- Vastaanotettu kiitos 309
Pakkanen, siitä suomalaiset tykkää..
Kessut alkaa olla kypsää korjattavaksi, kun lehtiin tulee ruskeita laikkuja joka on merkkinä tuleentumisesta. Tuleentuminen lisää nikotiinin määrää.
Juhannuksen jälkeen kun loppui omat, piti ostaa sätkätupakkaa jota sitten olen jatkanut tuoreella ja kuivattanut niitä auton konepellillä. Kuivuttuaan oon jauhanut ne puruiksi tehosekoittimella. Lehden varret ja runko ovat paksumpia ja ne pitää silputa saksilla. Näin tuoreeltaan niissä on sikarimainen maku.
Myös sellainen huomio että tupakkiyskä tuli takaisin, kun oon joutunut poltttamaan nyt tätä kaupan kallista korviketta.
Nyt kun taas omaa on saanut tuoreeltaan, niin yskä on lähes loppunut. Se ei liioin haise myöskään ulkopuolisen nenään kuin kaupan korvike. Myöskään sormet ei kellastu.
Talvella lisäsin kuninkaan tulikukan lehtiä, mitä olin muutaman kuivannut. Se on "köyhän miehen tupakkaa" ja rohtokasvi jota on käytetty yskään, käheyteen ja keuhkovaivoihin, mihin viittaavat kansanomaiset nimet köhäruoho ja hökäheinä. Kukista tehdyssä rohdossa on saponiineja, jotka irrottavat limaa ja edistävät yskösten irtoamista. Kasvin sisältämät lima-aineet muodostavat suojaavan kerroksen limakalvoille parantaen tulehdusta ja ehkäisten ärsytystä. Omaan kessuun sekoitettuna ainakin omakohtainen kokemus oli että yskimistä aiheuttava kurkun ärsytys katosi kun seassa oli tulikukkaa.
Tulikukan suhteen on pieni ongelma, viime kesänä pihassa oli muutama alku, mutta kaksivuotisena kasvina tänä kesänä ne eivät lähteneet kasvamaan. Aikaisemmin luotin että tulikukka lähtee kasvamaan itsekseen ja siksi sen siemenet jäi ottamatta talteen, onneksi tiedän pari paikkaa mistä löytyy niitä.
Luin jostain aikoinaan että tupakka ja sen nikotiini lisää aivotoiminta siten, että puolen tunnin ajaksi tulee 80 sanaa per minuutti lisää. Lisäksi kun kahvin kofeiini kerääntyy elimistöön ja se tekee putkiaivon, kun taasen nikotiini saa kofeiinin liukenemaan elimistöstä pois. Tiedä sitten... aamulla kuitenkin kone pitää saada kaffilla käyntiin joten kuppi kouraan, kessu suupieleen ja ulukohyysiin paskalle. Son tälläinen vanhan kansan tapa aloittaa mukavasti päivä.
Siemenet ostin täältä vuosi sitten:
www.maatiainen.fi/puoti/yksivuotiset-kas...narsissitupakka.html
Palturitupakka eli kessu eli nurkantakanen (Nicotiana rustica) on koisokasvien heimon tupakoiden sukuun kuuluva kasvilaji. Palturitupakka oli intiaanien käyttämä tupakka, jota he kutsuivat mapachoksi. Se tuli ensimmäisenä tupakkalajeista Eurooppaan. Se oli aluksi käytetyin tupakkalaji ja vahvan venäläisen mahorkan raaka-aine.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- Super-Electric
-
Kirjoittaja
- Poissa
- Platinajäsen
-
- Vastaanotettu kiitos 153
www.twipu.com/forecasuomi/tweet/1157910844472254464
Vihdissä yöpakkasta, Kemiössä hallaa.. eipä ylitä ilmastohuijareiden uutiskynnystä.
Saako tuota kessua viljellä kaupallisesti? Ainahan sitä voi yrittää myydä torilla pinaattina.. yrittänyttä ei laiteta (omituinen sanonta).
"Älä usko mitä luet tai kuulet puhuttavan, ellet itse koe sitä oikeaksi (Buddha)"
Tupakan viljely omaan käyttöön on sallittua, mutta myyntiin tarvitaan joko tukku- tai vähittäismyyntilupa. Pellonpällä on tukkumyyntilupa. Hän kehuu saaneensa Valvirasta ja sosiaali- ja terveysministeriöstä joka kerta kattavia vastauksia lupakysymyksiin.
"Olen aina ottanut heidän tulkinnan sähköpostilla, että on mustaa valkoisella. Toiminta loppuisi äkkiä, jos tekisin jotain laitonta."
www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/tu...-kilohintaa-1.196599
Toki koskaan ei tierä, jos tuo "naapurin löytö" (Risikko) saa sotkettua sormensa tähänkin kotikasvatukseen, sitten ei voi muuta tehrä ku kiljua laillisesti ja tislata se auton tankkiin ominluvin.

- Super-Electric
-
Kirjoittaja
- Poissa
- Platinajäsen
-
Already freezing in Finland
www.iceagenow.info/already-freezing-in-finland/
"Älä usko mitä luet tai kuulet puhuttavan, ellet itse koe sitä oikeaksi (Buddha)"
Tieto lisää tuskaa
- Super-Electric
-
Kirjoittaja
- Poissa
- Platinajäsen
-
halla on pariin kertaan ruskistanut varsiston alavilla mailla, viimeksi viime yönä Konnunsuolla
www.imatralainen.fi/artikkeli/790216-kol...neen-keskinkertainen
Satonäkymätkin mustenee..
Halla tuhosi 60 hehtaarin perunaviljelykset Kauhajoella – Isännän mukaan tappio on aivan kauhea
www.ilkka.fi/tilaajalle/maakunta/tilaaja...187110?aId=1.3046929
Perunanviljelijä Veli Yli-Hannula: "En muista vastaavia yöpakkasia näin aikaisin kesällä."
"Perunakasvustojen tilanne näyttää erittäin huonolta juuri nyt",
www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/ti....140698?aId=1.483628
Hallayöt verottavat perunasatoa Suupohjassa – Perunanvarret mustuivat dagsmarkilaisen Kaj Helmbergin pelloilla
www.pohjalainen.fi/tilaajalle/maakunta/t...187110?aId=1.3046670
Eteläpohjanmaalla tuotetaan aikas paljon perunaa.. nämä "trooppiset" hallayöt voivat näitä satotilastoja hieman muuttaa..