× Konspiraatio-keskustelussa tutkitaan politiikkaa ja maailmanmenoa. Vilunkimeno joutuu koville.

Näin meitä valistetaan

Lisää
09.06.2011 17:53 #8527 : juppe
Ei ole mikään ihme, että Halla-ahon suosio sen kun paisuu.

www.helsinki.fi/ajankohtaista/uutisarkisto/6-2011/9-13-29-44.html

Manipulaatio herättää myötätuntoa

Sakin tutkimuksen toinen osa on Suomessa täysin uutta kokeellista tutkimusta. Hän tarkastelee kansallisten historiakäsitysten suhdetta äärioikeiston kannatukseen ja selvittää, voiko ihmisten ulkomaalaisvastaisuutta ja ääriliikkeiden kannatusta vähentää herättelemällä tietoisuutta menneisyyden kansallisista väärinteoista.

– Kokeellisessa tutkimuksessa suomalaisille esitetään esimerkiksi muistoja toisen maailmansodan aikaisista Karjalan nälkäleireistä ja ruotsalaisille Ruotsin natsiyhteyksistä ja pakkosterilisaatioista, Sakki kertoo.

Muun muassa Saksassa tehtyjen tutkimusten perusteella voidaan olettaa, että tällainen manipulaatio herättää kollektiivisia häpeän ja syyllisyyden tunteita, joilla on Sakin mukaan yhteys myönteisempiin käsityksiin ulkoryhmiä – esimerkiksi maahanmuuttajia – kohtaan.

Inari Sakki (ent. Mattsson) sai Suomen Akatemialta 3-vuotisen tutkijatohtorirahoituksen hankkeelleen, jossa hän tutkii suomalaisten ja ruotsalaisten kansallisia historiakäsityksiä, kollektiivisia tunteita ja äärioikeiston kannatusta.


Paras kirja, jota ehkä et ole lukenut.
Pohjolan Galápagos.pdf

EPUB-versio.:
Pohjolan Galápagos.epub

Nyt saatavilla myös hienosti linkitetyn näyteluvun peruskorjattu versio.
Musta surma.pdf

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
09.06.2011 21:05 - 09.06.2011 21:33 #8528 : Kane
Vastaus käyttäjältä Kane aiheessa Vs: Näin meitä valistetaan
Vetää jo hiljaiseksi typeryydellään...

"On selvää, että äärioikeiston kannatuksen kasvu on yleiseurooppalainen ilmiö", sanoo Suomen Akatemian tuore tutkijatohtori Inari Sakki.

Saisikohan tutkimusapurahan sille, että tutkisi kuinka usein maahanmuuton tuomiin ongelmiin kyllästyneet ihmiset luokitellaan täysin syyttä äärioikeistolaisiksi. Jotenkin hupaisaa lapsellisuutta sekin, että uskotellaan maahanmuuttovastaisuuden olevan erottamaton osa äärioikeistoa.

Sitten voisi tutkia sitäkin, että saattaisiko joku juttu saada aikaiseksi äärioikeiston suosion lisääntymisen. Sille saattaa nimittäin olla ihan jokin oikea syykin.

Kaiken kukkuraksi on ihan totaalisen moraalitonta paskaa yrittää manipuloida syyllistämällä, tekniikka joka on todettu toimimattomaksi jo vuosikymmeniä sitten. Taitaa olla Suomen akatemialla lyhyt muisti, liikaa rahaa ja idiootit puikoissa.

Mittani alkaa olla täynnä tätä pelleilyä. Pitää varmaan lähteä pakolaiseksi Viroon missä osataan arvostaa ja suojella omaa kulttuuria sekä edistää sitä. Toinen varteenotettava vaihtoehto on muuttaa ahvenanmaalle ja odotella kun mamut ja kokoomus ovat ajaneet Suomen konkurssiin ja rappioon, jonka jälkeen sen voikin taas vallata jälleen Suomalaisille takaisin.
Lisäksi voisi perustaa uskonnon jonka dogmeihin kuuluu oikeus olla julkisesti pitämästä jostakin. Siinähän sitten sananvapaus ja uskonnonvapaus kohtaisivat... :P

Just joo...
Viimeksi muokattu: 09.06.2011 21:33 Kane.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10.06.2011 09:29 #8531 : Trolli
Vastaus käyttäjältä Trolli aiheessa Vs: Näin meitä valistetaan
Kannataa todella matkia saksalaisia nyt kun sikäläinen multiculturalism ist dod, kuten Angela Merkel asian ilmaisi.

Tämä oli häiriköiden käyttöön tarkoitettu avoin nimimerkki, mutta ei ole enää.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10.06.2011 15:29 #8533 : Turms kuolematon
Vastaus käyttäjältä Turms kuolematon aiheessa Vs: Näin meitä valistetaan
Kyllähän kansan pitäisikin tietää isoisien mahdollisista rikoksista, mutta asiaan kannattaa suhtautua realistisesti. Ei siinä mitään hävettävää ole. Periaatteessa kaikki ovat kykeneviä julmuuksiin. Sen voi lukea jokaisesta historian kirjasta.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10.06.2011 20:00 #8534 : juppe
Vastaus käyttäjältä juppe aiheessa Vs: Näin meitä valistetaan
Inari Sakki on selvästikin tyhjäpäinen ääliö, joka tuntee voimakasta tarvetta nuolla vauvan tasolle jääneen luusereidenperseitä. Tuollaista vakaumusta puolustaa järjetöntä ja kuolleeksi todettua ihannetta tehottomilla keinoilla ei voi muuten selittää.

Turvapaikanhakijoista haalitut narkkarit ja pikku rikolliset eivät tule pyyhkimään kenenkään persettä, ja joka muuta väittää, ansaitsee selkäsaunan. Mikäli sitä skeidaa haalitaan ylen määrin minun naapurustooni, kuten tällä hetkellä vaikuttaa, niin voin hyvinkin ottaa vastuulliset vauvan tasolle jääneiden luusereiden perseennuolijat selville ja käydä antamassa heille remmiä, koska samaan kategoriaan kuuluva paska on pitänyt kuuliaisesti huolen, etteivät vauvan tasolle jääneet luuserit sen enempää kuin muutkaan saa sellaisesta ihmeempiä rangaistuksia. Se vaikuttaa tällä hetkellä melko todennäköiseltä, mutta toisaalta olen suunnitellut pois muuttamista supi suomalaisien deekujen takia, joten aika näyttää mihin toimenpiteeseen ryhdyn minkäkin kategorian ali-ihmisien takia.

Joku isämmaan pualustaja varmaakin onnistuisi hankkimaan tällaisestakin tempauksesta ehdottoman vankeusrangaistuksen, koska munaton uho pakottaisi ylilyöntiin. RK 62 + muutama lipas + vitusti ammuksia tai painepommi, joka tyhjentää koko kerroksen ja tuottaa siinä sivussa kivasti 'sattumia', ei ole muuta kuin nyyhkyn keino näyttä olevansa tosi miäs. Tosi mies kehtaa antaa suojatyöpaikkanilkin pakaroille remmihierontaa nahkavyöllä ja selviää poliittisesta kannanotostaan ehdollisella.

Tässä lähiössä on nähty ulkomaaneläviä Vietnamin venepakolaisista lähtien, mutta vasta ihan lähi aikoina on tullut sellainen tunne, että tänne dumpataan pikku hiljaa täysin puhdasta paskaa, jotta porukka tottuisi siihen ja olisi valmis ottamaan sitä vastaa lisääkin. Tällä hetkellä vaikuttaakin siltä, että on vain ajan kysymys milloin täällä on laumoittain jotain vitun sotalapsia harrastamaan joukkoraiskauksia, huumekauppaa, ammuskeluja, pommi-iskuja ja muuta tosi vitun monikulttuurista. Narkkarimamuja ja pikkurikollismamuja täällä alkaa jo ollakin ongelmaksi asti ja lisää tulee koko ajan.

Muuten, minun mielestäni kaikkien pitäisi lukea Rähmiksen sikolättiä, jotta multicultiralismin rikkaat sivuseuraukset eivät jäisi tuntemattomiksi. Sen hyötypuolista en edes ole tietoinen, vaikka ahkerasti uutisia seuraankin.

rahmispossu.net/

Paras kirja, jota ehkä et ole lukenut.
Pohjolan Galápagos.pdf

EPUB-versio.:
Pohjolan Galápagos.epub

Nyt saatavilla myös hienosti linkitetyn näyteluvun peruskorjattu versio.
Musta surma.pdf

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10.06.2011 21:38 - 10.06.2011 21:48 #8535 : Kane
Vastaus käyttäjältä Kane aiheessa Gastrokulttuuri
Todellisuudessahan kulttuurit eivät koskaan sekoitu, saati ole tasa-arvoisia; eri kulttuurit vain taistelevat olemassaolostaan tappaen ja alistaen kunnes toiset on tuhottu. Monikulttuurisuus on harha, joka ei ole koskaan toteutunut ihmiskunnan historiassa, eikä tule toteutumaan.

Soisin, että jokainen miettisi oman kulttuurinsa ja perinteiden suhdetta muihin kulttuureihin ja valitsisi sen mihin haluaa kuulua ja mitä haluaa puolustaa, jokainen valitkoon puolensa. Me emme esimerkiksi ole koskaan joutuneet lähtemään pakolaisiksi perinteidemme ja kulttuurimme takia, toisin kuten esim. somalit. Kumpaa kulttuuria sinä haluaisit kenties suosia?

Sitten on asia jota ei tule sekoittaa monikulttuurisuuteen, eli toisista kulttuureista nauttiminen. Se, että pitää jostain toisesta kulttuurista, nauttii sen ilmentymisistä, suvaitsee ja kunnioittaa sitä, ei ole sama asia kuin monikulttuurisuus. Toisin sanoen pidän esim. italialaisten ravintoloiden pastoista mutta en silti halua opetella huutelemaan auton ikkunasta torven säestyksellä, saati puhumaan käsillä. Toisinaan saatan musisoida neekerien, intiaanien, intialaisten, amerikkalaisten, latinoiden yms. kanssa, mutta en silti halua opetella käyttäytymään kuten he, enkä halua lopettaa saunomista sen takia.

Taidan lanseerata uuden käsitteen nimeltä: gastrokulttuuri.

Gastrokulttuurikko siis nauttii toisien kulttuurien tarjoamista ja hänelle mieleisistä antimista mutta hän ei halua tuhota, uhata, haitata saati alistaa omaa kulttuuriaan sen takia. Gastrokulttuurikko siis saattaa diggailla ja edistää esim. afrikkalaista musiikkia mutta ei halua afrikkalaista bändiä naapuriinsa asumaan.

Just joo...
Viimeksi muokattu: 10.06.2011 21:48 Kane.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
11.06.2011 06:56 #8536 : Jukkis
Vastaus käyttäjältä Jukkis aiheessa Vs: Gastrokulttuuri
Joo, mietin tuota Kanen sanomista myös toisinkin päin; voidaanko oma (suomalainen) kulttuurikin jakaa hyviin ja kannatettaviin asioihin, sekä sitten ei-toivottuihin ilmiöihin.
Sanon tämän taas provoavasti – kuten aina – mutta viime aikoina olen löytänyt tietäni ulos helsingistä muutakin kuin motareita pitkin. Joskus niin koukeroisia reittejä, ettei tosikaan. Silmiin pistää – suorastaan häikäisee – se valtaisa kontrasti rantaruotsalaisen ja supisuomalaisen kunnan välillä. Yleensä nämä rååtsalaiset kunnat omaavat punamultaisia mummonmökkejä, melkoisen viihtyisiä kyläkuntia, jotka on kun suoraan – jos ei nyt sadusta – niin jonkinlaisia vaahteramäen kissankulmia kuitenkin. Idyllisiä, juuri sellaisia joissa ihmisen pitäisikin asua pienen ryytimaan kupeessa.
Sitten on nuo suomalaiset asuinalueet, jotka on järjestään elementtitaloja, tasakattoisia perusrakentamista, jossa pihapiirit hoidetaan koneellisesti jos vaan mahdollista. Vanhimmat talot näitä perinteisiä asevelitaloja, harmaita, tyylittömiä, ankeita ja kuin toinen toistaan kopioiden. Ei ole vaikea kuvitella miten sodan jälkeen veteraanit on paukutelleet niissä aivonsa seinille parabellumilla. Yleensä ottaen supisuomalaisuuden ongelma, erityisesti rakentamisessa, on kaikkinainen kauneusarvojen loistaminen poissaolollaan. Sellainen ympäristö ei voi parhaalla tahdollaankaan kuin masentaa, ja ajaa mielenterveydellisiin ongelmiin. Tuossa kun Juppe pohti lähiöiden ongelmia, niin ollaanko ikinä edes pohdittu, miksi meillä ylipäätään on lähiöitä? Eikö lähiö itsessään ole vain osoitus jostain kulttuurisesta vajeesta.

Ilmiö jonka näkee myös suomalaisten mökkikulttuurissa. Kesämökit tunnutaan ostettavan vain työleireiksi. Niiden ainoa funktio tuntuu olevan vain ja ainoastaan rehkiminen. Tämä on osa jotain laajempaa kinkyä luterilaisuutta, jossa motiiveja ei koskaan pohdita. Suomalaisuudessa on jokin epäterve asenne työhön, sillä työ tuntuu olevan korkein hyve, jonka varjoon voi kaiken muun jättää. Periaatteessa maahanmuuttokeskustelunkin koko idea nojaa maahanmuuttajien ja työn suhteeseen; joko ne vie meidän työpaikat tai sitten elää sossun siivellä. Milloin me päästiin siihen, että maailmaa voi hahmottaa vain työn kautta?
Lyhyesti sanoen suomalainen kulttuuri on äärimmäisen kapea ja yksiulotteinen. Tietynlainen post-kulttuuri on tehnyt hyvää, tuo sirpalemainen mosaiikkikulttuuri joka ei auktoriteetteja kunnioita, mutta paljon on vielä matkaa ennen kuin se hedelmää alkaa kantaa. Kanen hahmottama gastro-kulttuuri on juuri postmodernia, mutta aika näyttää onko se hyvää vai huonoa. Hyvää kuitenkin - uskoisin.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
11.06.2011 08:04 - 11.06.2011 08:05 #8537 : Kane
Vastaus käyttäjältä Kane aiheessa Vs: Gastrokulttuuri

Jukkis kirjoitti: Joo, mietin tuota Kanen sanomista myös toisinkin päin; voidaanko oma (suomalainen) kulttuurikin jakaa hyviin ja kannatettaviin asioihin, sekä sitten ei-toivottuihin ilmiöihin.

Tottahan toki voidaan jakaa, ja pitääkin.

Sanon tämän taas provoavasti – kuten aina – mutta viime aikoina olen löytänyt tietäni ulos helsingistä muutakin kuin motareita pitkin. Joskus niin koukeroisia reittejä, ettei tosikaan. Silmiin pistää – suorastaan häikäisee – se valtaisa kontrasti rantaruotsalaisen ja supisuomalaisen kunnan välillä.

Joskus kun Jukkiksella on aikaa, täytyy esitellä Helsinkiä ennen neuvostoliittoa ja sen jälkeen. Valloittajan kulttuurituhon jäljet ovat hyvin nähtävissä ja varmaankin kulminoituu itä-Pasilaan.

Milloin me päästiin siihen, että maailmaa voi hahmottaa vain työn kautta?

Sodan jälkeen viimeistään. Vielä 30-luvulla henkisyys ja kauneus olivat arvossa muttei enää 40-luvulla. Tämä on hyvin havaittavissa esim. kirjallisuudessa.

Lyhyesti sanoen suomalainen kulttuuri on äärimmäisen kapea ja yksiulotteinen.

Tämä on juuri se perinteinen harhaluulo, sillä se mitä edelläkin kuvailit on peräisin neuvostoliitosta, eli meidät pakotettiin "työläismuottiin", jossa taiteilla ja kauneudella ei ollut enää mitään sijaa. Jouko Turkka lienee parhaita esimerkkejä työläisille suunnatusta taiteesta. Virossahan taiteilijat jotka loivat oikeaa taidetta passitettiin siperiaan ja taideteokset kirjaimellisesti tuhottiin.

Just joo...
Viimeksi muokattu: 11.06.2011 08:05 Kane.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
11.06.2011 10:04 - 11.06.2011 10:07 #8538 : juppe
Vastaus käyttäjältä juppe aiheessa Vs: Näin meitä valistetaan
Ulkomaalaisia rikollisia ei voida käsitellä uutisissa kunnolla, koska suviksien mielestä se aiheuttaisi rasismia tai jotain muuta kamalaa. Voisi käydä jopa niin ikävästi, että rikolliset jäisivät kiinni.

Tällä hetkellä poliisi kaipailee tällaista koplaa:

Päijät-Hämeen poliisi tiedotti aiemmin tänään Orimattilassa 9.6.2011 rikoksiin syyllistyneistä ulkomaalaisista, joiden epäillään muun muassa murtautuneen Orimattilan Niinikoskella asuttuun omakotitaloon.

Poliisi on saanut epäillyistä henkilöistä valvontakameran taltioimia kuvia, jotka ovat ohessa. Myymälän kanssan vieressä on nelikon nainen sekä keltaiseen lyhythihaiseen kauluspaitaan sonnustautunut mies. Kaksi muuta miestä ovat liikkeen ulko-oven vieressä. Toisella näistä miehistä on keltainen t-paita, jonka selässä on numero numero 9 ja teksti "ronaldo".

Kaikki havainnot kuvan esittämistä henkilöistä pyydetään ilmoittamaan Päijät-Hämeen poliisiin p. 050-4564312 tai lähimmälle poliisille.

Poliisi pyytää tiedotusvälineitä mahdollisessa kuvan julkaisutilanteessa rajaamaan tai peittämään myymälän tiskin takana olevan henkilön kasvot tunnistamattomaksi.


Linkistä löytyy myös pari kuvaa rosmoista.

www.poliisi.fi/poliisi/paijat-hame/home.nsf/PFBD/F42ED142C3D2D477C22578AB0045D778

No, äärisuvaitsevaiseen Sodoma Newsiin kuuluva Iltasanomat on tyylilleen uskollisena päättänyt suojella myös syyllisiä.

www.iltasanomat.fi/kotimaa/ramisevalla-autolla-liikkuva-kara...iskee-liikkeisiin/art-1288394784083.html

Paras kirja, jota ehkä et ole lukenut.
Pohjolan Galápagos.pdf

EPUB-versio.:
Pohjolan Galápagos.epub

Nyt saatavilla myös hienosti linkitetyn näyteluvun peruskorjattu versio.
Musta surma.pdf
Viimeksi muokattu: 11.06.2011 10:07 juppe.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
25.08.2011 19:35 - 25.08.2011 19:39 #9259 : vilunki
Vastaus käyttäjältä vilunki aiheessa Vs: Gastrokulttuuri

Kane kirjoitti: Todellisuudessahan kulttuurit eivät koskaan sekoitu, saati ole tasa-arvoisia; eri kulttuurit vain taistelevat olemassaolostaan tappaen ja alistaen kunnes toiset on tuhottu. Monikulttuurisuus on harha, joka ei ole koskaan toteutunut ihmiskunnan historiassa, eikä tule toteutumaan.

Soisin, että jokainen miettisi oman kulttuurinsa ja perinteiden suhdetta muihin kulttuureihin ja valitsisi sen mihin haluaa kuulua ja mitä haluaa puolustaa, jokainen valitkoon puolensa. Me emme esimerkiksi ole koskaan joutuneet lähtemään pakolaisiksi perinteidemme ja kulttuurimme takia, toisin kuten esim. somalit. Kumpaa kulttuuria sinä haluaisit kenties suosia?


Mikähän ovat nämä muuttumattomat 'kulttuurit', jotka eivät koskaan sekoitu? Vai oliko tämä kenties ironinen kommentti, jonka otin tosikkona todesta? Olen miettinyt omaa kulttuuriani ja perinteitä ja luulen, että aika sekoittuneissa kulttuureissahan tässä elellään.

Miten suomalaista on esim. suomalainen populaarimusiikki? Esitettynä vaikkapa kokoonpanolla (soolo)laulu, (sähkö)kitara, (sähkö)basso ja rummut, muutaman minuutin biisejä vierasperäisissä rytmeissä, biisejä joita voi kuunnella muutenkin kuin livenä. Ulkoasultaan ja ilmaisultaan mielestäni aika kaukana suomalaisesta mutta kai siinä paikoitellen jotain suomalaistakin voi olla.

Miten perisuomalaista on vaikkapa sähkösauna, joka napsautetaan päälle ja sitten saunotaan kelloon sidotun lainakulttuuria olevan 40-tuntisen työviikon päälle ilman sen kummempia lämmitysrituaaleja?

Miten suomalaista on liehutella jotain siniristilippuja tai leijona(perisuomalainen eläin)vaakunoita?

Eikö koko moderni kaupungistunut elämäntapa ole täysin lainaa? Pääasiassa amerikkalainen populaarikulttuurihan on rappeuttanut -tai tarkastelukulmasta riippuen muuttanut- suomalaista kulttuuria mielestäni paskempaan tai yksitoikkoisempaan suuntaan - tosin on kai sieltä jotain kivaakin lainattu. Yritäpä vaikka löytää suomalaista ruokaa kaupungilta - vaikeaa on - hampurilaista, pitsaa, kebappia, kiinalaista yms. susheja on kyllä tarjolla. Samat heset, mäkit, kotipitsat ja nakkikioskit joka paikkakunnalla, paikalliskulttuuritkin kituu henkitoreissaan.

Aika pintapuolista taitaa tämä nykyinen suomalaisuus olla, pohjimmiltaanhan elämme lähes täysin yleislänsimais-kapitalistisessa kulutuskulttuurissa.

Ja vielä tuosta pakolaisuudesta, kyllä ainakin minun esi-isäni ja -äitini ei niin kaukanakaan menneisyydessä ovat joutuneet pakolaisina kotinsa ja maansa hylkäämään tuonne nykyisen itärajan taakse. Eikä silloinkaan aina ole niin suopeasti suhtauduttu vaikka kulttuurierot ovat olleet pienempiä kuin monilla nykyisillä tänne tulevilla pakolaisilla.

Oma suomalaisuuteni ainakin kestää vuorovaikutuksen muiden kulttuurien edustajien kanssa. Myös oleilu muiden kulttuurien parissa edesauttaa omansa havaitsemista - ja muokkaamista - ja pohtimista mitä siitä edelleen yrittää jälkeläisilleen (ja vähäisemmässä määrin muillekin) siirtää.

Eli tiivistettynä; tuo Kanen kommentin ensimmäinen kappale on mielestäni ihan täyttä sontaa. Toisen kappaleen kehotukseen voin kyllä yhtyä (lukuunottamatta tuota valitse puolesi - jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan - henkistä kehotusta).
Viimeksi muokattu: 25.08.2011 19:39 vilunki. Syy: tarkennus
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Sampoklaani

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
25.08.2011 20:37 #9260 : samuliloov
Vastaus käyttäjältä samuliloov aiheessa Vs: Näin meitä valistetaan
Ymmärtääkseni Kane tarkoitti kulttuurilla tässä yhteydessä kansaa ja kansan erilaisia elintapoja, minkä kyllä huomaa jos haluaa huomata. Nuo esimerkkisi musiikista, keittiöistä jne. menee asian vierestä. Venäläiselle kyllä kelpaa hampurilainen ja jenkki kalastaa innoissaan Rapalan vaapuilla mutta jos laitetaan kaksi kulttuuria asumaan samaan paikkaan niin ongelmia tulee. Esineet tai ruoka-aineet ei käy keittiössä tappelemaan.

Mainitse joku esimerkki missä kaksi kulttuuria(kansaa) olisi sekoittunut?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
26.08.2011 06:04 #9262 : vilunki
Vastaus käyttäjältä vilunki aiheessa Vs: Näin meitä valistetaan
No esimerkiksi Brasiliassa on useampiakin kansoja/kulttuureita sekoittunut, alkuperäiset intiaanit (ovat tietysti monin paikoin olleet pahasti altavastaajina), sitten on portugalilaiset siirtomaaherrat ja heidän jälkikasvunsa ja eripuolilta afrikkaa tuotujen orjien jälkeläiset monissa asioissa hyvinkin sekoittuneita, rodun / heimon / ihonvärin raja ei ole aina kovin selkeä vaan monissa asioissa on aika syvääkin synkretismiä. Voisi tietysti nähdä, että näin on syntynyt/synnytetty uusi brasilialainen kulttuuri, mutta kyllä siellä on niitä piirteitä 'alkuperäisistä' kulttuureista havaittavissa.

Muutenkin mielestäni ei ole mitään yhtä kulttuuria, joka olisi suomalainen tai ruotsalainen tai mikä tahansa, eri elämänaloilla on erilaisia 'kulttuureita' jotka vaikuttavat ja ilmenevät enemmän tai vähemmän keinotekoisista kansallisuusrajoista piittamatta. Kulttuuri elää, ilmenee ajassa eritavoin, jokin täysin muuttumaton kulttuuri on kuollut kulttuuri.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
26.08.2011 08:29 #9264 : samuliloov
Vastaus käyttäjältä samuliloov aiheessa Vs: Näin meitä valistetaan
Brasiliassa voisi todellakin helposti ajatella kansojen sulaneen jossain määrin. Kun tarkemmin katsoo, niin sielläkin ihmiset jakautuu mustiin, valkoisiin ja intiaaneihin. Verenperimä on sotkeutunut mutta käytännössä eri rodut ovat silti omissa kategorioissaan. Suomalaisilla on veressään suomalaisgeenejä, viikinkiä, slaavilaista jne. mutta silti maailmasta löytyy muutaman miljoonan hengen porukka kuka puhuu suomea, tietää Mannerheimin ja kommunikoi keskenään suomen kielellä. Onko tämä porukka eli kansallisuus keinotekoisesti rajautunut muista kansallisuuksista, vaikkapa maassamme asuvista ruotsalaisista? Mikä tekee suomalaisten ja ruotsalaisten välisen kansallisuuseron keinotekoiseksi? Miten niin ei ole olemassa ruotsalaista ja suomalaista kulttuuria erikseen?
Se että kulttuurit muuttuu on aika turha maininta koska kaikki asiat muuttuu.
Olet tarttunut siihen "kansallisuus on vain keinotekoinen sosiaalinen konstruktio..."-heittoon mitä internationalistit levittävät hyödyllisten idioottien parissa menestyksellä. Rotujakaan ei kuulemma ole olemassakaan.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
26.08.2011 11:50 #9267 : Kane
Vastaus käyttäjältä Kane aiheessa Vs: Näin meitä valistetaan
Kun kerran halutaan yksi homogeeninen rotu, kulttuuri ja kansa, niin miksei se sitten voisi olla yhtä hyvin Suomi ja Suomalaiset, siinä missä jokin muukin?

Tässäpä agendaa: yksi kansa, yksi kulttuuri, yksi rotu; SUOMALAISET :evil:

Just joo...
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: KOSSU, Narian

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
27.08.2011 11:09 #9277 : Novgorod
Vastaus käyttäjältä Novgorod aiheessa Vs: Näin meitä valistetaan

samuliloov kirjoitti: Suomalaisilla on veressään suomalaisgeenejä, viikinkiä, slaavilaista jne. mutta silti maailmasta löytyy muutaman miljoonan hengen porukka kuka puhuu suomea, tietää Mannerheimin ja kommunikoi keskenään suomen kielellä. Onko tämä porukka eli kansallisuus keinotekoisesti rajautunut muista kansallisuuksista, vaikkapa maassamme asuvista ruotsalaisista? Mikä tekee suomalaisten ja ruotsalaisten välisen kansallisuuseron keinotekoiseksi? Miten niin ei ole olemassa ruotsalaista ja suomalaista kulttuuria erikseen?
Se että kulttuurit muuttuu on aika turha maininta koska kaikki asiat muuttuu.
Olet tarttunut siihen "kansallisuus on vain keinotekoinen sosiaalinen konstruktio..."-heittoon mitä internationalistit levittävät hyödyllisten idioottien parissa menestyksellä. Rotujakaan ei kuulemma ole olemassakaan.


Kansallisuus ja kansallisvaltio ovat erittäin nuoria käsitteitä. 1700-luvulla Länsi-Euroopassa mahtavimmat heimot alistivat naapurinsa ja pakottivat opettelemaan uuden kielen, näin syntyi keinotekoisia kansakuntia eli kansoja ja kansallisvaltioita, kuten Ranskan tasavalta sekä Iso-Britannian ja Pohjois-Irlannin yhdistynyt kuningaskunta. Satakunta vuotta myöhemmin Itä-Euroopassa eri heimot alkoivat pitää itseään erillisinä kansakuntina ja perustivat Länsi-Euroopan tyyliä aidompia kansallisvaltioita - silti sodat ja muut poliittiset selkkaukset ovat sekoittaneet niin sanottujen kansallisvaltioiden eri heimoja.

Kaikkiallahan esiintyy pakolaisuutta ja työperäistä maahanmuuttoa, mutta tämän päivän Euroopassa ainoastaan Portugali ja Islanti ovat jokseenkin puhtaita kansallisvaltioita ilman merkittäviä kansallisia tai heimollisia vähemmistöjä. Suomen tasavalta on erittäin nuori valtio, ja suomen kansa on muodostettu 1800-luvulla symboleinaan leijona, siniristi ja ties mitä. Suomen tasavallassa asuu useita heimoja: suomalaiset, hämäläiset, savolaiset, pohjalaiset, suomenkarjalaiset ja joitain muita karjalaisia - nämä kaikki itämerensuomalaisia, naapuriheimojensa, mutta ei välttämättä Suomenlahden ympäri ulottuvaa, nykyään katkennutta, kielijatkumoa, ymmärtävää porukkaa. Lisäksi Suomen tasavallassa asuu kolmen eri saamelaisheimon edustajia: pohjois- koltan- ja inarinsaamelaisia sekä kahta eri pohjoisgermaanista heimoa: Pohjanmaan- ja Etelä-Suomen ruotsalaiset.

Suomalaisilta nimensä saaneessa valtiossa asuu myöhäiskeskiajalla Kalmarin unionin ja feodaaliajalla Ruotsin kuningaskunnan kanssa liittoutuneet (...alistetut) suomalais-saamelaiset heimot tai osia niistä. Karjalaisten asuinalue jäi pahasti Ruotsin ja Novgorodin väliin ja on monien mielestä vieläkin ratkaisematon rajaristiriita. Karjalaisina säilyneitä karjalaisia asuu nykyään pääasiassa Karjalan tasavallassa Venäjän federaatiossa, eikä heillä ole mitään tekemistä Suomen tasavallan kanssa, koska Suomen tasavalta kaikkien muiden kansallisvaltioiden kanssa keinotekoinen yhteisö, ja suomen kansa kaikkien muiden kansojen tavoin on kuviteltu yhteisö.

Kansa ja heimo ovat siis eri asioita. Historian saatossa monet asiat on väännetty vaikeasti ymmärrettäviksi. Itämerensuomalaiset voisivat tosiaan muodostaa yhden kokonaisuuden ja pohjois-germaanit omansa. Tällä tavoin suomalainen kyllä eroaa ruotsalaisesta, mutta poliittiset rajat eivät yhtene kulttuuristen rajojen kanssa. Suomalaiset, karjalaiset, virolaiset ja muut itämerensuomalaiset ovat vieraiden kulttuurivaikutusten takia eriytyneet. On syntynyt uusia kansoja. Yhdessä me olisimme vahvempia. Tunnustan, olen jonkin sortin nationalisti, kansallismielinen, mutta se ei tarkoita, että mielestäni Suomen valtion pitäisi valloittaa koko maailma, vaan että kaikilla kielellisillä eli kulttuurisilla ryhmillä pitäisi olla oma poliittinen itsemääräämisoikeutensa, omavaraisuus muun muassa ruuan suhteen ja sen verran porukkaa tietyllä alueella, että se alue, ekosysteemi, pystyy ylläpitämään ja uusintamaan sillä asuvaa väestöä.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

ykskertayks
Sivu luotiin ajassa: 0.179 sekuntia