× Tämä foorumi on omistettu salatieteelle ja muulle epäilyttävälle hermeettiselle menolle.

Birger Jarl

Lisää
09.03.2011 21:31 #7462 : JanneK
Vastaus käyttäjältä JanneK aiheessa Vs: Birger Jarl

Jukkis kirjoitti: Vaan mikä oli sitten pyhän Erikin ristiretki? Omia lähteitäni olen seurannut ja havainnut että tanskalaisilla oli samoihin aikoihin laajat sodankäynnit vandaaleja vastaan, ja ajallinen yhteys on niin selvä, että se ei voi olla sattumaa – olkoonkin että tanskalaisten retki on katsottu pääosin suuntautuneen baltiaan. Pyhän Erikin ristiretki on käytännössä isomman tanskalaisretken yksi sivusotanäyttämö.


Mielestäni se ei kyllä ole ollut mikään ristiretki. Ristiretki pitäisi kuitenkin olla vahvasti kirkollinen ja aiinakin jollain tasolla Vatikaanin hyväksymä tai jopa käskemä miekkalähetys.

Eerikin retki ei tällainen kyllä ole ollut. Tanskalaisilta sellainen olisikin varmaan onnistunut. Eerik on saattanut tehdä jonkun ryöstö- tai kostoreisun Suomeen joka sitten myöhempinä aikoina on kirkastunut sen ajan trendin mukaisesti ristiretkeksi. Onhan tuo Pyhä Henrik myös vähän pienillä natsoilla varustettu hengenmies ristiretkelle. Vähintään arkkipiispa pitää ottaa mukaan jos aikoo ristiretkelle, ei ole muuten uskottavaa.

Birgerin Hämeen reisuun sen sijaan liittyy ihan selvä paavin (Gregorius IX) antama määräys 1237 Ad Upsalan arkkipiispalle ryhtyä toimiin 'paholaisesta siinneitä tauesteja' vastaan jotka ovat hylänneet kristillisen opin. Ei tosin ryhdytty ainakaan 13 vuoteen eli taisi olla aiheeton bulla B)

Tämä paavi Gregorius IX olikin ahkera kirjeiden kirjoittaja. Hänen säilyneet kirjeensä on pantu kirjoihin ja kansiin Pariisissa vuonna 1898 Ad. Teos löytyy Internet Archivesta ja joitakin Suomea koskevia katkelmia myös Diplomatarium Fennicum-tietokannasta.

Hyvin vähälle on jätetty nuo Liiviläisiä miekkaveljiä ja Teutooniritareita koskevat osat hänen kirjeenvaihdostaan. Näissä yhteyksissä kuitenkin mainitaan Suomi hyvin usein.

Tällaisissa yhteyksissä mainitaan Suomi, kaikki kirjeet ovat vuosien 1230 - 1234 väliltä.

"Livouia, (iollilauiiia, Vinlandia,
Hestonia, Seinigallia, Curlaudia"

Tai tämä vuodelta 1232 (huom! Tanskalaiset hallitsivat Wirlandia l. Pohjois-Viroa tuolloin !)

"Eidem curam episeopaluuiii Revaliac, Wironiae ac aliorum
de Livonia, Vinlandia et Eslonia"

Tai

"ad partes Livoniae, Prusciae, Gothlandiae, Vinlandiae , Estoniae, Semigaliae, Curlandiae et
ceterarum neophytorum et paganorum provinciarum ac iiisula-
rum circiimposilarum"

Tai

"Universis Christi fidelibus per Livoniam , Prusciara , Gotb-
landiam, Vinlandiani, Estoniam, Semigaliam, Gurlandiam et
cèleras neophytoruin et paganorum provincias ac insulas
"

Eli Suomi kuuluu Vatikaanin vinkkelistä samaan ryhmään kuin juuri joko miekkaveljien tai teutooniritareiden alistamat maat. Gotlanti näyttäisi myös kuuluvan tähän samaan rykelmään.

Nämä Liivinmaan miekkaveljet ne vasta veikeää porukkaa olikin. Kristinuskon kanssa heillä ei kyllä ollut mitään tekemistä vaan kyseessä oli enemmänkin jonkinlainen puolivirallinen kirkon pyhittämä ryöstöremmi.

Kirkolla oli tietyt säännöt joiden puitteissa miekkalähetyksellä (kirkon kielessä puhutaan pyhiinvaeltajista..) valloitettujen maiden väkeä tulee kohdella mikäli he suostuvat kasteen ottamaan.

Kasteen ottamisessa oli sitten oma protokolla jota piti noudattaa. Kun kerran oli kristityksi (katolilaiseksi) kastettu niin ei esimerkiksi voitu ottaa orjaksi, piti maksaa kymmenykset kirkolle mutta muuten olikin sitten vapaa kuin taivaan lintu, kunhan muisti pelätä jumalaa ja hyväksyi paavin ehdottoman ja jakamattoman ylivallan. Maallinen valta ei tuohon aikaan ollut yhtään mitään verrattuna tähän hengelliseen valtaan, joka oli de facto myös maallinen valta.

Miekkaveljet näki asiat vähän toisin. Eli kun yksi virolainen/liiviläinen/lättiläinen jne. maakunta oli vallattu niin paikallisille ei annettukaan mahdollisuutta kääntyä kristinuskoon! Sehän olisi äärettömän huonoa businesta. Parempi oli että pysyivät pakanoina, näin veljeskunta takavarikoi maat omaan haltuunsa ja paikallisista tulikin heidän maaorjiaan!

Eipä tässä vielä kaikki, veljeskunta oli nimenomaan ensisijaisesti kuitenkin sotilasorganisaatio, sääntökunta. Hehän halusivat perustaa oman maansa! Osa vallatuista maista kuului säännön mukaan suoraan Vatikaanille, eikä veljeskunnalle. Miekkaveljet näppärästi estivät näitäkin kääntymästä kristinuskoon virallisten kommervenkkien mukaan jolloin pitivät nekin maat ja taas tuli entisestä vapaasta maarahvaasta maaorjia.

Vallatuille alueille tuli sitten pikkuhiljaa muitakin kirkollisia ryhmiä, mm. sisterssiläisiä. Sisterssiläiset pitivät luostaria, viettivät askeettista elämää, viljelivät maata ja rukoilivat jumalaa. Miekkaveljiä ei paljon kiinnostanut, luostareihin hyökättiin, rahat ja tavarat vietiin ja munkit&nunnat lähetittiin kotimatkalle kohti Saksaa kohti.

Muutakin jäynää tämä porukka teki, kirkko tietysti halusi että kaikki pahat pakanat kääntyvät ja suorastaan haluavat tulla maksamaan kymmenyksiä Vatikaanin mafialle. Miekkaveljetpä estivät kaikki "pakanoiden" yritykset lähestyä Vatikaania.

He odottivat Gotlannissa ja kun paikalle saapui sitten pakanoita (keitäs luulette olleen ?) jotka olisivat halunneet mennä etelämmäs neuvottlemaan kääntymisestä, ilmoittivat miekkaveljet: Meiltä saatte yhtä hyvää kristinuskoa kuin paaviltakin, kääntykää meille tai menkää matkoihinne! Paljon muutakin tosi kristillistä löytyy tämän porukan tililtä. Hyökkäsivät ne tanskalaistenkin kimppuun Virossa.

Kaikki nuo yllämainitut esimerkit ovat Gregorius IX:n miekkaveljille lähettämästä syytekirjeestä. Tiedot tästä touhusta paavi oli saanut Semgallian (Zemgali Latviassa) piispalta joka kauhuissaan oli hommaa katsonut ihan paikanpäällä. Jotta kaikki saisivat oikeutta määräsikin paavi miekkaveljet maksamaan Vatikaanille huimat korvaukset :laugh: Kyllä varmaan maaorja nukkui paremmin tämän jälkeen.

Se että Vinlandia mainitaan aina samassa yhteydessä näiden miekkaveljien ja teutooniritareiden hallitsemien maiden kanssa on mielestäni erittäin tärkeää. Se antaa viitekehyksen. Aiemmassa postissa kirjoitin tuosta Folkvinus-piispasta ja saman nimisestä miekkaveljien suurmestarista. Ajattelin aluksi että olisiko kutsuttu Suomesta uusiin hommiin. Olin väärässä. Tämähän meni tietysti juuri toisinpäin. Kun Folkvinuksesta tuli vuonna 1209 Ad suurmestari niin hänestä tuli samalla Suomen piispa !

Samalla tämä asettaa viitekehyksen sille miten Birger onnistui hämäläiset kukistamaan. Epäilen että siihen ei nimittäin tarvittu edes armeijaa. Hämäläisillä oli kolme huonoa vaihtoehtoa, peri vihollinen Novgorod, maaorjuus ritarikunnan edetessä tai sitten nöyrtyminen Birgerin edessä, kasteen ottaminen ja liittyminen Upsalan kirkkoprovinssiin. Ruotsin kuninkaan tunnustaminen takasi liittymisen Upsalan kirkkoprovinssiin ja siis virallisesti yhteyden Vatikaaniin. Lisäksi ruotsalaisten apu/turva Novgorodia vastaan oli varmasti iso vipuvarsi jolla Birger taktisesti lämmitti jäyhiä hämäläisiä. Vaihtoehtona oli sitten joko miekkaveljien/teutoonien maaorjuus tai täysi tuhoutuminen Novgorodin supervallan sotamahdin edessä. Viisaasti valittu.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10.03.2011 05:19 #7463 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Vs: Birger Jarl
Joo, me olemme tainneet palstalla aiemmin käsitelläkin, että kun svealaiset oli keskinäisessä hajaannuksessa, Suomi (ts. aurajoen laakso) siirrettiin baltiankirkon alaisuuteen. Tarina vaan taisi päättyä siihen, kun hämäläiset heitti ritarikunnan mereen, jos nyt muistan tapahtumien kronologisen järjestyksen oikein. Ilmeisesti koettivat istuttaa feodaalisen järjestelmän tännekin, joka ei tainnut olla mieleen.
Samoihin aikoihin taidettiin nitistää yksi jos toinen piispakin mutta sehän ei ole ihme – hurskaiden sijasta nämä piispat oli ritareita. Tunnetaan sellaisiakin piispoja jotka viuhutti kirvestä sotatantereella.

Yleensä ottaen näkemyksesi liivinmaan ritarikunnasta on varmasti oikea. Näyttää siltä että koko olemassaolonsa ajan ne kahinoi kaikkia vastaan; puolalaisia ja venäläisiä ja tasaisin välein kukisteli talonpoikaiskapinoitakin. Ne ilmeisesti herätti niin pahaa kiukkua joka suuntaan, että pakko oli viimein liittoutua teutoniveljistön kanssa.

Josta me pääsemmekin siihen että ostin latviasta aikanaan saksankielisen esityksen näistä ritarikunnista, jonka oli kirjoittanut joku latviansaksalainen ylimys joskus 1900-luvun alussa. Siinä mainittiin näiden ritarikuntien alaosastoja ja muistanko tästä lähteestä että Tallinnassa toimi yksi alaosasto, jolla oli lähes identtinen nimi Temppeliherrojen kanssa. Ymmärrettävästi nykyiset baltit ei tahdo muistella saksalaisaikaa ollenkaan, joten en tiedä löytääkö tuota nimeä internetistäkään ollenkaan.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10.03.2011 10:00 #7466 : JanneK
Vastaus käyttäjältä JanneK aiheessa Vs: Birger Jarl

Jukkis kirjoitti: Ne ilmeisesti herätti niin pahaa kiukkua joka suuntaan, että pakko oli viimein liittoutua teutoniveljistön kanssa.


Niistä tuli teutonisääntökunnan autonominen alaosasto. On ne vieläkin olemassa niinkuin teutoonitkin.

Josta me pääsemmekin siihen että ostin latviasta aikanaan saksankielisen esityksen näistä ritarikunnista, jonka oli kirjoittanut joku latviansaksalainen ylimys joskus 1900-luvun alussa. Siinä mainittiin näiden ritarikuntien alaosastoja ja muistanko tästä lähteestä että Tallinnassa toimi yksi alaosasto, jolla oli lähes identtinen nimi Temppeliherrojen kanssa. Ymmärrettävästi nykyiset baltit ei tahdo muistella saksalaisaikaa ollenkaan, joten en tiedä löytääkö tuota nimeä internetistäkään ollenkaan.


Tämä ei kyllä hämmästyttäisi yhtään. Legendan mukaanhan Tanskan lippu liittyy vahvasti Tallinnaan. Tuon Tanskan lipun kun kääntää 180 astetta oikealle niin kyllähän siitä näkyy mistä tässä on kyse. Gregoriuksen syytekirjeessä nimenomaan moititaan miekkaveljiä siitä sotivat jopa omien tanskalaisten kanssa.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10.03.2011 20:29 #7475 : lefa V
Vastaus käyttäjältä lefa V aiheessa Vs: Birger Jarl
Taivassalon kirkossa on Pyhän Margaretan kuva missä samanlainen piispa seisoo makaavan miehen päällä. Miehellä on kirves oikeassa kädessään ja hymyilee! Hänellä on myssy päässä ja tiukasti korvien ympäri ja jalat ovat rennosti ristissä. Ei kai Lalli tämä mies? Se naikkonen työntää vieressä ristikeppiä lohikäärmeen kitaan että veri roiskuu vaikka se nainen on velton tuntuinen ja poissaolevan näköinen. Piispa näyttää pyhää naamaa ja on melkein liikkumaton, piispansauva vasemmassa kädessä sen "Lallin" pään takana tai päällä. Olisko Juoppo-Lalli?:)

Metsien kiertolainen joka tanssii hirvikärpästen kanssa

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

ykskertayks
Sivu luotiin ajassa: 0.162 sekuntia