× Konspiraatio-keskustelussa tutkitaan politiikkaa ja maailmanmenoa. Vilunkimeno joutuu koville.

Storyanin juttunurkka

Lisää
30.06.2021 15:44 #48603 : Storyan
Vastaus käyttäjältä Storyan aiheessa Storyanin juttunurkka
Leian haudan yläpuolella on ukkoteertä esittävä massiivinen  maa/kallioveistos. Teeren pyrstö koskettaa tai on osa Leian hautamonumenttia.

Tuli mieleen Leiasta, joka esiintyy vedateksteissä Saunakan kirjoittamassa osiossa. Sanskritin eli suomi- karjala-virosekakielen tai muinaissuomen leia oli löyly ja kiua kiuas. On mahdollista, että esim. da Vinci todellakin oli tietoinen tästä muinaisesta Sakamaan paikasta patriarkkojen hautoja myöten ja heillä oikeasti oli arjalaisten order tai järjestö, jossa ylläpitivät ja siirsivät kansansa todellista historiatietoutta eteenpäin ohi kirkon ja inkvisition. Da Vinci viittasi leiaan kertomalla tarinan siitä, kun oli pieni, huoneeseen leijaili leija ja kosketti höyhenellä tms. Höyhen- vertaus voisi viitata vuorilinnan kupeessa olevaan teerenpyrstöön ja Leia muinaiseen matriarkkaan, Jaan (kopin) toiseen vaimoon. Leian hauta on todennäköisesti pyrstön alla, kuva jossain edell. viestissä. Sionit olivat ainakin historiallisesti dokumentoituja eftaliittien (naftalien/ napojen/ napateans) klaaneja, eli punaiset ja valkoiset siionit, joihin kuuluivat myös kusonit, vrt. Kuso, muinainen kuningas. Kusonit olivat myös kasaareja ja arjalaisheimokoalöitio perusti Khazarian. Eftaliitti-siionien punainen- valkoinen toistui myös Templarien väreissä.

Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
01.07.2021 07:43 #48604 : helium2
Vastaus käyttäjältä helium2 aiheessa Storyanin juttunurkka
Siitä sun pullonavaajaksi luokitellusta esineestä, olet oikeassa. Se ei ole pullonavaaja. Ilmeisesti se arkeologi tms kääpäläinen ei ole elämässään juuri rassannut mopoa, fillaria tai autoa jonka rumpujarruun liittyvä osa tuo 89% varmuudella on. 10% menee muut maa- ja metsätslouskoneiden vivut ja 1% on tuhansia vuosia vanha rautaesine jonka käyttötarkoitusta ei voi muuta kuin spekuloida. Mutta kiitos kun laitoit tuon kuvan tuonne. Arvostan. 

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
02.07.2021 09:39 - 02.07.2021 10:11 #48606 : Storyan
Vastaus käyttäjältä Storyan aiheessa Storyanin juttunurkka
En osta rumpujarrun osa- selitystäkään tms. Samassa paikassa oli myös nauloja ja joitain esim. auran kappaleita. Toisaalla samalla muinaisalueella megaliitin kylkeen maahan on veistetty laakea muotokuva-hautakivi ja rautakaudelle  tyypillinen (varsi neliömäinen, ei pyöreä niinkuin nykynauloissa), pitkä naula, oli asetettu sen laakean muotokuvahautakiven päälle. Voihan nuo olla keskiajaltakin, mutta paikka, mihin ne oli sijoitettu, viittaa kyllä muistolahjaan ennemmin kuin jonkun metsässäkävelijän heittämiin jätteisiin.

Tässä muita saman löytöpaikan esineitä. Lyhyet naulat on lähes tai n. 2cm pitkiä, 
 

 
Lisäksi toisella puolella tässä kappaleessa on nystyjä, tosin aika matalia, mutta ne olivat tyypillisiä viikinkien koristeita koruissa varsinkin nykyisen Suomen alueella ja Englannissa on samantyyppisiä nystyjä esim. pyöreissä soljissa. Tämä kyseinen esine ei kuitenkaan vaikuta varsinaiselta koriste-esineeltä, mutta siihen on kuitenkin haluttu jotain koristetta. Tässä on huomattavasti vähemmän korroosiota kuin muissa kappaleissa, mutta sekään ei välttämättä viittaa uudempaan esineeseen. Arjalaisten eräs rautakautinen rautapylväs Intiassa on vieläkin täysin ilman korroosiota.
 

Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 02.07.2021 10:11 Storyan.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
02.07.2021 10:16 - 02.07.2021 10:32 #48607 : Storyan
Vastaus käyttäjältä Storyan aiheessa Storyanin juttunurkka
Samalla muinaisalueella  pisti silmään tämmöinenkin.

 

Katsoin ensin, että jokin tiili, mutta sieltä paljastuikin veistosmuotokuva. Punainen vaikuttaa päällemaalaltulta ja mieleen tuli ristiretkiaika ja templarit. Pitäisi varmaan käväistä katsomassa monta miekkaa ks. hautaan kuuluu:) Toisaalta tuolle alueelle on ajettu soraa muualta, joten voi olla, että siinä ei olekaan hautaa vaan veistos on kulkeutunut soran mukana muualta. 

 

Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 02.07.2021 10:32 Storyan.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.07.2021 11:50 - 06.07.2021 22:15 #48611 : Storyan
Vastaus käyttäjältä Storyan aiheessa Storyanin juttunurkka
Tarkemmin katsoen tiilimuotokuva on tehty kahdesta eri savesta tai harmaa muinaissementistä. Olisiko ohuempi punasavi sivelty savivellinä päälle ennen polttoa. Tiilimuotokuvaan muodostuu sekä etelä- että pohjoissuuntaisesti miehen muotokuva. Noin puolen metrin säteellä pohjoiseen päin on runsaasti lasipaloja ja asettelua, hopeapaloja ja hopealla koristettu rautainen neula. Tiilihauta vaikuttaisi olevan myöhempi kuin saman paikan muut haudat. Lisäksi siellä on rautaa ja bitumista tms. on muodostettu esittävää taidetta, rautaa hyödyntäen, ainakin voi tulkita niin. Esim.

 


Siellä on jokin isompi rautaesine ja päät kummallakin puolella. Oikeanpuoleisen pää tai profiili on eroteltu valkeana. Yhdessä nämä päät muodostavat jonkin olion pään. Tyyli viittaisi sarmaatteihin. Lisäksi samalla tasolla on muita hahmotelmia, joiden tekemisessä on hyödynnetty lasinpaloja ja rautaa. 

Yksi tärkeä seikka ajatellen Sakamaan/ Tavastian kuningaskuntaa ja arjalaisten suomenheimojen klaaneja on se, että tuon haudan täyttömaassa 0-10cm syvyydessä oli iskuri, johon on kaiverrettu kolmio. Kolmio näkyy myös eräässä edell kuvassa muoltoiltuna megaliittiin ja kolmio on myös veistetty erääseen pronssikauden asuinpaikan hautakiveen. Tällä vain n. 50m päässä sijaitsevalla pronssikauden asuinpaikalla on myös iso megaliitti, ´talokivi´. Eli voisi tulkita, että ns. kolmioklaani kuului kantaporukkaan, jonka esi-isät tulivat Euroopan pronssikauden alussa ja perustivat Sakamaan ja Epran kaupungin. Tämä alue, samoin kuin Satakunta, sijaitsee 100km eli 3x 33,33km päässä Salosta. 

 
Tässä lähellä sijaitsevan pronssikauden (todennäköisesti moniperiodisen) asuinpaikan hautakiven kolmio- yksityiskohta. Samalla paikalla toiseen hautakiveen on veistetty protosiinain taloa, huonetta, sukua kuvaava kirjain.

Myöhemmissä tiilivalmistajien logoissa toistuivat samat ikiaikaiset heimon, suvun tai klaanin symbolit. Nykyinen suomenheimojen identiteetillä rypevä paskaporukka osaa vain houria jääkauden tekeleistä ja kykkiä tärkeinä viroissaan selittämässä aivan toisen kansan kulttuurista, josta näillä vähä-älyillä ei ole mitään käsitystä. Joku arkeologi vihjaisikin eräässä kirjoituksessaan tiilien merkinnöistä, että niihin voisi kiinnittää enemmän huomiota. Kun kulttuuriparasiitit eivät saa tolkkua edes tiilimerkinnöistä, miten sitten megaliittien, mielestään  ´jääkauden siirtolohkareiden´ symboleista. Ja pitävät vieläpä itseään asiantuntijoina. Kyl on kertakaikkiaan helvetin rasittava ´tieteellinen´ apinatarha.

Mutta, sama kolmiosymboliikka toistui mielenkiintoisesti Rooman armeijassa palvelleen Gallia- legioonan tiileen painetussa merkissä Dacian POROLISSUSSA (Porolissum)! Paikan nimi oli Poiana (Poian);  Poiana Moigr
ădanilor/ La Maje. Danilor viittaa tane/ vanai- heimoon ja Maje majaan. Nimet tietysti vääntyivät hieman vieraskielisten kirjoituksessa tai Poian /a/ on liudennus, mikä hävisi myöhemmin suomen kielestä. Vedateksteissä palatisaatiota käytettiin vielä.

 
Fig. 5. The tile stamp discovered by I. Ferenczi at Cetate I   (photo and drawing H. Cociș).
The stamp has a rectangular signaculum visible on all sides. The numeral III   has a connecting hasta on the upper side. Between L and III  there is a spacing sign in the shape of a small triangle. The dimensions of the stamp are 10 × 3.2 cm. The lettershave a dimension ranging between 2.4–2.7 cm. A detachment of the
legio III Gallica was accommodated at Porolissum 45  the only analogies coming from this fort 46. Thechronological span of this stamp type is framed by Ioan PISO between 195–197 47orsomewhere later, between 222–235, in the reign of Severus Alexander 48

www.academia.edu/37850436/Some_Considerations_on_the_Brick_a...plinaritate_%C3%AEn_Arheologie_VI_1_2018

Kolmio on foinikian aakkosissa D, mutta on vaikea sanoa, käyttivätkö tanet sitä jo aiemmin ja kolmio otettiin dane/ danai- heimon tunnuksesta käyttöön merkitsemään d- kirjainta. Jos rautakaudella alue oli enemmän dane- populaation asuttama, se, tai osa siitä, on jopa voinut olla kronikan Vanai, jonka novgorodilaiset polttivat.

On tärkeää muistaa myös, että roomalaiset adaptoivat (sumer- arjalaistaustaisen) mittasysteemin galleilta ja sitä kutsuttiin Leuca Gallicaksi. Tästä sovellettiin päivänmatkat jne. mutta alunperin se oli ihan puhdasta matematiikkaa ja arjalaisheimojen suorittamaa kartoitusta. 


Ilmoitin muiden muinaisjäänteiden ohella Museoviraston Soiniselle ja Määäräselle  skyytti/sarmaattityyliin veistetyn hautakiven/ haudan veistettyjen hautakivien tamgakuvioista (klaanisymboleista) jo vuosia sitten. Kaiverretut symbolit olivat jääneet myös turpeeseen kiinni kivipölynä. Kulttuuriparasiitti ei nähnyt näissä mitään ihmisen tekelettä. Samantyyppinen naisen päähautakivi on eräässä viikinkiaikaiseksi tulkitun haudan hautakivessä, en nyt muista missä, olikohan Piikkiö, etsin kuvan myöhemmin, mutta kyseessä voi olla jopa sama veistäjä. Heinonen ja Niemelä, yliopiston arkeologian OPETTAJAT määrittelivät selkeästi lidarkartassa näkyvän sumertaustaisten sakojen neliömäisen, geometrisen rakenteen luonnontekeleeksi.

 (Helsingin yliopiston arkeologian kurssin ´opettajan´ ) Tia Niemelän mielestä lidarkartoista on sopivaa etsiä vain tervahautoja ja hiilimiiluja. Tämän hourukurssin pääopettaja oli/ on Tuuli Houru- Heinonen, joka oli aivan samaa mieltä Niemelän kanssa. Houru- Heinosen väitöskirjan ´mykistävä´ anti on se, että keskiajalla Uudeltamaalta käytiin Tallinnassa. 

Mitä tulee suomenheimojen (R1a) roomalaiskytköksiin, niin roomalaisen ajan roomalaiskolikoita on löydetty jopa ´kalmistottomilta erämaa-alueiltakin´, kuten Raninen ja Wessman selittävät Muinaisuutemme jäljet -kirjassa. Nämä alueet eivät todellisuudessa ole suinkaan ´kalmistottomia´, vaan kyse on nykyisen paskapopulaation täydellisestä kyvyttömyydestä ymmärtää sitä, että suomenheimot todellakin veistivät, muotoilivat ja käyttivät hautakiviä. Näitä tai niiden veistettyjä/ muotoiltuja yksityiskohtia ei vaan kyetä hahmottamaan. Liekö pseudosuomalaisten jurttaryssäläisten ja kannibaali- I- mk- taustaisten kognitiivisten kykyjen puutetta vai mitä....Tursiannotkossa ihmettelivät, että ei vaan löydy kalmistoja.   Todellisuudessa niitä on niin, että meinaa kompastua hautakiviin kulkiessaan.

Nykyisen etnokulttuurisesti pseudosuomalaisen populaation on mahdotonta käsittää, että Suomi oli Someron sum/som/sem jne. vain vasarakirveskansan ja arjalaisten R1a-suomenheimojen maastaan käyttämä nimitys, tai yksi niistä heimo- ja klaaninimiensä ohella. Nykyinen todella alkeellinen paskapopulaatio yrittää selittää arjalaisheimojen jäänteet ja historian omanaan, harjoittaen rikolliseksi luokiteltavaa kulttuurista omimista.. Tulos on, että houritaan mitä sattuu, eikä saisi sanoa, kun kuteva jäte loukkaantuu rypiessään toisen kansan identiteetillä selitellessään vammaisloisen aivoillaan toisen kansan jäänteet jääkauden tekeleinä tms.





 

Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 06.07.2021 22:15 Storyan.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.07.2021 15:23 - 06.07.2021 21:56 #48612 : Storyan
Vastaus käyttäjältä Storyan aiheessa Storyanin juttunurkka
Anyway, paikka on kokonaisuudessaan mykistävä. Siellä on 16m korkeita pilareita (kaksi) ja mastaba sekä muita kuninkaallisen luokan rakenteita siinä määrin, että voi olettaa Sakamaan/ Tavastian hallitsijoiden asuneen tuolla alueella. Mastabaan on todennäköisesti haudattu Jo- Jom- Hapit, sarmaattien Jo-Jo- ja Jom- väen (Jom- viikingit etc.) patriarkka, jonka maailma tuntee Imhotepina ja Raamattu Joosefina. Epra, jonka paikannimistöä on niin Viron Sakalassa kuin Suomenkin Sakamaassa, oli Jo- Jom- Hapitin poika, faarao, joka tunnettiin Djoserina. Ns. Imhotep eli Epran isä suunnitteli Sakkaran pyramidin Egyptissä Epran eli ´Djoserin´ hallituskaudella. Vaikuttaa siltä, että tämän eliitin jäsenet hallitsivat muutaman vuoden ja valtikka siirtyi sukulaiselle kun kyseiset arjalaiset lähtivät nauttimaan viileämmästä säästä ja muista maisemista Viroon ja Suomeen, sekä muualle Pohjolaan.

Hiekkakumpu, jonka vieressä tiilihauta on, sijoittuu kuninkaallisen alueen (koko aluehan oli eliitin aluetta, mutta ennenkaikkea tämä) eteläpuolelle ja se on rakennettu. Hiekkakumpu ei siis ole ollut jääkauden muodostama hiekkakumpu. Hiekanotto on tuhonnut paikan, mutta paljastanut samalla profiilin ja kummun päälle rakennetun haudan tai muun kulttipaikan. Nyt sekin on tosin romahtanut, mutta onneksi on valokuvia profiilista ennen romahtamista.

Vajaan sadan metrin päässä tästä kuopasta lidarkartassa näkyy puolikaaren muotoinen rakenne, mikä on mahdollisesti toiminut fabriikkina, kenties jo pronssikaudella tai viimeistään roomalaisella rautakaudella. Esimerkiksi tiilitehtaana tai keramiikkapajana. Isovihan aikaan jurttaryssäläiset yms. veivät Turun kaupungin tiilet Pietariin ja varmaan veivät Hämeenkin Sakamaan tiilet, jos jostain sellaisia löysivät. Vastineeksi polkivat vajaamielistä N1c- mongoloidisiementään nykyisen Suomen alueelle. Kannibaalimetsäläisiä I- linjaisiahan oli jo ennestään täällä ´rikastuttamassa´ arjalaissuomenheimojen kulttuuria, kuten nykyäänkin. 

Tässä kyseisen rakennuksen pääty, n. 30m leveä. Tummana näkyvä suuaukko on noin 6m leveä.
 


 
Siitä vaan arvailemaan, mikä tuo on ollut. Olisihan upeaa, jos se on vanhemmalta roomalaisajalta ja tiilestä. Tietotaitohan näillä sakoilla/ galleilla oli, kuten jo edellä kävi ilmi. 

SKAL- lehdessä 3/4 2014 mainitaan, että Ratilaisen mukaan tiilien merkit tai  symbolit ovat vain arkeologinen kuriositeetti ilman tieteellistä merkitystä. Kenties niillä ei olekaan merkitystä jurttaryssäläisille tai muille metsäläistaustaisille pseudosuomalaiasille, mutta todellisuudessa niillä on todella tärkeä merkitys, kuten tietysti kaikella symboliikalla varsinkin arjalaisten suomenheimojen ollessa kyseessä. Kolmio, tuo ikivanha arjalaissymboli, mikä toistuu mm. Pirunvuortenkin sijoittelussa kolmion muotoon, näkyy myös Botticellin Kevät- maalauksessa kolmen luonnottaren tms. käsien muodostamana symbolina, mikä tietysti kertoo meille, että kolme kuvattua naista kuului arjalaiseen heimoon, jonka klaanisymboli oli kolmio, tai muuten halusivat tuoda esille sen merkitystä. Sama kolmio Euroopan aryan- pronssikaudelta näkyy siis Epran muinaiskaupungin megaliitissa jne. 

 

Tässä näkyy käsien muodostama kolmio. Botticellikin oli ilmeisesti ehta gootti vesi/ visigootti tai sarmaatti, joka ilmensi tässä Kevät- maalauksessa hienosti juuriaan ja muutenkin arjalaista mentaliteettia :) 

Kuopan vierestä on heitetty koneella ryteikköön hautakiviä, mitkä kuuluivat tiilikiven kalmistoon. Hienoja kaiverruksia ja muotokuvia.

 
--
 
--
 
--Vasemmalla näyttäisi olevan jotain kirjoitusta. Muuten siihen on kaiverrettu tytön pää, päässä jokin myssy, jossa on lintua muistuttava tupsu tms.

 
Onko sattumaa vai ei, mutta tämän veistoksen päästä nousevassa ulokkeessa on hiemanM-tyylinen veistely, mikä toistuu erään maasta kohoavan rautaesineen päässä kyseisellä hautapaikalla. 
 


jne.




 

Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 06.07.2021 21:56 Storyan.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
06.07.2021 13:26 - 11.07.2021 12:18 #48613 : Storyan
Vastaus käyttäjältä Storyan aiheessa Storyanin juttunurkka
Kun kolmio- symboliikasta on kyse, laitan tähän kuvan Alkkianvuorelta, n. 180m korkeudelta. Samainen kolmio toistuu sielläkin. Eli saman klaanin jäsenet asustivat Alkkianvuorellakin tai tätä symbolia on käytetty jo 9000- 10 000v  eaa. ja näinhän onkin. Egyptissä geologien arvioiden mukaan sfinksi ja Gizan pyramidi rakennettiin jo n. 10 000v eaa., samoin kuin astro-arkeologien mukaan tähtikartta viittaa aikaan 10600v eaa. Tässä tapauksessa kyse on EHG- R1a- populaatiosta, mikä asutti Suomenkin alueen WHG:n ohella heti jääkauden jälkeen. N1c ei ollut edes Siperiassa tuolloin, vaan asusteli Itä- Aasiassa pronssikaudelle asti. Nämä asiat on todettu laajoissa muinais-dnatutkimuksissa, että turha tarjota  neosiperialaisia mongoloideja Suomen alkuperäisasukkaiksi. 

Kolmio siis toistuu myös Alkianvuorella. Lähistöllä on rykelmä asuinpohjia, aivan vieri vieressä. Olisikin mielenkiintoista tietää, ovatko nuo asumukset jo Ancylus-ajalta vai kenties jo aiemmalta, täällähän elelivät mammutitkin keskellä jääkautta, fossiileista päätellen. Seuraava kuva on siis Alkkianvuorelta  .:

Eli vasemmalla kolmio, sen lähellä miestä esittävä maataide ja ylempänä keskellä asumusten jäänteet. Siellä on suhteellisen paljon merkkejä ihmistoiminnasta. Mutta siis korkeus ei välttämättä kerro jääkaudenaikaisesta tai heti sen jälkeisestä asutuksesta, vaikka olisihan mielenkiintoista, jos nuo on jo jääkauden ajalta. 


Kolmio esiintyy myös vandaalien (vandal- vantaal) latinisoidussa kielessä 500- luvulla.
www.academia.edu/758303/The_Vandal_Epigram

 

Eli:
teko nui uis barbaris
In tereil(s) kotikum s(a)capia matzia iät rinkan
n(e)on audit kuiskuaa digno, se dicere versos
calliopem adido (adido-adios= näkemiin)
tre (kolme) pidat se jungere pakko
n(e) on stet Ebria Musa suis.


Ebria- Epra- yhteys on ilmeinen. Ebria Musa suis voi viitata myös Rio Ebroon tai Epran (Vantaan? vandal) suuhun.



Rinkan on mahdollisesti Renkon. Hämeessä virtaa mielenkiintoisesti joki nimeltä Vantaa, mikä viittaisi siihen, että Epran maat olivat paljon laajemmat kuin voisi olettaa. Pojanjärvi toistuu danilorien III Gallica legioonan Poianan nimessä ja Mustalahti sekä Mustajoki voisi viitata Musaan, Musa suis eli suissa, siis joen suissa. Eivätkö kronikassa mainitut novgorodilaiset menneet ylös Mustajokea? Ainahan voi spekuloida. Mutta näillä heimoilla oli laajat kuviot aikoinaan. :)


 

Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 11.07.2021 12:18 Storyan.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
11.07.2021 12:43 - 11.07.2021 14:32 #48617 : Storyan
Vastaus käyttäjältä Storyan aiheessa Storyanin juttunurkka
Merovingien fleur -de- lis- kaiverrus eräässä hautakivessä(josta kuva aiemmin) kypäräpäisen viikingin tms. maataidemuotoilun alueella viittaa puolestaan muiden seikkojen ohella siihen, että Merovingeja ei asustellut vain rikkaalla Euran Luistarin jne. alueella ruumishautoineen, vaan heitä oli myös Hämeessä ja erityisesti tällä Sakamaan/ Tavastian kuningaskunnan alueella. Sehan ulottui jossain vaiheessa suolamereltä suolamerelle, eli juurikin noille rikkaille Merovingien asuttamille alueille rannikolla. Tuskin sattumaa. 

Kun katselin hieman tarkemmin Merovingi- hautakiven alueen muita hautakiviä, sieltä löytyikin jälleen tana- dane-vanain heimotunnus eli kolmio, mikä on lohkottu miestä esittävään isohkoon hautakiveen. Verratkaa Euran ym. Merovingien ruumishautoja Hollannin alueelta löytyneisiin Merovingien ruumishautoihin samalta ajalta, jolloin myös sinne ilmestyivät aikaiset ruumishaudat.
While during the Roman period, especially in our area, the preference was given to cremations (Goldsworthy 2011, 116). Inhumations got the upper hand during the late Roman and Merovingian period and eventually became the standard. At least, some rich graves indicate the presence of important persons or nobles in the Dutch area (van Es 1994, 86, 87). Derks, 2017, s.18
Eura Luistari ruumishaudat Rautakaudella polttohautaus oli yleisin tapa haudata vainajat, joten Euran 500-600-luvuilta peräisin olevat ruumishaudat kuuluvat lähiseudulla sijaitsevien Köyliön ja Yläneen kalmistojen sekä Etelä-Pohjanmaan löytöjen ohella Suomen vanhimpien ruumishautojen joukkoon. (L-H, 2001)

Luistarissa ym. on arkeologien mukaan ´kivikkoa´, mikä voi olla yksi syy siihen, että joitain alueita ei viljelty esim. 1600- luvulla. Ne ´kivikot´ovat kalmistoja, mutta ennenkuin saadaan täyspäisiä arjalaistutkijoita nykyisen ´Suomen´arkeologian virkoihin ja tutkimukseen nykyisten ´luonnontekele´ja ´jääkausi´- mk- taustaisten hourujen sijaan, ne ´kivikot´ jäävät taatusti tutkimatta. On niin ihkua kykkiä suomenheimojen suomi- identiteetillä ja esittää olevansa tieteellisiä. Mk- taustaiset ns. arkeologit eivät oikeasti saa tolkkua muinaishautakivistä, puhumattakaan niiden veistelystä tai kaiverruksista. Jotain täysin käsittämätöntä.

Kun katselin hieman tarkemmin Merovingi- hautakiven alueen muita hautakiviä, sieltä löytyikin jälleen tana- dane-vanain heimotunnus eli kolmio.

Sama kolmio näkyy muuten myös Childericin 700- luvun merovingikolikossa. 

 

Ja siinä on myös Sion, Valais eli arjalaisheimojen salaisen tai ´salaisen´ järjestön nimi. Valais vivahtaa sekin suomen kielelle.

 

Tässä näkyy Merovingien korppi- amuletti. Kuinka ollakaan, Parpolan mukaan sumerin guru/ kuru tarkoitti korppia. Se on voinut viitata mihin tahansa lintuun, koska Persian Kurus Suuren tunnus oli haukka plus kolme kruunua tai palloa haukan kynsissä ja päässä. Korppi oli myös Yorkin viikinkijohtajan  Amlaib Cuaren tunnus, mikä painettiin myös kolikoihin. Kuaran/ Kuaren on vanhaa suomea eli murretta, kaaren. Kaarikin soperretaan ruotsin lainasanaksi nykyisten pseudosuomalaisten mk- taustaisten, mielestään tieteellisten kääpien taholla.

----
Pronssikautisen tai moniperiodisen asuinpaikan yhteydessä sijaitseva kolmio- hautakivi, danen/ tanen/ vanain heimoa siis.  Viereisessä hautakivessä on protosiinain tai hieroglyfin pir/ per/ pr- kirjain, mikä tarkoitti taloa, huonetta, sukua jne. Suomen kielessä on sama pir- pirtti/ pertti.
 



Eli tässä protosiinain PR ja jotain muuta kaiverrusta. PR tässä yhteydessä voisi viitata Epran heimoon. Hieroglyfeissä tai myöhemmässä arameassa jne. ei kirjoitettu vokaaleja, sanskritissa vain osittain.

Nykyiset pseudosuomalaiset ´tieteelliset´esittävät muinaissuomalaiset arjalais/ protogermaaniset R1a- heimot ´germaaneina´tai indoarjalaisina, joilta omien sanojensa mukaan ´lainasivat sanoja´. Tosiasiassa arjalaiset olivat suomenkielisiä suomenheimoja. Nykyiset mk- taustaiset I- linjaiset omaksuivat kielen todennäköisesti viikinkiajalla, kun niitä värvättiin palkkasotureiksi sarmaattien/ arjalaisten viikinkiarmeijaan. Vedatekstit kuten Mahabharata on muinaissuomea ja sarmaatit tai viikinkipäälliköiden kirjurit ym. kirjoittivat ne ainakin osittain Suomessa. 

Merovingeilla on ollut arjalaisjuuret Suomessa ainakin osittain ja Suomen alue oli tärkeä esi-isien asuttama maa. Kun kerta heitä on täällä ollut, niin myös kaikki Rooman/ Keski- Euroopan tietotaito on ollut täällä samanaikaisesti ellei jo aiemmin. Akaalaiset olivat ´kreikan´achaen ja Persian Achaemenid samaa muinaissuomalaista Epran yms. sarmaatti- arjalaisheimoa.
Ja olihan daneja/ taneja Rooman Gallica-legioonassa Porolissumissa jo roomalaisajalla rakentamassa tiilivarustuksia.

Muinaisen Tavastian/ Sakamaan alueella on hiekkaa ja sitä on kummuittain tällä muinaisalueella, rakennettuja hautakumpuja kummun kaivetusta profiilista päätellen. Samaa hiekkaa on voitu käyttää esim. oletetussa lasipajassa, josta näkyy lidarkartassa selvät jäänteet. Jotain on kuitenkin valmistettu jossain vaiheessa. 

Tässä on mielenkiintoinen kokeellisen arkeologian video Merovingien lasinvalmistuksesta. Roomalaiset oppivat lasinvalmistuksen helleeneiltä, joiden esi-isillä puolestaan oli Akaassa ja Toijassa (Troy) asutukset jo kivikauden lopulla/ varhaispronssikaudella. Akaalaiset olivat epranheimolaisia ja/ tai Jo-Jo- väkeä. Suurinpiirtein kaikki nämä alueet on tutkimatta. Eli periaatteessa mitä tahansa voi vielä löytyä, varsinkin arjalaisten/ protogermaanisten suomalaisten alueilta.









 

Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 11.07.2021 14:32 Storyan.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
20.07.2021 02:45 - 20.07.2021 02:58 #48684 : Storyan
Vastaus käyttäjältä Storyan aiheessa Storyanin juttunurkka
Kelasin muinaiskuninkaat- ketjua ja siinä eräässä linkissä tuli mielenkiintoinen asia esille, mikä valottaa rannikolle tai Pohjanmaalle sijoittuneen Kainuun kuningaskunnan tapausta.

According to Herodotus, the Phoenician towns opened their gates to Cyrus the Great of their own free will (Persian Wars, 3:91). From this time, Sidon, where the Persian king had one of his palaces, became the leading city of the Phoenician coast (cf. Ezra 3:7; I Chron. 22:4). The hegemony of Sidon is shown by the hierarchy of the command of the Persian fleet, since the king of Sidon is mentioned before the kings of Tyre and Arvad (Herod., ibid., 7:96, 98). Territorial rights to parts of the coast (mostly to the south, in Palestine) were granted to the main Phoenician towns, and Sidon, Tyre, and Arvad together, founded the city of Tripolis. www.jewishvirtuallibrary.org/phoenicia-phoenicians-jewish-virtual-library

Sidon avasi porttinsa Kurus Suurelle ja päätyi jonkinlaiseksi pääkaupungiksi Persian achaemenidien hallituskaudella. Kreikan achaen, Persian achaemenidit ja Suomen akaalaiset olivat samaa heimoa, Jo-Jo- väkeä, johon kuului myös sarmaattien eliitti. Kathasaritsagaran viimeisessä jakeessa Dadau mainitsee Jo-Jo- väen, ihan suomen kielellä, joskin suomen kirjoitusasu on hieman erilainen nykyään.

Tavastia mainitaan Tau eestinä viime vuosisadoille asti. Tavastian keskuspaikan perustajat tulivat Egyptistä ja perustivat Epran Viroon, Viljandin Sakalaan. Samainen Epra- paikannimistö esiintyy Suomen keskuspaikan alueella. etc.

Kurus Suuren nimi- Kuru sijaitsee Tampereen seudulla ja liittyy suoraan tai välillisesti Kurus Suureen. Tämä puolestaan liittyi Kainuun kuningaskuntaan.Noin 500 vuotta myöhemmin Tacitus mainitsee sidonet, joita hallitsee nainen. Sarmaattinaiset olivat usein sotureita ja jopa hallitsijoita, amatsoneja, joista on paljon mainintoja eri lähteissä. Myös Persian armeijassa oli naisia jopa päälliköinä ja komentajina.

Eli Kurus Suuri- Sidon- sidonet- Kainuu. Sellainen henkilö kuin Ata- caina esiintyy Bhagavad Gitan teksteissä; Ata lähti joukkoineen niittyä- jäätä, män ja se merta. Jää viittaa pohjoiseen alueeseen. Tätä aihetta täytyy tutkiskella enemmän jossain vaiheessa. Caina ja Cainua ovat samaa juurta, siitä ei voi erehtyä. 

Toisekseen, Sidonin naapurikaupunkeja olivat Tyre ja Arvad. Tyr esiintyy riimu- T:n nimenä, Tyrväässä, Tyrvännössä ja monessa muussa yhteydessä. Mm. Tyrvännön Suontaalta löydettiin kuuluisa naissoturihauta miekkoineen. Tämä kulttuuripiiri on ollut todella laaja ja liittyy tietysti foinikialaisiinkin. He ovat oma tarinansa, mutta foinikialaisista ainakin osa oli gootteja, nimiin perustaen. 

Sidon oli yksi tärkeimmistä foinikialaisista kaupungeista ja satamakaupungeista Välimeren alueella. Homeros ylisti sidonilaisten lasin ja purppuran valmistustaitoja. Purppurasta tuleekin mieleen punaverkaiset Kalevan pojat. Seinäkirjoituksissa jumalat Eshua ja Baal mainitaan Sidonin pääjumalina. 
fi.wikipedia.org/wiki/Sidon
Baal oli Paali, jonka toponymiaa esiintyy myös Sakamaan keskushallinnon alueella. Paali ei tosin ollut jumala vaan liittyi johonkin muuhun. 

Sitten, Kalasha/ Väi kansa Pakistanissa juhlii tärkeintä juhlaansa chawmosta eli kaamosta, jonka heille opetti Balumain. Palu, paali paalu esiintyy tässäkin yhteydessä. Kainuun alueella sijaitseva Kalashabrännan liittyy todennäköisesti Kalasha- kansaan, jonka YDNA oli muistaakseni 16% R1a. Tämähän oli muinaisten suomenheimojen isälinja.

Kalasha- perinne kertoo, että Sah Rais hyökkäsi heidän mailleen ja aiheutti verilöylyn ja vainot. Rais viittaa puolestaan Raisioon. Grammaticuksen mukaan ´tanskalaiset´ hyökkäsivät Kainuuseen 600- 700- luvulla, mutta ´tanskalaisia´ei ollut olemassakaan vielä tuolloin, vaan tanet/danet/ vanait jotka vaikuttivat monessa paikassa. Olisiko mahdollista, että Sah Rais oli tane -heimon Raision päällikkö tai alueen sah/ saha eli kuningas? Tanet olivat ainakin Upsalan väkeä, mutta heitä asui laajalti nyk. Suomenkin alueella. He tukivat Merovingeja merovingi- ja myös viikinkiajalla. Hyökkäyksessä on voinut olla kyse Uppsalankin daneista.

Kalashat ovat antropologeille varsinainen aarre, ja mielenkiintoinen kansa rikkaan ja omaperäisen kulttuurinsa kanssa. Väi liittyy mahdollisesti rannikon Väinölään, josta Kalashan muassa ehkä lähti väkeä Intian ym. arjalaisiin siirtokuntiin syystä tai toisesta.

Väi muistuttaa myös saagan seppä Waylandia, joka otettiin vangiksi ja erään version mukaan joutui pakenemaan kuningasta. Jos Wäi otti ja lähti Pakistaniin? Wayland oli saagan mukaan finnikuninkaan poika. 


en.wikipedia.org/wiki/Kalash_people



 

Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.
Viimeksi muokattu: 20.07.2021 02:58 Storyan.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
20.07.2021 07:39 #48685 : Juhnu
Vastaus käyttäjältä Juhnu aiheessa Storyanin juttunurkka
Uruk sanasta paljon netissä ja sen pitäisi jo herättää ihmisiä, koska on niin helppo yhdistää Suomen Kuru sanaan/paikkaan.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
20.07.2021 12:07 #48686 : Storyan
Vastaus käyttäjältä Storyan aiheessa Storyanin juttunurkka
Kun katselin Raision karttaa, niin siellähän on Vaisaari, mikä esiintyy niin Kalashan vaihtoehtoisessa Väi/ Vai- nimessä kuin finnikuninkaan pojan Wayland- sepänkin nimessä. Raisiossa on paljon rautakauden jäämistöä, mikä sekin sopii kuvaan. 

Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
20.07.2021 12:27 - 20.07.2021 13:25 #48687 : Storyan
Vastaus käyttäjältä Storyan aiheessa Storyanin juttunurkka
Simo Parpolan mukaan guru/ kuru on sumeria ja tarkoittaa mm. korppia. Viikinkien kulttuuri oli huomattavan finnougri- sumeritaustainen Mahabharatan ja Kathasaritsagaran tekstien perusteella. Mm. Amlaib Cuaranin symboli oli korppi. Cuara voi olla karjalanmurteinen väännös kaaresta- kuaren. Vrt lainkaari, danelaw jne. Lohikäärme oli puolestaan taifal/ taival/ taipal- sarmaattiklaanin symboliikkaa. Tämä esiintyy myös Museoviraston Määräsen jääkauden tekeleeksi luokitteleman (muinaisen Sakamaan kuningaskunnan) kalmiston eräässä haudassa, helmien ym. ohella. Aihe on kyllä kokonaisuudessaan valtavan laaja. Jo pelkästään Katha sarit sagaran kirjoitukset on moniosainen teos, puhumattakaan Mahabharatasta. Että siinä on puuhaa talvipäivien ratoksi:). 

Mitä tulee uruk-sanaan, niin ugarit myös, samoin mariannut, hakakasvut ("hyksot" jne.), Mari- kaupunkivaltio, "amoriitit" -mr- eli marit jne. 

Muinaisen Kainuun alueella on Vöyri, mistä on löydetty vain Intian valtameressä elävän simpukan jäänteitä. Leväluhdan erään vainajan mtdna oli TAT-linja, mitä esiintyy nykyään vain Kreikassa ja Romaniassa. Nykyisen Pohjanmaan TAT-äitilinja on erilainen. Leväluhdan mysteeri on kyllä arvoituksellinen. Siellä oli myös miehiä, joiden Y-DNA on ilmeisesti suuri salaisuus. 

Jotain kahinaa on ollut Raision ja muinaisen Kainuun- Kalashabrännanin väen kesken jossain vaiheessa. Leväluhdan vainajat oli kuitenkin haudattu lähteeseen pidemmän ajan kuluessa. Kalasha-traditio tosin mainitsee sekä verilöylyn, että myös vainon, mikä viittaa pidemmälle aikavälille. Mikä sitten oli perimmäinen syy verilöylyyn, voidaan vain arvailla. Oliko seppä Waylandin seikkailut tapahtumien takana? Vai viittaa Raisioon. Oliko Vaisaari paikka, jonne kaapattu seppä vangittiin tekemään arvoesineitä kuninkaalle? Saagassa mainitaan saari ja seppä oli vangittu saarelle. 

Tosin se seikka, että Rais joutui kaappaamaan sepän tekemään metalliesineitä, viittaa siihen, että Raision porukka oli I-YDNA- mk-taustaista. Heillä ei ollut metalikulttuureita tai tietoa metallintyöstöstä, ennenkuin vasta viikinkiajalla, kun sarmaatit tarvitsivat palkkasotureita armeijaansa tai Ruotsissa ristiretkiajalla, jolloin enemmistönä saivat vallan kirkon avustamana. Mutta kaiken kaikkiaan, on vaikea uskoa, että R1a -danet olisivat joutuneet kaappaamaan sepän, koska heillä itsellään oli jo ikivanha metallitietous ja sepäntaidot.

Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.
Viimeksi muokattu: 20.07.2021 13:25 Storyan.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
20.07.2021 13:49 - 22.07.2021 00:09 #48688 : Storyan
Vastaus käyttäjältä Storyan aiheessa Storyanin juttunurkka
Waylandin tarina on yhtä etymologian ja paikannimistön ilotulitusta. Vanhassa ranskassa Wayland oli Galans, Galant eli viittaa Kalashaan sekin ja myös Kalantiin. Kalannista on löydetty yksi rengasmiekka tai ainakin miekan osia. Suomen pai vastaa ranskan pays-provinssia, mikä esiintyy Paimion ja Pailinnan ym. nimissä sekä paita, paino, paikka jne. Eli arjalaiset suomenheimot vaikuttivat myös Ranskassa, kuten Merovingeistä jo tiedämme. Viron Purku oli Burgun-dien lähtöpaikka, heidän tiedetään lahteneen jostain Baltian seudulta. Eli voi luottaa ransk. paikannimien viittauksiin alueesta.

 

Gold solidius dated AD 575−625; wela(n)du in runes of the  Elder Futhark . Found near  Schweindorf East Frisia , Germany.

Vanhin arkeologinen maininta mahdollisesti Waylandista/ Vai: sta/ Väi: stä on friisien kolikko kansainvaellus- ja merovingiajan taitteesta, siis samoilta ajoilta kuin Leväluhdan vainajatkin. Tää on kyllä mielenkiintoinen juttu. Kyseessä on todennäköisesti ollut kannibaalisen I-YDNA- porukan kateellisuus rikasta, vaurasta arjalais-finnien Kainuuta kohtaan. Nämä kaappasivat sepän, että saivat itsekin jotain statusesineitä millä brassailla harrastaessaan ihmissyöntiä. I-YDNA on todistetusti ollut kannibaalinen jo ainakin Magdalena- kulttuurin ajoista koko esihistorian ajan. Vaikka Suomessa ei haluta ymmärtää muinaisten heimojen geneettistä yhdenmukaisuutta myös isälinjojen suhteen, se on tärkeää hahmotellessa historiankulkua. Muinaiset kansat ja heimot olivat niin eritasoisia. Nykyäänkään, huolimatta mk-taustaisten tuoreesta lukutaidosta, ei kyetä muuhun kuin pseudotieteelliseen hourimiseen ns. akateemistenkin keskuudessa, esimerkkinä esim. Sirpa Aalto "skandinaavisine" muinaiskuninkaineen. Täytyy ymmärtää, että nämä olivat kannibaaleja koko esihistoriansa ajan. Tyhjästä on vaikea nyhjästä.

According to Völundarkviða, the king of the Finns had three sons: Völundr (Wayland) and his two brothers Egil and Slagfiðr. In one version of the myth, the three brothers lived with three Valkyries: Ölrún, Hervör alvitr and Hlaðguðr svanhvít. After nine years, the Valkyries left their lovers. Egil and Slagfiðr followed, never to return. In another version, Völundr married the swan maiden Hervör, and they had a son, Heime, but Hervör later left Völundr. In both versions, his love left him with a ring. In the former myth, he forged seven hundred duplicates of this ring. Later, King Niðhad captured Völundr in his sleep in Nerike and ordered him hamstrung and imprisoned on the island of Sævarstöð. There Völundr was forced to forge items for the king. Völundr's wife's ring was given to the king's daughter, Böðvildr. Niðhad wore Völundr's sword. en.wikipedia.org/wiki/Wayland_the_Smith

Aika järkyttävää meininkiä. Kyllä tosiaan on syytä tehdä selkeä ero eri kansojen suhteen ja Y-DNA on selkein, yksinkertaisin ja viitteellisin keino siihen.


Kolme kuninkaanpoikaa heilastelivat valkyrioiden kanssa (val-kirja) ja kaksi pojista lähti muille maille? valkyrioineen, olisiko suuntana ollut tulevan Kalasha- heimon sijat? Valkirja viittaa kirjaan, kirjoittamiseen. Dadau, Katha sarit sagaran kirjoittaja oli tekstinsä mukaan naissoturi ja kuningatar. 


Saagat sinänsä eivät ole luotettavia lähteitä, koska ne on kirjoitettu nyk. Skandinavian alueen suomenheimolaisten kielenvaihdon jälkeen, jolloin mk-taustaisilla oli jo valta, ainakin kirkon vasalleina. Mutta, kuten saga/saka- nimikin kertoo, alunperin ne olivat finnoarjalaisten saka-arjalaisten suomenheimojen historiaa, mikä tunnettiin esim. seppä Waylandin/Vain tapauksessa ympäri protogermaanista, arjalaista Eurooppaa. Mitään ´germaaneja´tuohon aikaan ei ollut, ei myöskään ´skandinaaveja´.

Onneksi suomenheimojen muinaiset sankarit ja amatsonit ym. tiesivät tarkkaan, mitä I-YDNA populaatio metsäläiskannibalismeineen oli, mitä oli tapahtunut Keski- Euroopassa (esim. Verdenin massamurha ja Merovingien salamurhaamiset jne.), sepän kidnappaus, että alkeellinen paikallisjohtaja sai metallisia esineitä jne. Niinpä sarmaatit, viikingit kirjoittivat viikinkiajalla paksut, moniosaiset opukset- vedatekstit, muinaissuomella.

Jos vielä arkeologia ja paikannimistö tukee saagan kertomusta, puhumattakaan Kalasha- vastaavuudesta Pakistanissa, kyllä uskaltaisin väittää, että finnikuninkaan poika Vai/ Väi todellakin oli seppä ja joutui kaapatuksi jonkun kateellisen Raision paikallispäällikön taholta.Jossain vaiheessa Rais hyökkäsi sitten Kainuan maille ja aiheutti kannibalistisen verilöylyn, vrt. Leväluhta. Oliko seppä Vai/Väi jo paennut muille maille ja finnien Kainuan kansa kärsi nahoissaan. Rais ei kyllä kuulosta tanelta/ danelta.

Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 22.07.2021 00:09 Storyan.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
20.07.2021 14:54 - 20.07.2021 20:52 #48689 : Storyan
Vastaus käyttäjältä Storyan aiheessa Storyanin juttunurkka
Vai/ Väi liittyi renkaisiin tai niiden valmistukseen. Wayland is known by the name Wieland in line 965 of the Latin epic Waltharius, a literary composition based on Old High German oral tradition, as the smith who made the poem's eponymous protagonist's armor:

Et nisi duratis Wielandia fabrica giris Obstaret, spisso penetraverit ilia ligno. (And had not Weland's work obstructed with hardened rings, He would have pierced his guts with the tough wood.)

en.wikipedia.org/wiki/Wayland_the_Smith

Tuona ajankohtana tehtiin rengasmiekkoja, ja renkaat liittyvät ilmeisesti tämän sepän takomiin ja valamiin rengasmiekkoihin. Ajankohta 575- 625, jolloin on ensimmäinen mahd. arkeologinen jälki Waylandista, sopii hyvin kuvaan.

Rengasmiekat liittyivät todennäköisesti Merovingien valiokaartiin ja uskollisimpien miesten tunnusmiekoiksi. Niitä on löytynyt Isokyröstä, Vähäkyröstä, Euran Pappilanmäeltä ja huom! Kalannista eli juurikin muinaisen Kainuun/ Kainuan alueelta. Ranskassahan Wayland oli Galand. Euran Pappilanmäen miekassa on sumerista juontava koristelu, kaksi hahmoa ja keskellä jotain köynnöstä, mikä viittaa Enkiin ja Enliliin elämänpuu heidän välissään.

Tässä näkyy rengasmiekkojen levinneisyyttä, ja se osoittaa selkeästi R1a- suomenheimojen merovingiaikaisen pohjoisen valtapohjan, josta viikinkiaika sarmaatti- viikinkikuninkaineen nousi.

www.narvasoft.fi/kalevanpojat/rengasmiekat.html

Tähän kuuluu Kainuun alue ja nyk. Hämeessä sijainnut Sakamaan keskuspaikka, johon kuului myös Gorm/ Kormu. Kormu joukkoineen pystytti Kupille eli Kupittaalle ns.Jellingin riimukiven, mikä on suomea. Siinä mainitaan thurui, ei Thyra. Tanskalaiset ryöstivät kiven 1500- luvulla.

Kurus Suuri- Kuru- Sidon - sidone yhteys on mielenkiintoinen juurikin Tacituksen maininnan vuoksi. Mutta jos foinikian kirjoitus SDN viitaten Sidoniin olikin alunperin Sadan, eikä Sidon, silloin se viittasi Euraan ja Sakamaan keskuspaikkaan, mitkä olivat sadan kilometrin eli 3x33,33km päässä Salon kolmiosta,(josta oli kuva jossain vaiheessa tässä ketjussa), eli pronssikautisia sata- paikkoja. Tässä viitattiin ainakin etäisyyteen, miesluvusta ei voi sanoa mitään. Satakunta voi olla paljon vanhempi nimitys kuin oletetaankaan nykyään. Sata on finnoarjalainen sana ja kuului arjalaisten R1a -suomenheimojen omaan sanastoon. Muut, eli I-YDNA-kannibaalit, jotka asuttivat Suomen nykyistä aluetta ainakin jonkin verran, eivät tienneet mitään näistä mittajutuista, kuten eivät tietysti muustakaan, siperialaiset vielä vähemmän.

Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.
Viimeksi muokattu: 20.07.2021 20:52 Storyan.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
22.07.2021 00:54 - 22.07.2021 01:11 #48693 : Storyan
Vastaus käyttäjältä Storyan aiheessa Storyanin juttunurkka
Vai on viroksi vesi. Väinäläinen= est- finnar. Oliko seppä Väin/ Vain suku tullut Virosta jossain vaiheessa, virolaisia vesi -gootteja? Pirkan Vesilahti on tietysti ollut vesigoottien aluetta, kuten koko Birca- Pirkka -ilmiön alue. Vai- nikkala viittaa myös mahdollisesti Vai- seppään ja nikkala metallityöhön. Näitä Nikkelä- tms. paikkoja on runsaasti ja koordinoidusti.

Eräässä artikkelissa "Vesi yhdistää" on kirjoitettu Kainuun kuningaskunnasta ja siellä on mielenkiintoista tietoa, mikä sopii Tampereen alueen tai muinaisen Pirkka -Kurun sijaintiin osana Kainuuta. Tavastian Sakamaan keskusalueen tavoin myös Pohjan Kainuulla oli tiiviit yhteydet Viroon. R1a- suomenheimot olivat tekemisissä samataustaisten sukulaistensa ja heimojensa kanssa, eivät pseudoskandinaavisten  I-YDNA- kannibaalien.


- Storkåge-löytö on ajoitettu kolmannelle ja neljännelle vuosisadalle (nuoremmalle roomalaiselle rautakaudelle), ja osoittaa suoran kauppayhteyden Pohjan kainulaisten ja Eestin välillä.

- Kauppaa on käyty jo hyvin varhaisina aikoina ja se on suuntautunut itään ja kaakkoon. Kainuunmeri, Pohjanlahti, oli sisämeri tässä itään suuntautuneessa kulttuuripiirissä

- Torniossa ja Piitimen kirkkokylässä on kulttuurikerrostumia voitu ajoittaa vuosien 200 (nuoremmalta roomalaiskaudelta lähtien) ja 600 välillä.

- asutuksen pioneereja kainulaiset (sidon/ sadan) ja pirkkalaiset.


- Kainulaisten yritteliäisyys ulottui koko Pohjan ympäri, ja aina Atlantille (Västerhavet) ja Jäämeren rannoille. (Olaus Magnuksen 1500- luvun kartassa Jäämeri oli nimetty Skyyttien mereksi. Suomenkielisiä saka-skyyttejä siis ja saga- tradition alkuperäisiä, suomenkielisiä  edustajia).

- Paikannimitutkimuksen mukaan edustaa eteläisin "Kainuu" -nimien ryhmä Kalannissa (Kaland, Kainuu, Kvenland) Kokemäenjoen rannalla vanhinta kainulaisasutusta. Tämän emä-Kainuun alue käsitti Vakkasuomen ja Alasatakunnan (sadan/ sidon). 

- Kansainvaellusten aikaan (400-600) etenee norjanmiesten (nordmän) kolonisaatio Trondheimin kautta ja tunturien yli Jämtlandiin, ja edelleen Pohjanlahden rannikolle, ja ajaa kainulaisia pohjoiseen. (Tämä selittää sen, miksi nykyisessä Jämtlandissa, vaikkakin muinaisten jäämien nimeämä, on niin vähän enää R1a:ta, eli jäämejä.
Tässä vaiheessa on voinut tapahtua myös Jämtlandiin jääneiden jäämien kielenvaihto.)

- Osa tutkijoita väittää, että ne, jotka hävittivät ja polttivat Sigtunan ja tappoivat arkkipiispan vuonna 1187, oli nimenomaan karjalaisia. Toiset väittää, että tämä oli väinäläisten (est-finnar) operaatio.

- Tiedetään, että väinäläiset ja myös karjalaiset ovat ahkerasti toimineet lännessä, ja erityisesti Mälaren tienoilla.
 (Mälare- Mela-re).

- Kainulaisten organisaatio näyttää olleen vankka ja hyvin varustettu, myös sotilaallisesti. Heidän toiminta-alueensa oli vaikuttavan laaja ulottuen etelässä Helsinglandiin, luoteessa Norjaan, ja kaakossa aina Karjalaan asti.

(Tavastian sarmaattien ja goottien (kanta-katha) Sakamaan keskushallinto oli siinä välissä ja selittää osittain sen aseman.)

- Jaakkola (1924 ja 1935) esittää, että kainulaiset oli kaukokaupan miehiä ja veronkantajia eteläisestä Suomesta, ja pirkkalaisten edeltäjiä.(Kauppamiehinä ja organisaattoreina he olivat R1a -gootteja, vesi eli vesigootteja).


- Birger jaarlin 1200-luvulla Hämeessä toteuttama kansanmurha, jota vanha historiankirjoitus kutsuu toiseksi ristiretkeksi, oli suunnattu hämäläisiä vastaan. (Hämäläiset eivät olleet jäämejä ja muita finnoarjalaisia tauesti- sakoja). Kaikki varmaan saivat osansa tästä I-YDNA- jaarlin barbariasta anyway).

- Ratkaiseva isku kainulaisten riippumattomuudelle oli joutuminen keskelle Ruotsin ja Novgorodin välistä geopoliittista kamppailua, ja rajalinjat vedettiin kainulaisten maitten halki, kuten Pähkinäsaaren rauhassa 1323.

 Kun Kaarle herttua oli vakauttanut mahtinsa, ja kruunattiin kuninkaaksi Kaarle IX, lisäsi hän titteliensä joukkoon: "Kainulaisten kuningas, Kvenernas konung". 

finnpro2001.blogspot.com/p/kainuunmaa-kvenland.html

Tässä on kuningaskuntaa tai kuningaskuntia tutkittavaksi Välimerelle asti, jonne kauppa epäilemättä ylti. Oman lukunsa tähän tuo iberot- tartessiolaiset, joiden Gadiz (katti/katha/ kadi/ gootti) oli ns. foinikialaisten perustama ja kuului iberoiden alueelle. Ibero on sama br/pr kuin piru, josta pirkkakin on todennäköisesti juontanut, koivu (birch) on myöhempää IE- selitystä.
Asutus lisääntyi Kainuun alueella roomalaisaikaan, jolloin roomalaiset olivat valloittaneet tartessiolaisten jäänteen turdetanojen kaivokset ja todennäköisesti myös ryöstäneet turfetanojen omien ilmoitustensa mukaan 6000v vanhat kirjoituksensa. Ehkä turdetanot (turta) saivat pelastetuyksi joitain kirjoituksiaan, koska Bhagavad Gitassa on joitain vanhempia aikakerrostumia. Muu osa tultiin tuntemaan VT:na, tosin modifioituna.


Torniossa ja Piitimen kirkkokylässä on kulttuurikerrostumia voitu ajoittaa vuosien 200 (nuoremmalta roomalaiskaudelta lähtien) ja 600 välillä

Wai/Wäi- seppä eli todennäköisesti juurikin 500- luvun lopulla ja 600- luvun alkupuolella. Pakistanin Kalasha- kansan tärkein juhla on chawmos-kaamosjuhla. Jotenkin se sopii erityisen hyvin juuri pohjoisen juhlaksi. Siellähän se varsinainen kaamos on. Eli voidaan olettaa, että osa nykyisen Kalasha- kansan esi-isistä lähti juurikin tuolta alueelta. 

Me Habirut Mahabharata- autenttinen kirja Suomen alueen asuttajien identiteetistä, historiasta ja kulttuureista niin Kemi-Egyptissä, vedalaisessa Intiassa kuin Suomenkin alueella.
Viimeksi muokattu: 22.07.2021 01:11 Storyan.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

ykskertayks
Sivu luotiin ajassa: 0.420 sekuntia