiiri, Ulla Moilanen
kalmistopiiri.fi/2021/07/16/hattulan-suo...lien-joustavuudesta/
Kromosomipoikkeavuuksia on ollut kautta aikojen, mutta tuskin ne ovat olleet kenenkään ensisijaista identiteettiä kuvaavia millään tasolla.
Suontaan epäillyn XXY- kromosomisen syndroomaan kuuluu n. 15 pisteen vajaaälyisyys normaaliin verrattuna, mikä voisi selittää tuon hönttiä (kuvan perusteella) kuvaavan hautakiviveistoksen. Olisi mielenkiintoista tietää mitä kaikkea kirjoitusta tms. siihen on kaiverrettu.
Nää muinaissuomenkieliset heimot olivat matemaattisia ja kirjoitustaitoisia. 15 pisteen vajaus normaaliälystä ja oppimisvaikeudet eivät mun mielestä oikeuta hehkuttamaan "gendereistä" identiteettikysymyksenä. Oksettaa jo vttu mitä pskaa.
Täällä mun paikallakin on eräässä kalmistossa yksi hautamuistokivi muotoiltu selkeästi kehitysvammaista ilmentäväksi. Jos se on ruumiskalmisto (en ole avannut), sieltä saa varmaan dna:n. Ja sit sitä voi verrata hautamuistokiven ilmentämään persoonaan.
Kehityshäiriöisetkin olivat varmaan rakkaita perheenjäsenilleen ja saivat hautaukset siinä missä muutkin, ainakin arianistien tane- heimon jäsenten keskuudessa.
Tässä on tutkimus R1a-ydna-esiintyvyydestä viikinkiajan Englannissa. Mm. suomenkielisellä Wirral- paikalla muiden muassa oli runsas R1a- asutus. Nämä olivat "viikinkejä", muinaisia metalli- kalmistokulttuurisia suomenkielisiä suomenheimojen jäseniä, joiden kuninkaat ja kirjurit kirjoittivat Mahabharatan ym. vedat suomeksi. Ei ole ollut muita "suomalaisia".
www.nature.com/articles/s41431-020-00747-z
Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 9 kuukautta 3 viikkoa sitten Storyan.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
9 kuukautta 3 viikkoa sitten - 9 kuukautta 3 viikkoa sitten #50276
: Storyan
Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.
Vastaus käyttäjältä Storyan aiheessa Muinainen Salon (Saulin) ja Taavin (Davidin) kuningaskunta
Nyt kun katsoin tarkemmin sitä finna. fi rautakuona-kappaletta, mistä linkki aiemmin, niin sekään ei ole tavallinen kuonajäte- palanen, vaan tarkoituksella työstetty muotokuva.
Tässäpä se Euran Luistarin "kuona". Siinä on tosiaan miehen lähes täysprofiili vasemmalla sivulla. Ja vielä ilmeikäs, taidolla tehty muotokuva.
Sivulla sanotaan, että "fyysinen kuvaus: Hauta 55: Rautakuonaa 2 möykkyä. Täytemaasta."
Tämä kappale on vainajan omaisen tai muun hautajaisiin osallistuneen surevan itsestään jättämä muisto tai osanotto. Yleensä nämä pienoisveistokset ovat kivestä, mutta siinä ehkä seppä on tehnyt itselleen tutusta materiaalista oman" osanotto"- muotokuvansa. Tai joku tilannut sepältä rautaisen muistokiven itsestään, ikäänkuin osan itsestään vainajan mukaan. Nykyään tavataan jättää adresseja ja kukkia haudalle, että ei mitenkään käsittämätön hautaustapa.
Hauta nro 55 oli todennäköisesti naisen hauta. Tuo muistoveistos on varmaankin ollut lähisukulaisen, miehen, veljen tai pojan sinne jättämä. Tässäkin haudassa sirppi oli sijoitettu jalkopäähän, joten Suontaan sirppi rinnuksilla- hauta ei ole tyypillinen siinä mielessä.
Lehtosalo-Hilanderin raportti kyseisestä nro 55 haudasta, josta löytyi rautainen veistos ("kuona") ym.
www.kyppi.fi/palveluikkuna/raportti/read...x?RAPORTTI_ID=141984
Nro 56 olikin sen kuuluisan Euran emännän hauta.
Tässäpä se Euran Luistarin "kuona". Siinä on tosiaan miehen lähes täysprofiili vasemmalla sivulla. Ja vielä ilmeikäs, taidolla tehty muotokuva.
Sivulla sanotaan, että "fyysinen kuvaus: Hauta 55: Rautakuonaa 2 möykkyä. Täytemaasta."
Tämä kappale on vainajan omaisen tai muun hautajaisiin osallistuneen surevan itsestään jättämä muisto tai osanotto. Yleensä nämä pienoisveistokset ovat kivestä, mutta siinä ehkä seppä on tehnyt itselleen tutusta materiaalista oman" osanotto"- muotokuvansa. Tai joku tilannut sepältä rautaisen muistokiven itsestään, ikäänkuin osan itsestään vainajan mukaan. Nykyään tavataan jättää adresseja ja kukkia haudalle, että ei mitenkään käsittämätön hautaustapa.
Hauta nro 55 oli todennäköisesti naisen hauta. Tuo muistoveistos on varmaankin ollut lähisukulaisen, miehen, veljen tai pojan sinne jättämä. Tässäkin haudassa sirppi oli sijoitettu jalkopäähän, joten Suontaan sirppi rinnuksilla- hauta ei ole tyypillinen siinä mielessä.
Lehtosalo-Hilanderin raportti kyseisestä nro 55 haudasta, josta löytyi rautainen veistos ("kuona") ym.
www.kyppi.fi/palveluikkuna/raportti/read...x?RAPORTTI_ID=141984
Nro 56 olikin sen kuuluisan Euran emännän hauta.
Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 9 kuukautta 3 viikkoa sitten Storyan.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
9 kuukautta 3 viikkoa sitten - 9 kuukautta 3 viikkoa sitten #50280
: Tiera
Vastaus käyttäjältä Tiera aiheessa Muinainen Salon (Saulin) ja Taavin (Davidin) kuningaskunta
Ö
Viimeksi muokattu: 9 kuukautta 3 viikkoa sitten Tiera.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
9 kuukautta 3 viikkoa sitten - 9 kuukautta 3 viikkoa sitten #50281
: Storyan
Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.
Vastaus käyttäjältä Storyan aiheessa Muinainen Salon (Saulin) ja Taavin (Davidin) kuningaskunta
Onhan tää ihmeellistä. Mäkin ajattelin viimein keskittyä ns. omiin hommiin, mitkä ovat jääneet hieman taka-alalle tämän arkeologian ja muinaisjuttujen vuoksi. Noh, nyt vaan (taas) kompastun suorastaan näihin
kalmistoihin.
"Kohtalo ei olis edes antanu tätä hommaa millekään metallipiippari idiootille."
Joo, niissäkin on monenlaista. Ongelma ei mun käsittääkseni ole niinkään piipparit, vaan täysin idiootti mk-taustainen, pseudosuomalainen virka-arkeologikunta.
Esim. piipparit löysivät Janakkalan miekkamiehen haudan. Sit siinä ihmetteli viisi idioottia Museovirastosta ja taas "yllättyivät".. Nää olivat kyvyttömiä käyttämään tutkaa pellolla, ryhmä tilattiin Englannista. Vaikka tutkan mukaan pellolla oli muutakin muinaisjäännöstä, Museoviraston loiset eivät saaneet kuvista(kaan) tolkkua. Yksittäinen hauta. Myös piippareiden mukaan pellolla oli muutakin. Dna-tutkimus tilattiin Ruotsin yliopistosta, sitäkään ei kyetty Suomessa tekemään. Oli muuten R1b...
Hohhoijaa.
Mitään ei saisi kritisoida, kun milloin mikäkin toisen kansan identiteetillä kuteva apina pahoittaa mielensä kykkiessään virassa hourimassa milloin mitäkin.
Toisen kansan identiteetillä, kulttuurilla ja historialla sekä jäänteillä kykkiminen, saati kulttuurinen omiminen ei ole mikään perus- tai ihmisoikeus. Eli näiltä mk-taustaisilta - niin miehiltä kuin naisiltakin- voi aivan hyvin evätä pääsyn kulttuuri-ja arkeologianvirkoihin. Saataisiin edes täyspäistä tutkimusta aikaan.
Terv. nimim. Matkalla kohti sivistysyhteiskuntaa
kalmistoihin.
"Kohtalo ei olis edes antanu tätä hommaa millekään metallipiippari idiootille."
Joo, niissäkin on monenlaista. Ongelma ei mun käsittääkseni ole niinkään piipparit, vaan täysin idiootti mk-taustainen, pseudosuomalainen virka-arkeologikunta.
Esim. piipparit löysivät Janakkalan miekkamiehen haudan. Sit siinä ihmetteli viisi idioottia Museovirastosta ja taas "yllättyivät".. Nää olivat kyvyttömiä käyttämään tutkaa pellolla, ryhmä tilattiin Englannista. Vaikka tutkan mukaan pellolla oli muutakin muinaisjäännöstä, Museoviraston loiset eivät saaneet kuvista(kaan) tolkkua. Yksittäinen hauta. Myös piippareiden mukaan pellolla oli muutakin. Dna-tutkimus tilattiin Ruotsin yliopistosta, sitäkään ei kyetty Suomessa tekemään. Oli muuten R1b...
Hohhoijaa.
Mitään ei saisi kritisoida, kun milloin mikäkin toisen kansan identiteetillä kuteva apina pahoittaa mielensä kykkiessään virassa hourimassa milloin mitäkin.
Toisen kansan identiteetillä, kulttuurilla ja historialla sekä jäänteillä kykkiminen, saati kulttuurinen omiminen ei ole mikään perus- tai ihmisoikeus. Eli näiltä mk-taustaisilta - niin miehiltä kuin naisiltakin- voi aivan hyvin evätä pääsyn kulttuuri-ja arkeologianvirkoihin. Saataisiin edes täyspäistä tutkimusta aikaan.
Terv. nimim. Matkalla kohti sivistysyhteiskuntaa
Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.
Viimeksi muokattu: 9 kuukautta 3 viikkoa sitten Storyan.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.291 sekuntia