Tämä foorumi on omistettu salatieteelle ja muulle epäilyttävälle hermeettiselle menolle.

Megaliittikivien arvoitus

Lisää
7 vuotta 3 kuukautta sitten #32868 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Megaliittikivien arvoitus
Ennakkotietona... tai oikeestaan alustetaas vähän ennen. On pitkään vähän ottanu kupoliin että ei ole ollu pitkään aikaan mitään sanomisen arvoista ja olen ollu hissuksiin. No nythän noi olympialaiset antaa siihen tekosyynkin.. :blink:

mutta siis ennakkotietona että ees jotain tapahtuis niin aion laittaa tän tulevan kirjan ennakkotilattavaks lähipäivinä. Ne jotka on osallistuneet jollain lailla kirjakuvitukseen, heidän ei kannata sitä erikseen tilailla sillä sen ny postitan muutenkin. Yhtä kaikki, ennakkotilaus on aina vähän kimuranttia kun ei tiedä sivumäärää, hintaa, kansikuvaa ei oo ja itse asiassa ei tiedä mitään. Mietin tossa että tehääskin niin että ennakkovaraajat maksaa siitä 20e joka siis on kokonaissumma ihan riippumatta postimaksuista ym korottavista tekijöistä. Ja tämä on siis tarjous ja se koskee vain ja ainoostaan ennakkotilaajia jolla pitäs olla aikaa ainaski syyskuuhun asti täytellä (lähipäivinä) etusivulle tulevaa lankettia. ja tarjoushan loppuu sillä siunaaman sekunnilla kun kirja tulee painosta. Silloin sen hinnan määrittää sen ovh joka voi olla jotain 25e luokkaa mut luultavasti vaan postimaksun eestä korostus eli jotain 22-23e hujakoilla. se ny on ainaski selvää että alle 20e se ei tule lähteen - on se sen verran tuhti.

Minä haluaisin keskustella tästä aihepiiristä vaikka maailmantappiin mutta ensin täytys teille saada noi kirjat jotta pääsette vähän juoneen mukaan ja samalle aaltopituudelle. Tämä on enemmän kun yhden kansan alkusoitto - nämä kivet kun on siviilisaatio alkukehto jopa maailman mittaluokassa. Se vaan ei ole vielä avautunut yleisesti.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: pethuh, Kuutar

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
7 vuotta 3 kuukautta sitten - 7 vuotta 3 kuukautta sitten #32884 : Arthos
Vastaus käyttäjältä Arthos aiheessa Megaliittikivien arvoitus

Jukkis kirjoitti: ... ja jotenkin kutina että tulee jäämään viimeiseksi vähän isommaksi oivallukseksi. Mun mielestä tässä aiheessa on samaa potkua mitä 33-jutuissa aikanaan oli..

[strike]En ole vielä lukenut tätä keskusteluketjua mutta[/strike] Ihan vain haluaisin todeta että:
Jukkis, olet aika kova aliarvioimaan ja vähättelemään itseäsi tuon innovatiivisuutesi ja tulevaisuudennäkymiesi suhteen, enkä tässä siis sulje pois sitä ettetkö myös osaisi kehua itseäsi ja kirjojasi (mikä on hyvä asia). Nimittäin tässä viimeisen parin kirjan julkaisun kynnyksellä olet mietiskellyt tyyliin: "saattaa olla viimonen kirja" ja että "nyt en enää keksi mitään tulevaisuudessa" jne.
Älä kuule aliarvioi itseäsi. Kyllä sinä niitä juttuja keksit tulevaisuudessakin jos vaan pidät silmät auki. (sanoin tätä viimeksikin kun vähättelit edellisen kirjan kohdalla että et keksi enää uusia juttuja, ja nyt taas sait kirjaa aikaiseksi).
Se on huonoa mainosta itselle ja kirjalle jos aina heti aluksi sanoo että "en minä varmaan enää tästä etiäpäin mitään keksi, että tää oli varmaan parasta mihin pystyin".
Kehua saa mutta ei heti samaan yhteyteen saa lytätä itteään :)

(EDIT. Niin ja voin sanoa että saattaa mennä kirja tilaukseen)
Viimeksi muokattu: 7 vuotta 3 kuukautta sitten Arthos. Syy: luin ketjun loppuun

Lisää
7 vuotta 3 kuukautta sitten #32888 : Jukkis
Nii... tää on vähän monimutkaista. Minähän oon sellainen taiteilijasielu joka arvostaa yli kaiken oivalluksia, hoksaamisia ja älynväläyksiä. ja yleensäkin vaan uusien asioitten oivaltamista. Toisten jutut ei oikeen oo koskaan kiinnostanut kun taustamateriaalina. Ja kun näin elää, ei koskaan tiedä mikä aihepiiri on se viimeisin. Näin sitä on kumminki menty kerros kerrokselta menneeseen päin ja nyt uskon viimein löytäneeni sen perimmäisen tason jonka taakse ei enä päästä.

Mua olis kiinnostanu kiistatta jatkaa tota 33-juttua mut ongelma etttä siihen ei vaan ole johtolankoja tän pidemmälle. Tää homma onneksi on sellainen että sitä sarkaa voi jatkaa - ja aion jatkaakin. Ongelma vaan että aikaa tarttee vuositolkulla kun käy valtaamassa muinaissaaria toinen toisensa perästä ja kymmenen vuotta venailua olis kohtuutonta. Mun mielestä tää on kyllä isompaa kun toi 33-hommeli koska tässä on kiinni ns. perimmäiset kysymykset. On aivan fantastista saada koluta tuhat vuotta ensimmäisistä ensimmäistä asutushistoriaa. Eikä se ole ihan pikkujuttu. Sitä vois verrata vaikka tohon amerikan asutushistoriaan joka tunnetusti nojas aikas pitkään tohon beringiinsalmen juttuun 11 000 eaa kunnes joku hoksas noi esi-clovis -kulttuurit eli amerikka onkin asutettu jo 30 000 vuotta aiemmin. Tää on ihan tähän verrannollinen. Sillä tää on meitin aikajanan se ensimmäinen osa ja se tulee venyttään tota janaakin taaksepäin.

ja tässäkään ei pääsis eteenpäin jos tässä joutus möyriin jonkun kivikirveen puolikkaan tai luunsirpaleen kanssa. Tässä on kumminki kyseessä kokonainen kivipatsaiden rykelmä jonka viestit tarttee vaan osata tulkita. Tiedän kyllä että tälle aatokselle moni ottaa etäisyyttä koska ei voi kerta kaikkiaan uskoa silmiään että suomessa on maakivien kokoisia muinaiskohteita kymmenin- tai sadointuhansin eikä kukaan tiiä mittään... mut näin se vaan on. Olen tainnut ennenkin sanoo että suomalainen muinaistutkimus vaan on niin alkeellisella tasolla etten ainakaan itte vois odottaa että ammattitutkijat tälläistä osais arvata ellei joku niille asiaa ensin kerro...
mut määkin halusin sanoo sen nyt hetimiten enkä kymmenen vuoden päästä.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Arthos

Lisää
7 vuotta 3 kuukautta sitten #32893 : Amidontti
Vastaus käyttäjältä Amidontti aiheessa Megaliittikivien arvoitus
Onhan Jukkiksella vielä kirjoittamista niistä jäljistä mitkä löytyvät kallion pinnoista. Minä en usko 1800-luvulla hihasta vedettyihin vuosilukuihin koska ne ei sovi yhteen kallion pinnassa olevien jälkien kanssa, eikä minkään muunkaan kanssa.
Jääkaudetkin on keksitty siten että yksi ukko näki vuoristossa jäätä. Asiallista tutkimusta siitä ei ole koskaan tehty. Nyt vaan jäämme odottamaan milloin Jukkisen päässä 'kolahtaa' niin kovasti että alkaa syntymään tekstiä.

Nämä pohjoismaiset megaliitit pitäisi olla kovin juttu pitkään aikaan hetkellä argeologisella puolella. Pitkään on saanut odotella että joku toimii joten kiitokset Jukkikselle siitä.

Lisää
7 vuotta 3 kuukautta sitten #32921 : Jukkis
Minähän oon aikas tavalla hyppiny aihepiiristä toiseen mut nyt tuntuu että on tullu vastaan jotain johon vois keskittyä kunnolla. Eikä vähiten sen takia että on kokonaan neitseellinen aikakausi kulttuureineen jota kukaan toinen ei ole koskaan hokannu. Toisaalta ollu vähän onnee matkassa kun GTK julkisti ton muinaisranta-ohjelmansa vapaakäyttöön, koska aiemmat tyypit ei oo tätä voineetkaan koskaan oivaltaa koska niiltä on puuttunut oleellinen informaatio.

Tässä aihepiirissä on sekin mukavaa että kerrankin on ympärillä jengiä jonka kanssa vaihtaa tietoa mut tärkeintä että tässä jutussa ei nouse seinä pystyyn - kuten aiemmissa jutuissa.
Yksi mitä oon miettinyt on toi punainen aluskivi. Kuvastaako se kieltä vai onko siinä lintu joka hautoo munaa - vissiin molempia on voitu käyttää. Oon kovasti ettiny mikä lintu hautoo punaista munaa muttei sellaista ole olemassakaan - poislukien jotain trooppisia lintuja.Sitä en tiedä onko pleistoseenikaudella elänyt fogeleita joilla on ollu punainen muna, mut se ny tuntuu enemmän symbolilta koska sellaisia ei vaan reaalimaailmassa ole. Sit on toi mitä on matkoillaan törmännyt eli ihan uutukainen asia toi siitinkivi. Sehän on selkee uros joka ei haudo vaan on munan yläpuolella peniksensä varassa. Jotenkin näistä tulee mieleen että edustaako nää kivet jotain sen aikaista yhteiskertomusta ja sen takia ne on niin identtisiä pitkin maata. Ollaanko tässä kadonneen kertomuksen jäljillä?

Mitä se edustaa. Siittääkö se kuivan kamaran? Onko se sen aikainen selitys maankohoamiselle vai mitä?

Periaatteessa kaikilla kansoilla ja kulttuureilla on aina jokin luomiskertomus, joten sitä peilaa itte sitä vasten. Kyllähän tätä aattelee väkisinkin kalevalaa vasten jossa ekaks on rautamuna jonka telkkä munii ja sit on niitä vipusia (ihmispäätä edustavat kivet?) ja onhan näissä samaa. Tulee mieleen onko nää osat Kalevalaa jo täältä asti periytyneet ja halki suomusjärven kulttuurin ja vihdoin viimein ne on toimineet runkona kun pronssikaudella sitä täydennetään tällä sankarirunoudella? Oli asian kanssa kuinka oli, tääkin on yks funktio jota kautta hommaa rakentaa mut kun muutaman vuoden tekee maastotutkimuksia ja oppii vähän tunteen näitä kivihärpäkkeitä, niihin saa ymmärrystä.

Lisää
7 vuotta 3 kuukautta sitten #32923 : Kuutar
Vastaus käyttäjältä Kuutar aiheessa Megaliittikivien arvoitus
Täältä löytyisi intoa koluta metsiä tms. tehdä jotakin joka auttaisi ratkaisemaan kaikkia näitä mysteerejä. Tuossa Salpausselän mäissä olisi niitä muinaissaaria, kaipaatko Jukkis vielä kivien metsästystä niiltä seuduilta?

Väripsykologisesti punainen edustaa (elin)voimaa, energiaa (juurichakra) ja herättää huomion. Se on veren väri ja voi liittää myös siten ylipäänsä elämään. Hematiitti on toiselta nimeltään verikivi koska rapautuessaan muuttuu punaiseksi. Jauhettuna sitä on käytetty väriaineena. Mars planeetan väri johtuu hematiitista.

Täytyy googletella vielä jos löytyisi esim. skandinavian mytologiasta jotakin tähän sopiva. Kalevalaa katselin jo mutta ihan suoraan en löytänyt mitään järkevää.

ykskertayks
Sivu luotiin ajassa: 0.344 sekuntia